Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Impress verandert met openen van een pttx  (gelezen 749 keer)

Impress verandert met openen van een pttx
« Gepost op: 2025/04/11, 11:03:01 »
Hallo,

Ik heb een presentatie ontvangen als xxx.pttx file.

Normaal wordt het wel goed geopend, maar nu wordt het niet alle dia's goed geopend.

De omtrek van de foto staat er wel, maar het beeld van de foto zie ik niet.

Van een collage kreeg ik een tip om die met "Google Presentatie" open, dan zie je wel wat dan wel alle dia's maar deze zijn ook niet goed.

Waar ligt dit aan.
* Is door de maker maakt de presentatie met Powerpoint of via een Apple-laptop met Keytone en export naar pptx of
* Is dit in de software van Impress?

SPW
« Laatst bewerkt op: 2025/04/11, 12:48:56 door Spidey-Westland »
Spidey-Westland
Release:   LinuxMint 20.2 una

Offline Jenske

• Lid
Re: Impress verandert met openen van een pttx
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/11, 16:40:10 »
Normaal leest Impress de beelden uit Powerpoint in. Waar het soms misloopt: bij al die vreemde overgangen en morphings en animaties van Powerpoint. Maar daarover gaat het waarschijnlijk niet.

Uit hetgeen ik zelf al heb meegemaakt met Powerpoint durf ik besluiten dat het probleem ligt bij de maker van het pptx-bestand. Ik heb zelf immers ook al 2 keer meegemaakt in de afgelopen jaren dat (bijna) alle afbeeldingen in een PP-presentatie plots leeg waren. Dit heeft te maken met synchronisatie en gebeurt van zodra je, zoals ik, je presentaties maakt op een google drive of een Onedrive-cloud.

Ik durf vermoeden dat je "leverancier" een bestand niet had afgesloten of te snel na het sluiten de verzending heeft gedaan.

Mijn suggestie: vraag de leverancier om het bestand te maken, te bewaren, vervolgens zijn presentatieprogramma AF te sluiten en, na enkele minuten wachten tot alles is uit-gesynchroniseerd en afgesloten, pas dan het bestand als een bijlage naar u te verzenden.

P.S. Er is nog een mogelijkheid, nl. als de leverancier geen afbeeldingen in de PP heeft geplaatst, maar koppelingen naar afbeeldingen. Dit leidt tot véél kleinere PP-bestanden, MAARRRRR ... dan moet je er als leverancier / afzender verdomd goed op letten van alle gekoppelde afbeeldingen mee te verzenden. En bovendien moet je er dan als ontvanger ook nog eens voor zorgen dat al die gekoppelde afbeeldingen in een zelfde mappenstructuur staan als de afzender. Deze methode lijkt me echter onwaarschijnlijk -- bijna niemand werkt met gekoppelde bestanden in PP --, maar het is theoretisch mogelijk.

P.S.2: ik kan niet verder reageren want ben een tijdje zonder computer de komende dagen of weken.
... Kubuntu 24.04 ...