Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Segmentation fault in snmptrapd na upgrade van Ubuntu 20 naar 22  (gelezen 818 keer)

Offline hansvl

• Lid
Mijn Ubuntu 20.04.6 systeem, kernel 5.4.0.214-generic en snmptrapd  5.8+dfsg-2ubuntu2.9 functioneerde goed.
Dat systeem is ge-upgrade naar Ubuntu 22.04.5, kernel  5.15.0.140-generic en snmptrapd 5.9.1+dfsg-1ubuntu2.8 .

Nu geeft de snmptrapd steeds een Segmentation fault.

Is dit een bekend probleem?
Kan ik terug naar de vorige snmptrapd zonder terug te gaan naar Ubuntu 20?

Offline bart85

• Lid
Re: Segmentation fault in snmptrapd na upgrade van Ubuntu 20 naar 22
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/19, 17:03:10 »
Segmentation fault is een bug. Een fout in een programma als het probeert gegevens te bereiken die niet voor het programma is.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/19, 18:34:02 »
Installeer de laatste Ubuntu-versie: dit is ófwel een LTS-versie (24.04) ófwel gebruik je een (iets recentere en minder lang ondersteunde) niet-LTS-versie (25.04).

Het heeft geen zin om verder te werken in oude Ubuntu-versies. Sommige worden zelfs helemaal niet meer ondersteund en eventuele fouten krijg je dan ook niet rechtgezet.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline hansvl

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/23, 09:46:53 »
Ubuntu 22 wordt tot april 2027 ondersteund.
Ik heb de server net ge-upgrade van Ubuntu 20 naar 22.
Pas over 2 jaar ga ik de server upgraden naar Ubuntu 24.
Alleen als de segmentation fault een bekent probleem is waarvan de oplossing wel in Ubuntu 24 zit maar niet in Ubuntu 22 komt ga ik
de server eerder upgraden naar Ubuntu 24.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/23, 12:11:11 »
Zelfs voor een desktop, maar zeker voor een server is Ubuntu 22.04 inderdaad perfect te gebruiken en volledig ondersteund.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit een fout in 22.04 is. Het zou eerder "opwaarderingsleed" kunnen zijn.

Er blijkt een probleem geweest te zijn in configuraties waar snmptrapd geconfigureerd is om te connecteren met MySQL. Het probleem zou in principe moeten opgelost zijn. Verzeker je er alvast eerst van dat je volledig up to date bent (sudo apt update && sudo apt ugrade) (zou ik denken na een upgrade twee jaar na de fix release, maar wie weet…).