Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Musescore installeren  (gelezen 174 keer)

Musescore installeren
« Gepost op: 2026/01/15, 21:45:11 »
Beste mensen

Graag wil op mijn computer Musescore  installeren maar om te beginnen weet ik al niet welke versie ik moet downloaden vanaf de MuseScore site.
Ze hebben wel versies voor Linux.

Ik wil later graag onder mint installeren,  nu draai ik onder Ubuntu 25.4 en wil het eerst daarop installeren.
Installeren doe ik meestal via het terminalvenster, maar welke commando's gebruik ik in dit geval en wat moet de extensie zijn van het te downloaden bestand?
Wil je even kijken op de Musescore site war er allemaal mogelijk is?

Mijn computer is een Medion Ayoka Medion P5305F
Systeem Medion i5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, 8GB, C schijf 1TB, D schijf 2TB.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/15, 21:51:46 door Jan Willem »

Offline Jenske

• Lid
Re: Musescore installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/15, 22:25:48 »
Als je Kubuntu gebruikt ga je eerst naar "ontdekken" en dan zoek je op Musescore.
Als je Ubuntu gebruikt moet je "Ubuntu software" starten om nieuwe programma's te installeren
.
... maar het is géén goed idee om een programma, dat beschikbaar is in de bak met programma's (de zgn. repositories ofte repo's) voor (K)Ubuntu, te installeren vanaf de website van het programma zelf (in dit geval vanaf de musescore website).
.
Slechts als je echt absoluut zeker de aller-aller-laatste versie van een programma wil, kan het nuttig zijn om vanop de site van de fabrikant rechtstreeks te installeren.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/16, 09:03:22 »
In Ubuntu Software vindt je het programma: dat is de veiligste manier om het te installeren. Dat snap pakket wordt rechtstreeks aangeleverd door de softwareontwikkelaar ("verified"), dus zoek niet verder.

Voor Mint kan je de flatpak versie gebruiken. De flatpak versie is echter niet "verified". Je vindt het pakket daarom niet via Mint Software Manager, maar je kan het installeren met het terminalcommando flatpak install flathub org.musescore.MuseScore.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/16, 09:34:36 »
Als de versie in de repo van ubuntu up to date is dan zou ik deze installeren.

Musescore zelf adviseert het appimage. Even downloaden executable maken en evt. een starter. Voordeel: je hoeft niets te installeren. Heb ik in het verleden gebruikt omdat de versie in de repo van debian sterk verouderd was.

« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/16, 09:54:19 »
Ik draai op mijn laptop met ubuntu, Ubuntu 25.04, Release: 25.04, Codename: plucky, de Appimage van Musescore 3.

Ik gebruik dit om kerkliederen aan te passen, die ik ontvang als pdf file. Dan zie ik de file scherper met notenbalk.

SPW
Spidey-Westland
Releases:   LinuxMint 20.2 una & Ubuntu 25.04 plucky

« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/16, 10:43:54 »
Ik gebruik upscayl daarvoor, werkt prima.

« Reactie #6 Gepost op: 2026/01/16, 10:44:47 »
Als je Kubuntu gebruikt ga je eerst naar "ontdekken" en dan zoek je op Musescore.
Als je Ubuntu gebruikt moet je "Ubuntu software" starten om nieuwe programma's te installeren
.
... maar het is géén goed idee om een programma, dat beschikbaar is in de bak met programma's (de zgn. repositories ofte repo's) voor (K)Ubuntu, te installeren vanaf de website van het programma zelf (in dit geval vanaf de musescore website).
.
Slechts als je echt absoluut zeker de aller-aller-laatste versie van een programma wil, kan het nuttig zijn om vanop de site van de fabrikant rechtstreeks te installeren.

In dit geval is bij mij het zoekresultaat van Ontdekken (/Discover) in Kubuntu 24.04.3 erg verwarrend, zie bijlage. Dus ik snap de vraag van TS.

Blijkbaar zijn er 2 pakketten in de .deb-pakketbronnen van Ubuntu (vandaar de dubbele in Ontdekken voor bron apt)
- musescore -> versie 2.3.x
- musescore3 -> versie 3.2.x
En dan is de derde optie de Snap. Die heeft ook weer meerdere kanalen waarvan Stable ook een vrij oude versie heeft en Candidate zelfde versie als de website nu aanbiedt. Gek genoeg noemt de website de Snap helemaal niet.

