Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ solved : sort of ] Gebruik clamscan wel of niet  (gelezen 983 keer)

Offline kuifje09

• Lid
[ solved : sort of ] Gebruik clamscan wel of niet
« Gepost op: 2025/04/30, 16:19:51 »
Ik bemerk rare dingen de laatste dagen op mijn ubuntu 22.04 en dacht maar eens te scannen met clamscan,
voor wat het waard is... maar nu loop ik tegen iets vreemds aan.

{ De vreemde dingen zijn , zo lijkt het, gerelateerd aan bluetooth. zonder bluetooth-device aan het sytsteem lijkt het probleem niet aanwezig
  Windows starten ineens langzaam, muis reageerd niet goed , toetsenbord heeft een delay ... }

< Op de achtergrond draaid al een uur of 4 : /usr/bin/freshclam -d --foreground=true >

De scan vind niets maar gaat fout in de laatste directory-tree die ik scan. naast alle andere eerst gedaan te hebben.

clamscan -r -l <logfile> --infected ---quiet /usr

Dat start ik vanuit een user, met een su - naar andere user en dan sudo naar root,

Na lange tijd stopt de scan en wel met het sluiten van dat window, niet alleen de root sessie, maar ook de onderliggende.

Nog gekker, ik houd in een tweede window de logfile in de gaten met een tail -f <logfile> ook via via naar root..

Die sessie verdwijnd ook met alle onderliggende sessies.

Ik begrijp dat even niet. Maar ik denk dat er genoeg mensen hier zijn die er alles van weten.
Graag uw reaktie.
« Laatst bewerkt op: 2025/05/02, 12:47:42 door kuifje09 »

Offline kuifje09

• Lid
Re: Gebruik clamscan wel of niet
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/02, 12:47:02 »
Ik vraag me toch echt af of er via de bluetooth iets in mijn systeem heeft willen infiltreren of via de ethernet..
Het probleem is inmiddels wel weg. loopt allemaal weer redelijk snel.

Heel vervelend als je er de vinger niet op kan leggen...
« Laatst bewerkt op: 2025/05/02, 12:48:51 door kuifje09 »

Offline M_aD

• Forumteam
Re: [ solved : sort of ] Gebruik clamscan wel of niet
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/03, 00:28:28 »
Zoals eigenlijk al jaren wordt gezegd, een antivirus/virusscanner en rootkit verwijderraars op linux zijn overbodig en kunnen schadelijk zijn voor het systeem.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.