Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kom nauwelijks in /usr/bin #@!#?  (gelezen 2156 keer)

schoappied

• Gast
Kom nauwelijks in /usr/bin #@!#?
« Gepost op: 2007/05/24, 23:38:22 »
Ik heb een vervelend probleem. Als ik via bestandsysteem naar /usr/bin wil, duurt het echt tijden voordat ik er in geraak. Nog erger is het wanneer ik via toepassingen -> menu's bewerken een nieuw item wil toevoegen. Als ik dan wil bladeren naar /usr/bin dan lukt het mijn PC niet en geeft ie 'reageert niet, geforceerde afsluiten of wachten'.
Wie kan helpen?

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/25, 07:03:46 »
Partitie vol?

schoappied

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/25, 10:53:21 »
Citaat van: Ramana
Partitie vol?
Ik heb een dualboot, Feisty en XP. Verder heb ik alleen een root-map. Als ik in /usr/bin sta dan geeft ie 1242 items, 4,2 Gb vrije ruimte.
Het lijkt mij wel dat het aantal geinstalleerde programma's ermee te maken kan hebben, maar ik ben benieuwd hoe kenners tegen deze cijfers aan kijken.

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/25, 11:02:13 »
Er zit gewoon veel in die map. Nautilus probeert dat te 'vatten' en loopt vast. Erg, zou niet mogen :P
(XFCE?)

schoappied

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/25, 11:06:00 »
Citaat van: zappa
Er zit gewoon veel in die map. Nautilus probeert dat te 'vatten' en loopt vast. Erg, zou niet mogen :P
(XFCE?)
Nee dat zou zeker niet mogen bij Ubuntu! XFCE is dat een variant op Gnome ofzo?

Edit: zou het aanmaken van een aparte /home map een oplossing kunnen zijn?

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/25, 11:40:09 »
Ik heb zelf ook al gemerkt dat Nautilus er ennnnnnnorrrrrem lang over kan doen om een map met meerdere tientallen of zelfs honderden bestanden te openen. Bij mij stelt zich het probleem bij een map, waarin stafkaartbestanden zitten; per stafkaart heb je al gauw 5 gelijknamige bestanden met verschillende extensie en van die stafkaarten heb ik er dan weer enkele tientallen. Het basisbestand is een TIFF-bestand van 3
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline zappa

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/25, 11:54:45 »
XFCE is een andere dektop-manager zoals GNOME en KDE inderdaad. Samen met Ubuntu is dat dan xubuntu.
Thunar is daar de tegenhanger van nautilus. Dat vliegt in vergelijking met nautilus. En je hebt ook thumbnails en weetiknogwatjenogmeerwil ;) Ook de panel is stabieler dan de gnome-panel. Je kan het altijd eens proberen.

schoappied

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/25, 12:12:06 »
XFCE is een andere dektop-manager zoals GNOME en KDE inderdaad. Samen met Ubuntu is dat dan xubuntu.
Thunar is daar de tegenhanger van nautilus. Dat vliegt in vergelijking met nautilus. En je hebt ook thumbnails en weetiknogwatjenogmeerwil ;) Ook de panel is stabieler dan de gnome-panel. Je kan het altijd eens proberen.
Zijn er ook nadelen van XFCE ten opzichte van Gnome? En hoe verhoudt KDE zich ten op zichtte van deze twee.

Ben het overigens wel eens met de opmerkingen dat het met Nautilus toch ook gewoon goed zou moeten werken....

Edit: is het makkelijk om over te stappen naar XFCE vanuit Feisty Ubuntu? Hoe?
Edit2: En dan is er ook nog IceWM? Hoe verhoudt die zich ten opzichte van de anderen?

Offline zappa

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/25, 14:48:48 »
Het is een decennia-oude discussie. Je kan installeren door
sudo aptitude install xubuntu-desktop
Dan bij login kiezen
Probeer het eens zou ik zeggen...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/25, 15:04:36 »
(XFCE?)
Je zou eens kunnen proberen om de preview uit te zetten. Deze zit onder Nautilus, Voorkeuren. Standaard staat preview aan voor locale bestanden.

Een andere mogelijkheid is het mime-type dat door Nautilus runtime op basis van inhoud bepaald wordt. Als ik met niet vergis kun je met gconf-editor dit uitzetten zodat Nautilus op basis van de extensie het type bestand kan achterhalen. Het werkt dan net als Windows, is wel sneller maar ook (veel) minder veilig.

schoappied

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/25, 15:20:49 »
Het is een decennia-oude discussie. Je kan installeren door
sudo aptitude install xubuntu-desktop
Dan bij login kiezen
Probeer het eens zou ik zeggen...
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen

Het werkt met Xubuntu beter inderdaad.

schoappied

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/25, 15:25:35 »
Citaat van: markba
(XFCE?)
Je zou eens kunnen proberen om de preview uit te zetten. Deze zit onder Nautilus, Voorkeuren. Standaard staat preview aan voor locale bestanden.

Een andere mogelijkheid is het mime-type dat door Nautilus runtime op basis van inhoud bepaald wordt. Als ik met niet vergis kun je met gconf-editor dit uitzetten zodat Nautilus op basis van de extensie het type bestand kan achterhalen. Het werkt dan net als Windows, is wel sneller maar ook (veel) minder veilig.
Ik kan onder systeem - voorkeuren wel nautilus actie configuratie vinden. Maar niet een preview onder Nautilus voorkeuren. Maw waar kan ik die precies vinden?

Offline markba

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/25, 15:31:01 »
Citaat van: schoappied
Ik kan onder systeem - voorkeuren wel nautilus actie configuratie vinden. Maar niet een preview onder Nautilus voorkeuren. Maw waar kan ik die precies vinden?
Als het goed is (ik heb Ubuntu niet bij de hand), onder een apart tabblad, Preview of iets dergelijks.

schoappied

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/25, 19:30:07 »
Als het goed is (ik heb Ubuntu niet bij de hand), onder een apart tabblad, Preview of iets dergelijks.
Sorry, ik kan het nog niet vinden

Offline markba

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/25, 22:44:14 »
Sorry, ik kan het nog niet vinden
- Open Nautilus
- Via het menu: Bewerken, Voorkeuren
- Laatste tabblad: 'Voorbeeld'
- Zet alles op: 'Nooit' (standaard staat alles op 'Alleen lokale bestanden')

Om deze manier zullen dus geen thumbnails, etc. aangemaakt worden. Daarvoor moet dus wel elk bestand geopend worden en als er heel erg veel zijn, kan het lang duren...

Jij kon het niet vinden omdat ik het over 'preview' had, blijkbaar is de Nederlandse vertaling dus 'Voorbeeld'.

schoappied

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/26, 01:31:42 »
@ marba: bedankt

Als je Xubuntu geinstalleerd hebt. Kun je dan ook gnome deinstalleren?

Offline zappa

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/26, 11:18:00 »
Ja, pakket per pakket. Maar je kan ze perfect door elkaar gebruiken. In Xubuntu opstarten en toch nog bv. gnomebaker gebruiken.

schoappied

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/05, 21:26:10 »
Ik ben nu Kubuntu gaan gebruiken. Deze heeft net als XFCe niet de problemen welke ik met nautilus had....