Dus ik ben geneigd het met peer eens te zijn, pak de AppImage maar :D

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/01/16, 11:42:33 »
En helaas moet ik je hierin volgen: als je "ontdekken" gebruikt, zoals ik, in Kubuntu, kom je regelmatig tegen dat een programma er meerdere keren in staat. Zelfs het (algemene) LibreOffice-pakket staat er bij mij in zeker 3 versies: flatpak, snap en ingebakken (dat laatste noem ik zo omdat ik niet weet hoe dat eigenlijk echt heet).

Ik hou van Kubuntu, maar dát vind ik bijzonder vervelend: dat er van 1 programma ogenschijnlijk zeventien versies (of vormen, of leveranciers, of ... ?) bestaan en dat je als gewone gebruiker het maar moet uitvissen wat je wil. Sommige programma-bouwers leveren hun recentste, gecontroleerde versie van een programma af via flatpak, andere via snap en meestal is er ook een (vaak ietsiepietsie oudere) versie die je kan installeren zonder snap of flatpak (hetgeen ik "ingebakken" noem).

Enige troost: als je het via de "ontdekken" installeert, kan je het nadien makkelijk weer eraf gooien als je uiteindelijk beslist dat je tóch de andere versie wil.

.
.

In dit geval is bij mij het zoekresultaat van Ontdekken (/Discover) in Kubuntu 24.04.3 erg verwarrend, zie bijlage. Dus ik snap de vraag van TS.

Blijkbaar zijn er 2 pakketten in de .deb-pakketbronnen van Ubuntu (vandaar de dubbele in Ontdekken voor bron apt)
- musescore -> versie 2.3.x
- musescore3 -> versie 3.2.x
En dan is de derde optie de Snap. Die heeft ook weer meerdere kanalen waarvan Stable ook een vrij oude versie heeft en Candidate zelfde versie als de website nu aanbiedt. Gek genoeg noemt de website de Snap helemaal niet.

Dus ik ben geneigd het met peer eens te zijn, pak de AppImage maar :lol:
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 19:49:08 »
Beste mensen
ik het via Ubuntu Software geprobeerd en tot mijn verbazing ging  het installeren heel gemakkelijk. Nu nog uit proberen of MuseScore werkt.
Wat is een snappakket en wat is een appimage en hoe verhoud zich dat ten opzichte van een tar.gz? hoe worden deze geinstalleerd?

« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 22:24:55 »
Beste mensen
ik het via Ubuntu Software geprobeerd en tot mijn verbazing ging  het installeren heel gemakkelijk. Nu nog uit proberen of MuseScore werkt.
Wat is een snappakket en wat is een appimage en hoe verhoud zich dat ten opzichte van een tar.gz? hoe worden deze geinstalleerd?

1. Snap is een relatief nieuw pakketformaat dat vanuit Canonical komt. Vergelijk het een beetje met apps (.apk) op Android. Een app op Android moet ook permissies aanvragen voor bijvoorbeeld toegang tot  bestanden en er is in principe 1 centrale 'winkel' voor: https://snapcraft.io/. Flatpak is een soortgelijk formaat voor Linux dat niet van Canonical afhankelijk is en daarmee populairder buiten de Ubuntuwereld. Een andere belangrijk component bij zowel Snap als Flatpak is sandboxing. Een normale applicatie mag alles wat jij als gebruiker ook mag. Bij sandboxing wordt beperkt wat een applicatie kan doen. Voer maar eens uit:
snap listOm te zien welke je op het systeem hebt en
snap connections firefoxOm te zien welke permissies Firefox heeft (mits je die niet zelf op andere wijze hebt geïnstalleerd).

2. tag.gz is slechts een archiefformaat maar meestal wordt zo de broncode verpakt (die je dan zelf moet bouwen en laten installeren) of gecompileerde binaries plus een installatiescript.

3. AppImage kun je het beste vergelijken met een portable .exe op Windows. Een groot deel van de afhankelijkheden van de applicatie is meeverpakt in 1 bestand waardoor het (kort door de bocht) op elke Linuxdistro te gebruiken is. Er is geen installatiescript, je zet het bestand ergens neer waar je wil, maakt het uitvoerbaar, en voert het vanaf die locatie uit.

Ben wel benieuwd welke versie je nu gekregen hebt trouwens. want zoals gezegd heeft Ubuntu twee versies in de bronnen (pakket musescore en musescore3) en het zou ook kunnen dat je via Ubuntu Software de snapversie hebt gekregen.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 23:23:11 door erik1984 »