Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wacom compatibel???  (gelezen 108 keer)

Offline vinum

• Lid
wacom compatibel???
« Gepost op: 2026/01/15, 17:35:26 »
ik wou een wacom-tablet CTH-470 aanschaffen, maar vraag me af of deze bruikbaar is onder Ubuntu 24.04.3?

Offline Jenske

• Lid
Re: wacom compatibel???
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/15, 19:01:42 »
Voor dat type Wacom kan ik het niet zeggen, maar ik gebruik al een jaar of drie een Wacom Intuos M in (K)Ubuntu en ondervind:
  • de aparte driver voor wacom onder linux / ubuntu werkt naar behoren (maar heeft, voor zover ik kan inschatten, minder instelmogelijkheden dan in Windows (dat ik echter niet gebruik op deze computer, wel op mijn werk)). Let wel: de "programma's" in mijn kubuntu, die wacom heten, zijn er wel, maar het is voor een simpele gebruiker als ikzelf niet duidelijk wat elk "wacom"-onderdeel nu juist doet. Dat is nogal verwarrend. Zie ook achteraan mijn antwoord
  • als je de usb-kabel aansluit is er geen enkel probleem om je wacom pen te gebruiken
  • de bluetooth verbinding werkt bij mij langs geen meter, zelfs niet met een aparte dongle. Het zou aan mijn desktop computer kunnen liggen, maar ik merk in het algemeen ook elders bluetooth (koptelefoons, toetsenborden) en dat zowel bij Android als Linux (en soms toch ook bij Windows). Ik vind Bluetooth een overroepen, onhandig systeem (en ik wil jullie mijn verdere frustraties daarover besparen ;-))
Achteraan
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Re: wacom compatibel???
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/16, 15:11:15 »
Hallo, grote kans dat die Bamboo gewoon door Linux herkend wordt na aansluiten (hoewel het wel een ouder model is).

Ik gebruik Wacom-tabletten al minstens 25 jaar met Linux. De eerste was een Intuos, de tweede en huidige is een One. Nooit een probleem mee ondervonden. Zoals reeds gemeld zit ondersteuning van die Wacoms in de Linux-kernel ingebakken.

Ik gebruik die tabletten primair als muisvervanger en secundair om preciezer foto's te kunnen retoucheren (en tertiair om m'n spelletjes sneller te kunnen spelen  :) ).

Drukgevoeligheid en dergelijke is voor mij geen vereiste.