Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot op Mac Pro wil niet installeren  (gelezen 74 keer)

Dual boot op Mac Pro wil niet installeren
« Gepost op: 2026/01/24, 12:48:30 »
Hallo allemaal,

Een dual boot werkte perfect op een oude MacBook Air, maar op mijn Mac Pro (INTEL, Tahoe OS) krijg ik Ubuntu (Studio) niet geïnstalleerd.

Bij het opstarten van de computer (met option ingedrukt) wordt de USB-stick met daarop de Ubuntu-ISO wel herkend, maar zodra ik die selecteer, verschijnt er een popup met de melding: The version of macOS on the selected disk needs to be reinstalled. Use Recovery to reinstall macOS or select another startup disk.

Wat ik ook probeer, het lukt me niet om de Ubuntu-installer te starten. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn (De Mac hardware, of Tahoe wellicht?) Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Dank, groet, Erik
« Laatst bewerkt op: 2026/01/24, 12:59:31 door erikvanschaaik »

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Dual boot op Mac Pro wil niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/24, 12:53:44 »
Als het een Macbook is met een M1, M2, M3, M4 of M5 chipset dan zal het niet gaan. Geef de volgende keer a.u.b. wat meer info over de hardware dan hoeven we niet te gissen. Onze glazen bol is helaas kapot.  :)
« Laatst bewerkt op: 2026/01/24, 12:57:28 door M_aD »

Re: Dual boot op Mac Pro wil niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/24, 13:01:45 »
INTEL Mac Pro
3,2 GHz 16-core Intel Xeon W
AMD Radeon Pro W5700X 16GB
macOS Tahoe 26.2