Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar als ik je wel goed begrijp, doet LibreOffice Writer dit ook. Er wordt voortdurend AutoHerstel-informatie opgeslagen met een zelf te kiezen tijdsinterval (default is 5 minuten). En mocht je per ongeluk de stekker eruit trekken, dan vraagt Writer bij de volgende opstart of het afgebroken document hersteld moet worden. Bij Extra-Opties- Laden/Opslaan-Algemeen.
Dat is geen gek idee, was nog niet bij me opgekomen daar LO voor in te zetten. Default was het hier 10 minuten. Heb dat voor de test op 1 minuut gezet. Wat regels getikt en toen met kill -s 9 (SIGKILL) het proces de nek om gedraaid. Bij weer opstarten werd inderdaad het document hersteld. Normaal gesproken werk ik voor korte tekstjes liever met een tekst
bewerker dan een tekst
verwerker maar dit is inderdaad een optie

Het ging om een concept forumpost. Had bewust voor Kate gekozen om die in te schrijven om niet door fratsen van de browser (of bijvoorbeeld verlopen sessie) werk te verliezen, dat is me al te vaak overkomen. Ironisch genoeg had juist Firefox alle tabs keurig hersteld en ook het beetje tekst dat ik wel al had ingevoerd op het forum.
Update: Kate kan ook automatisch opslaan (standaard uitgeschakeld), maar zover ik heb gezien werkt dit alleen voor bestanden die al op de schijf staan. Daarnaast kan Kate swapbestanden bijhouden op een instelbaar interval voor niet-opgeslagen wijzigingen. Ook dit lijkt alleen te werken voor reeds bestaande bestanden. Als je dat bestand na bruut afsluiten Kate weer opent krijg je een melding over de openstaande wijzigingen. De oplossing met LO Writer is voorlopig de beste.