Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic  (gelezen 2112 keer)

Offline PD1LG

• Lid
Synaptic
« Gepost op: 2025/04/11, 10:35:35 »
Goedemorgen mijn naam is Lambert de Groot. Ik ben nieuw hier op het forum, en ook beginnende Ubuntu gebruiker. Ik heb op een oude pc een server geïnstalleerd om die te gebruiken als media server voor mijn muziek. Nu ben ik nog aan het uitzoeken welke media server geschikt is voor mij. Dus probeer verschillend software uit, als ik het geïnstalleerd krijg. Dat is vaak wel een probleem. Ik kreeg een tip van iemand op dit forum om synaptic te installeren, maar na installatie zegt de server “Probably you're running Synaptic on Wayland with root permission.
Please restart your session without Wayland, or run Synaptic without root permission”

Mijn vraag is, hoe kan ik dit oplossen?

Offline vanadium

• Lid
Re: Synaptic
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/11, 14:37:42 »
Synaptic is een fantastisch stukje software, maar wordt helaas al jaren niet meer bijgewerkt. En inderdaad, onder Wayland kan je geen grafische programma's als root draaien. Tegenwoordig worden programma's zo geschreven, dat ze als gebruiker werken, en enkel rechten escaleren om specifieke taken uit te voeren via niet-grafische processen in de achtergrond.

Zoals je al zelf in je bijdrage hebt staan: tijdelijk overschakelen naar een X-org sessie zal het mogelijk maken synaptic te gebruiken. Dat is niet erg praktisch, en zal nog werken zolang de Ubuntu desktop X-org ondersteunt. En dat zal niet meer voor zolang zijn.

Spijtig gevolg: we zullen weg moeten van Synaptic.

Iets wat in de buurt komt van het grafische programma Synaptic, maar werkt in de terminal is aptitude.

Nu kan je alle software installeren, op eenvoudige wijze via het Software Center, of, als je de naam van het pakket kent, via de terminal. Namen van pakketten kan je ook vinden met het terminal commando "apt search".

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/11, 16:31:00 »
Hier gebruik ik Xubuntu en daar werkt het wel.
Mogelijk gaat dit in de toekomst ook niet meer in Xubuntu?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/11, 17:03:44 »
Het werkt niet meer als je Wayland gebruikt. Ubuntu werkt al enkele jaren standaard op Wayland, maar je kan nog steeds switchen naar Xorg. Xubuntu werkt nog op Xorg, dus daar gaat het als vanouds.

Na 16 jaar Wayland ontwikkeling gaat Xorg nu toch stilletjes naar de uitgang. Technisch is Wayland zoveel beter: animaties zijn boterzacht, video speelt perfect, eindelijk zie je daar het verschil met Apple niet meer…

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/12, 09:42:01 »
Als je XWayland installeert dan kun je synaptic als root uitvoeren onder wayland (werkt bij mij op debian 12 kde op wayland)

zie ook: https://man.archlinux.org/man/Xwayland.1

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/12, 12:33:22 »
XWayland is standaard geïnstalleerd in Ubuntu. Misschien start je Synaptic op via de terminal met 'sudo'? Probeer eens door het icoon voor Synaptic in het menu te klikken, of "pkexec synaptic".

« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/13, 10:43:34 »
Dag,

Ik heb een nVidia GTX770 met de nvidia-driver-470 ge-installeerd.
Hiermee ga ik automatisch naar X11.

Ik weet niet of dit ook geldt voor alle nvidia-drivers die men installeer via "Hardware Drivers".
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline PD1LG

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/13, 12:54:01 »
Synaptic is een fantastisch stukje software, maar wordt helaas al jaren niet meer bijgewerkt. En inderdaad, onder Wayland kan je geen grafische programma's als root draaien. Tegenwoordig worden programma's zo geschreven, dat ze als gebruiker werken, en enkel rechten escaleren om specifieke taken uit te voeren via niet-grafische processen in de achtergrond.

Zoals je al zelf in je bijdrage hebt staan: tijdelijk overschakelen naar een X-org sessie zal het mogelijk maken synaptic te gebruiken. Dat is niet erg praktisch, en zal nog werken zolang de Ubuntu desktop X-org ondersteunt. En dat zal niet meer voor zolang zijn.

Spijtig gevolg: we zullen weg moeten van Synaptic.

Iets wat in de buurt komt van het grafische programma Synaptic, maar werkt in de terminal is aptitude.

Nu kan je alle software installeren, op eenvoudige wijze via het Software Center, of, als je de naam van het pakket kent, via de terminal. Namen van pakketten kan je ook vinden met het terminal commando "apt search".

Dank je voor de reactie, ik werk niet met een desktop maar met een server en installeer alles via putty.
Ik ga eens proberen met aptitude.

Offline PD1LG

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/04/13, 12:56:39 »
XWayland is standaard geïnstalleerd in Ubuntu. Misschien start je Synaptic op via de terminal met 'sudo'? Probeer eens door het icoon voor Synaptic in het menu te klikken, of "pkexec synaptic".

Klopt ik werk met een server en login met putty op het systeem. En gebruik dus sudo.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/04/13, 15:12:49 »
Synaptic is een grafisch programma: je hebt dus een grafische display manager nodig om dat te kunnen draaien. Synaptic is in die omstandigheden geen optie, en helemaal niet vanop een Windows systeem.

Offline PD1LG

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/04/13, 15:17:52 »
Synaptic is een grafisch programma: je hebt dus een grafische display manager nodig om dat te kunnen draaien. Synaptic is in die omstandigheden geen optie, en helemaal niet vanop een Windows systeem.

Ik heb aptitude geinstalleerd, en dat functioneert wel. maar helaas kan ik het programma wat ik wil installeren er niet vinden.
ik zoek namelijk een goede installatie voor Ampache.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/04/13, 15:31:14 »
Bedoel je Apache?

Offline PD1LG

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/04/13, 15:45:23 »
Bedoel je Apache?

Ik bedoel Ampache, een media server.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/04/13, 17:01:32 »
Dat zit niet kant en klaar in de ubuntu software. Installatie zal enige technische kennis vereisen. Synaptic is dus geen oplossing voor je eigenlijke vraag, die pas nu naar boven komt: hoe kan ik Ampache, een muziekserver, installeren.

Ampache is essentieel een php script dat draait op een webserver met database. Die webserver kan, ja, Apache zijn, met php ondersteuning, en de database MariaDB. Eens die webserver operationeel is, kan Ampache geïnstalleerd worden door het zip bestand van Ampache uit te pakken, en de folder "ampache" naar de webserver te verplaatsenen de juiste permissies te geven. Een beschrijving van de procedure voor een oudere Ubuntuversie, 20.04, is hier te vinden.

Offline PD1LG

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/04/13, 17:41:18 »
Dat zit niet kant en klaar in de ubuntu software. Installatie zal enige technische kennis vereisen. Synaptic is dus geen oplossing voor je eigenlijke vraag, die pas nu naar boven komt: hoe kan ik Ampache, een muziekserver, installeren.

Ampache is essentieel een php script dat draait op een webserver met database. Die webserver kan, ja, Apache zijn, met php ondersteuning, en de database MariaDB. Eens die webserver operationeel is, kan Ampache geïnstalleerd worden door het zip bestand van Ampache uit te pakken, en de folder "ampache" naar de webserver te verplaatsenen de juiste permissies te geven. Een beschrijving van de procedure voor een oudere Ubuntuversie, 20.04, is hier te vinden.

Ik heb met verschillende voorbeelden/uitleg geprobeerd. Maar mijn ervaring in linux/Ubuntu is nog niet zo goed.