Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint probleem met externe disk.  (gelezen 207 keer)

Mint probleem met externe disk.
« Gepost op: 2025/11/15, 19:15:20 »
Mijn liefje heeft een laptop gekocht, een HP250G8. Daarop heb ik linux mint geinstalleerd en geupdate tot hetzelfde level als mijn desktop. Vervolgens heb ik de backup van haar homedirectory (oude laptop met zelfde LM level) naar de nieuwe laptop gekopieerd. Ook had ze een 1 TB groote ext HD gekocht.  Deze hd voorzien van een ext4 partitie. Prima te gebruiken op desktop. Poging om aan laptop te hangen mislukte: cannot read superblock. Weer terug aan desktop gehangen, alles prima bruikbaar. Hoe los ik dit probleem op? En: wat voor info is nodig om die vraag uberhaupt te kunnen beantwoorden?
Alvast dank!
p.s. Een kleinere ext HD heb ik ooit hetzelfde heb ingericht werkt wel op beide machines. Kan het verschillende stroomvoorziening zijn van usb poort? Ik vraag dit omdat het van de pakweg 20x dat ik het probeerde er 1x, na een foutmelding, wel verbinding was en ik de schijf kon lezen en schrijven. De software lijkt dus het probleem niet te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2025/11/15, 21:01:46 door Wim Janssen »

Offline DeBaas

• Lid
Re: Mint probleem met externe disk.
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/16, 13:26:08 »
De standaard energievoorziening op een usb 2.x poort is 5v 500mA
De standaard energievoorziening op een usb 3.x poort is 5v 2000mA

Als een USB extensie wat meer energie vraagt kan het zijn dat de 5v lijn te ver inzakt en ook de datastroom vervormd.
Probeer eerst een van de andere vaste USB poorten van de PC/Laptop.
Een USB hub met externe voeding kan ook een simpelmans oplossing zijn.
Een USB Y kabel met een dubbele aansluiting aangesloten op 2 USB poorten kan helpen.
Ook mogelijk de externe HDD/SSD aanbieden vanuit een HDD/SSD behuizing met externe voeding.
De 3.5 inch behuizingen worden geleverd met voeding 12V, in de behuizings elektronica word dan een eigen 5V gecreƫerd.
De 2.5 inch behuizingen zijn tegenwoordig zonder zelfs maar een aansluiting voor externe voeding.
2.5 inch HDD/SSD past wel in de 3.5 inch behuizing aansluiting, voor testen, maar mist bevestigingspunten.
« Laatst bewerkt op: 2025/11/16, 13:40:04 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mint probleem met externe disk.
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/17, 10:58:12 »
Dank voor je reactie.
Ik denk dat dit het probleem in mijn geval verklaart. Op de laptop waarvoor ik de schijf kocht zit geen usb 3 aansluiting, slechts 2 standaard usb poorten. Ik ga de schijf wel op een andere manier inzetten.
Hartelijk dank!