Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Let op voor grote problemen bij het upgraden van Kubuntu 24.10 naar 25.04  (gelezen 1390 keer)

Offline Jenske

• Lid
Als je van Kubuntu (let op: Kubuntu, dus niet Ubuntu) upgrade naar Kubuntu 25.04, loopt het helemaal mis en krijg je een scherm te zien waarmee je geen meter verder kan. Eén van de makers geeft het zelf aan. Zie https://www.gamingonlinux.com/2025/04/ubuntu-25-04-upgrades-halted-due-to-kubuntu-users-getting-a-broken-desktop/

De oplossing, voor wie de klos is vind je o.a. hier: https://www.reddit.com/r/Kubuntu/comments/1k1ncaf/how_to_recover_a_kubuntu_2504_failed_update/
  • herstart en zorg dat je in de root-mode terecht komt met alleen tekst. Dat doe je door na herstart ESC in te klikken, waardoor je in een menu terecht komt met enkele keuzes. Door dan te kiezen voor het menu waarin je commando's kan invoeren kom je op een command-line terecht.
  • Doe dan
  •   sudo autoremove --> er zullen heel wat bestanden worden verwijderd, maar da's oké
  •   sudo apt install kubuntu-desktop
  •   sudo reboot
Ik raad dit maar aan, omdat ik zelf al dacht om opnieuw te moeten beginnen met een usb-stick, schijf formatteren en weer een uur of drie herstellen.
Gelukkig kreeg ik tijdig de tip te lezen.

Dit geldt vermoedelijk NIET voor wie nu zelf een nieuwe upgrade doet, want ik vermoed dat de maker de fout er zal hebben uit gehaald. Maar ik kan dat niet controleren.

(Soms zou ik wel heel dat Linux-boeltje willen weg kieperern: één keer per jaar moet ik mijn installatie van nul terug opzetten en dat probleem heb je toch niet bij Windows)

Maar uiteindelijk ben ik wel tevreden met het hele Linux / Kubuntu concept.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
👍 om de Kubuntugebruikers hier te waarschuwen.

(Soms zou ik wel heel dat Linux-boeltje willen weg kieperern: één keer per jaar moet ik mijn installatie van nul terug opzetten en dat probleem heb je toch niet bij Windows)

Dat is mijn ervaring niet. Ik heb nu voor het eerst sinds vijf jaar eens een verse installatie gedaan (omdat ik dat zelf wou). Wel heb ik het eens gehad met Antergos (6 maanden), maar dat was dan ook een distributie gebaseerd op Arch  =D (eigen schuld, dikke bult, maar wel is het zo dat Ubuntu datzelfde najaar omwille van die bug een installatie-ISO heeft moeten intrekken)).

Offline aartje

• Lid
Als je van Kubuntu (let op: Kubuntu, dus niet Ubuntu) upgrade naar Kubuntu 25.04, loopt het helemaal mis en krijg je een scherm te zien waarmee je geen meter verder kan. Eén van de makers geeft het zelf aan. Zie https://www.gamingonlinux.com/2025/04/ubuntu-25-04-upgrades-halted-due-to-kubuntu-users-getting-a-broken-desktop/

(Soms zou ik wel heel dat Linux-boeltje willen weg kieperern: één keer per jaar moet ik mijn installatie van nul terug opzetten en dat probleem heb je toch niet bij Windows)[/i]
Als je nu gewoon alleen stabiele releases neemt (eens in de 2 of 4 jaar) zul je die problemen hoogstwaarschijnlijk niet tegenkomen.
Dan moet je natuurlijk wel een verse installatie doen en niet een upgrade en ik gebruik nooit snap/flatpak oid !
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit (op deze manier) een probleem ben tegengekomen op een fout in de intel graphics driver (i845)
na bij release 10.04.
Bij Windows doe je ook geen upgrade ieder half jaar, maar doe je ook maar eens in de zoveel (?, 10 ?) jaar een verse install neem
ik aan.
« Laatst bewerkt op: 2025/04/19, 17:49:06 door aartje »

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Aartje. Voor dagelijks gebruik is het sterk aan te bevelen om je te beperken tot de LTS releases. Die puntversies daartussen zijn vooral voor de beter geïnformeerde prutsers die graag experimenteren en andere IT-genieën met meer verstand van zaken. :D

Off topic: en de gebruikersafbeeldingen staan weer eens op zijn kop.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

• Lid
Bij elke update, of het nu interim of LTS releases zijn, is het aangeraden enkele weken te wachten.

Offline Jenske

• Lid
Ik weet het wel van die LTS-releases, maar ik ben zo het soort figuur dat graag het nieuwste heeft.

Maar wat zeker wél een heel goede tip is: voor eender welke upgrade toch enkele weken wachten. Da's soms wat tanden bijten, maar het loont.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline aartje

• Lid
Bij elke update, of het nu interim of LTS releases zijn, is het aangeraden enkele weken te wachten.
Daar ben ik het mee eens, ik wacht trouwens altijd op de ".1" release voor ik echt omschakel.

Daar ben ik het mee eens, ik wacht trouwens altijd op de ".1" release voor ik echt omschakel.

Ik wacht meestal tot de laatste paar dagen die de voorgaande LTS-versie nog heeft. Kubuntu geeft dat altijd keurig 180 dagen tevoren aan (Ubuntu ook? Nooit gezien.) en dan ga ik zeven dagen voor het einde eens kijken. If it ain't broke, don't fix it.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.