Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pictogram van een snelkoppeling/bestand wijzigen  (gelezen 876 keer)

Offline tmm666

• Lid
Pictogram van een snelkoppeling/bestand wijzigen
« Gepost op: 2025/08/19, 15:04:25 »
Goedemiddag Allen;

Sinds 3 dagen gebruik ik UBUNTU 24.04.3 op een laptop om eens te kijken waarom zoveel mensen het altijd over Linux hebben. Er werd mij aangeraden om te beginnen met Ubuntu, zo gezegd, zo gedaan.

Het viel mij op dat je in tegenstelling tot windows veel zelf moet regelen en dat het meeste werk toch wel verricht wordt via de Terminal. Dat gezegd hebbende, ik wil met iets simpels beginnen (dacht ik) een snelkoppeling op het bureaublad en die een beetje aanpassen.

De snelkoppeling op het bureaublad krijgen dat ging nog wel, maar om het icoon aan te passen is simpelweg onmogelijk. ik heb veel rondgezocht op google en ik kom steeds topics tegen dat ik of op het bestaande icoontje zou moeten klikken en dat ik dan zelf 1 uit kan zoeken of dat ik de eigenschappen van de snelkoppeling moet openen en dat ik dan via tabbladen bij bepaalde eigenschappen zou moeten komen. Bij het bestaande icoontje staat geen symbooltje dat ik het kan aanpassen, ik kan er dus niet op klikken(ja ik heb dit geprobeerd) en tabbladen zijn niet aanwezig.

ik ben al zo ver gekomen dat ik met de tekstbewerker een zogenoemd .desktop bestand kan aanmaken welke prima functioneert maar geen custom icoon laat zien. Hier de broncode van het bestand.

[Desktop Entry]
Version=1.0
Name=BGA
Comment=Open Website
Encoding=UTF-8
Exec=xdg-open https://nl.boardgamearena.com
Type=Application
Icon=/home/tmm666/afbeeldingen/BGA.png
Terminal=false
Categories=Network;WebBrowser

Wat doe ik fout ? Ja ik ben een ongelooflijke Linux/Ubuntu newbie... alle hulp is welkom.

Groet,

Jimmy

Offline Jenske

• Lid
Re: Pictogram van een snelkoppeling/bestand wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/08/19, 16:39:45 »
Op het bestand (of de map) rechtsklikken en dan kiezen voor eigenschappen.

Daar staat allerlei informatie over dat bestand (of map): grootte, locatie, aanmaakdatum, wijzigingsdatum enzovoort enzovoort.

Ook het icoon staat erop, ergens linksboven.

Klik OP het icoon van die map. (Als je met de cursor erover zweeft (in het Engels: hover), zal je het tekstje zien verschijnen: icoon kiezen.

Dan kan je een icoon kiezen dat uit de iconenbibliotheek komt. Zo zijn er alvast enkele honderden ingebakken in Ubuntu, maar je zou, als je dat zou willen, ook zelfgemaakte iconen kunnen gebruiken.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline tmm666

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/08/19, 21:50:42 »
Hoi Jenske,

allereerst dank voor de reply. Wat jij aan mij uitlegt snap ik helemaal, maar er gebeurt dus niets als ik op het icoon klik. Ik heb 2 screenshots gemaakt en deze als bijlage toegevoegd. Hopelijk dat we hiermee een stukje verder komen. Ik hoop het althans want als ik op zoiets kleins al moet struikelen dan ga ik liever terug naar Windows  :P

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/08/20, 13:35:13 »
Zo werkt het inderdaad niet. Vroeger ging dat wel, maar enkel binnen bestandsbeheer, tegenwoordig kunnen, in bestandsbeheer, enkel nog iconen van folders aangepast worden op een manier zoals aangegeven.

De manier waarop je hebt gewerkt, zou de goede moeten zijn, op voorwaarde dat /home/tmm666/afbeeldingen/BGA.png bestaat. Ben je zeker dat het hier niet Afbeeldingen moet zijn? In Linux zijn bestandsnamen hoofdlettergevoelig! Wellicht is dat je fout.

Als je de (correcte) aanpassing doet, dan is het mogelijk dat je moet uitloggen en weer inloggen vooraleer het icoon op de desktop zich aanpast.

Mocht het werken, dan hier een tip die "eleganter" werkt:

Sla je iconen op onder ~/.local/share/icons. (~ is een afkorting voor je home directory, .local is een verborgen configuratiefolder (verborgen, omdat de naam begint met een punt), en kan je zien als je "Toon verborgen bestanden" aanzet.) Dan is het icoon zelf "uit de weg/uit het zicht, en volstaat het enkel de bestandsnaam op te geven.

Icon=BGA

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/08/20, 18:37:59 »
Ik kan er niet verder op reageren, want ik wist niet dat het tegenwoordig anders is (zie reactie Vanadium), MAARRRR ...

Ik zie in je screenshot dat het een uitvoerbaar bestand betreft. Het lijkt me niet onmogelijk dat Ubuntu dan mordicus tóch zijn eigen symbool oplegt, in dit geval een soort tandwiel.
Maar enkele zaken spreken elkaar tegen: je bestandsnaam eindigt op PNG, wat gebruikt wordt voor een grafisch bestand (Portable Network Graphics, zoals JPG of TIFF enzovoort). Zo'n bestand is bij mijn weten per definitie niet uitvoerbaar. Hoe dat vinkje "uitvoerbaar bestand" aan is gezet is me een raadsel, want normaal kan dat niet.

Zo'n bestand op "uitvoerbaar" zetten gebeurt in een normale Ubuntu-omgeving uiterst zelden: je hebt dat alleen nodig als je een (obscuur, ongecontroleerd) programmaatje of scriptje hebt gemaakt en dat tóch uitvoerbaar wil maken. Je geeft aan dat je nog maar pas met Linux / Ubuntu begint en dan zou ik je keihard afraden om bestanden op uitvoerbaar te zetten.

Als je een programma nodig hebt, installeer het dan met de normale middelen in Ubuntu, zoals Ontdekken (in Kubuntu, dat ik gebruik) of het programma-installatie systeem dat in Ubuntu (zonder K) wordt gebruikt, maar waarvan me de naam ontglipt.

Zet dus géén bestanden uit eigen beweging op uitvoerbaar; zeker voor een beginner is dat ronduit problemen zoeken.

Offline tmm666

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/08/20, 22:34:16 »
Vanadium, bedankt voor de tip. ik heb me hier over ingelezen en via de verborgen icons map is het veel makkelijker werken. Ik had inderdaad een hoofdletter type fout gemaakt.

Inmiddels werkt de snelkoppeling met custom icon  :)

Thnx voor hulp

@ Jenske : De desktop snelkoppeling moet uitvoerbaar zijn anders start deze niet

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 11:48:27 »
Okido.

Goed dat het (weer) werkt naar behoren.