Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blogging platform  (gelezen 129 keer)

Offline M_aD

• Forumteam
Blogging platform
« Gepost op: 2026/01/31, 16:02:10 »
Momenteel ben ik op zoek naar een gratis blogging platform. Het is jaren geleden dat ik nog aan bloggen heb gedaan maar wat is tegenwoordig het beste platform om te gebruiken?
Het moet makkelijk in gebruik zijn, wil het niet zelf gaan hosten en dus geen tijd in willen steken om de website zelf te moeten onderhouden zodat ik me kan concentreren op het schrijven van artikelen.

Alvast van harte dank voor de input/feedback.  :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Blogging platform
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/31, 22:09:34 »
WordPress is ooit begonnen als blog script, maar helaas is het tegenwoordig een schoolvoorbeeld van hoe je het niet moet schrijven.
Momenteel is het een vorm van spaghetti programmeren :lol:.
Maar op sommige plaatsen is het gratis gehost.
Ook op Google is ruimte, maar dat lijkt mij minder geschikt om te bloggen.
Waar er nog meer is, weet ik helaas ook niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/31, 23:16:19 »
Ik kan het zeer aanbevelen:
https://www.blogger.com/about/?bpli=1

Van Google. Al jaren heel tevreden over. Al gebruik ik Blogger zelf niet om te bloggen (waar het eigenlijk voor is bedoeld), maar om statische webpagina's te publiceren.

« Reactie #3 Gepost op: 2026/02/01, 00:20:43 »
Twijfel of dit voldoet maar wil het even noemen omdat ik het sympathiek project vind: neocities.org. Het is een geestelijke opvolger van Yahoo GeoCities. In feite is een blog gewoon wat tekst op het web dus een plek waar je HTML kwijt kan zou voldoende kunnen zijn.

Dan is het de vraag hoe je je blog dan maakt. Die zou je ook kunnen laten generen door een static site generator zoals Hugo (er zijn nog vele anderen). Met een bestaand thema heb je snel iets dat er ook nog best ok uitziet: https://themes.gohugo.io/ De bestanden die Hugo genereert kun je naar een willekeurige webhost uploaden.

Vermoedelijk is dit niet wat je zoekt maar wil de invalshoek even delen.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/01, 00:34:10 door erik1984 »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 20:00:01 »
Dank voor de bijdragen allen. Ik denk dat ik het gewoon simpel hou en voor Blogger ga.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 21:01:27 »
Goede keus! Daar ga je geen spijt van hebben. Standaard zitten er trouwens geen advertenties op.  :)