Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox vastlopers  (gelezen 3606 keer)

Offline kuifje09

• Lid
firefox vastlopers
« Gepost op: 2025/05/22, 20:10:24 »
Het is me al een paar keer opgevallen dat als ik dingen opzoek met de AI mogelijkheid die geboden wordt
via Firefox, dat het lijkt of firefox wordt gekaapt.
Geen idee wat er nog meer fout gaat of wat de hackpoging is of misschien nog wat anders?
Ik ben helaas geen security manager.. dus heb ik geen id wat er gebeurd.

Na het zoeken gaat firefox soms op "tilt" d.w.z. Ik kan niets meer met fierefox omdat toesenbord enmuis zijn gekaapt.
Dan kan je je ook afvragen wat er gebeurd terwijl je het niet merkt.
Als het echt performance vraag, merk je het wel.
Of als muis en toesen bord raar doen of niets doen...

Ik kan alleen snel mijn netwerk uitzetten en firefox killen, de cache van firefox leegmaken, voor wat het waard is, en weer verder gaan...
Ik heb ook al meegemaakt dat ik helemaal niet meer de baas was... dan zet ik de router maar uit en druk op STOP.
Gelukkig werkt de ext4 logging wel....

Alles lijkt verder stabiel te blijven.

Zijn er ook andere gebruikers die de AI functie gebruiken, die hier tegenaan gelopen zijn.

Zojuist gebeurde het via de Mistral AI.
« Laatst bewerkt op: 2025/05/28, 10:58:57 door kuifje09 »

Offline vanadium

• Lid
Re: firefox en AI
« Reactie #1 Gepost op: 2025/05/23, 03:28:46 »
Als je het over de geïntegreerde AI van Firefox hebt: Pjotr poste hier onlangs een tip om de geïntegreerde AI uit te schakelen.

Verder heb ik zelf die geïntegreerde AI nog niet echt gebruikt (ik zou moeten zoeken hoe), en heb dat vastlopen dus zelf niet ervaren.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/05/23, 11:28:01 »
Tja, bot uitzetten is ook weer zowat...
Het gaat zo te merken pas mis als je wat met een van die AI-dingen wat doet. Dan nog niet altijd.
En alles in FF blijft leven, alleen ik kan geen input meer plegen.
Alsof dus de Ai-scripting mijn toetsenbord en muis overneemt.

Maar ik heb er ook al eens een "heerlijk gesprek"  mee gehad. Kan best grappig zijn.

Het ging b.v. mis toen ik een vraag over de passwoord reset stelde.
Kwam een zinneg maar incompleet antwoord uit, maar met doorvragen werd het duidelijker.
Daarna ging het mis.... Kijk, dan krijg ik de kriebels.

Het kan ook behulpzaam zijn om b.v. programmeer opzetjes te geven. kan je daarna verbeteren en uitbreiden.
Of het geeft je simpelweg de O-Ja... zo was het ervaring.

Overigens kan je nu geloof ik al uit 5 of 6 Ai "dingen"kiezen. ook leuk om te vergelijken. En ja, ze geven echt andere antwoorden.

M.a.w. Jammer dat ik net niet slim genoeg ben om erachter te komen wat er mis gaat in firefox, dat mijn KB en Muis binnen FF niet meer werken.
De rest wat actief is binnen FF blijft gewoon doorlopen....zoals radio of tv... dat hoor je dan.

Had en heb hoop dat anderen ook wat ervaring hebben/opdoen en wellicht iemand de "boosdoener " achterhaald.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/05/23, 11:52:04 »
Geef eens concrete stappen van wat je doet, dan boots ik dat eens na om te zien of ik ook het probleem kan reproduceren.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/05/23, 14:25:11 »
Ah, dat is leuk..

Aan mistral de vraag:

Linux, hoe een wachtwoord reset

Dat geeft een aantal mogelijkheden
Maar dan ben je er nog niet, want ik wilde het zien van de aanpassing in de linux regel met /bin/bash

Dus vervolg met een snipje uit de reaktie van de grub-oplossing. dat was een losse uit de pols antwoord.

"een stukje uit de reaktie betreffende grub-regel" : kan dat wat preciezer.

Dat geeft dan het korrekte antwoord.

En, daarna verloor ik de kontrole over KB en Muis. , naar een paar tellen of zo .... kon niet meer naar een andere tab toe etc...

EDIT : nog een keer nagespeelt, en jawel, gaat nu vlekkeloos... wellicht toch een maf toeval?
Ik deed dit:
"linux: hoe een wachtwoord reset"
Dan:
"voeg init=/bin/bash toe : kan dat preciezer "
« Laatst bewerkt op: 2025/05/23, 14:36:27 door kuifje09 »

« Reactie #5 Gepost op: 2025/05/24, 14:10:41 »
Hallo, ik heb je beide opdrachten/vragen aan Mistral gesteld en mijn toetsenbord en pen/muis blijven gewoon doorwerken. Ook is er zo te zien nog geen hacker mijn pc binnengedrongen.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/05/24, 15:28:34 »
bij mij (in debian) staat de AI -optie standaard uit. Wellicht staat deze alleen aan in nieuwere distributies??

« Reactie #7 Gepost op: 2025/05/24, 16:42:21 »
Stomme vraag misschien maar waar vind je die AI-functies? Heb wel een redelijk bijgewerkte Firefox als het goed is (138).

OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #9 Gepost op: 2025/05/26, 09:04:12 »
https://support.mozilla.org/nl/kb/ai-chatbots-firefox-inschakelen
Dank u, ik had ook al lopen zoeken. Ik heb die zijbalk niet nodig denk ik, ik gebruik altijd de hoofdpagina van Mistral (= Frans).

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/05/26, 14:04:20 »
Nou, het heeft wel de aandacht.

Dank voor de bijdragen, maar ik denk dat het domweg aan firefox ligt.
Zojuist loopt de zaak weer vast, muis en toetsenbord, als ik de webcam van WSV burghsluis op full-screen zet.
Beeld blijft bewegen, maar ik kan verder niets meer.

FF 138.0.4 (64-bit) / canonical-002  - 1.0

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/05/27, 09:50:55 »

Zojuist loopt de zaak weer vast, muis en toetsenbord, als ik de webcam van WSV burghsluis op full-screen zet.

Misschien ook iets dat aan je computer begint te haperen. Firefox is toch normaal zeer stabiel. Mocht het aan Firefox liggen, dan zouden wel meer personen last hebben van crashes.

Je zou na het herstarten na zo een crash eens de uitvoer van de kernel kunnen bekijken:

sudo journalctl -b -1 -ex

Dit commando toont de log van de vorige keer dat het systeem heeft opgestart.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/05/27, 10:35:14 »
Dat is mogelijk een probleem..

Firefox en snap hebben ruzie of firefox mist wat ...

Overdreven veel van deze meldingen: 

apparmor="DENIED" operation="open" profile="snap.firefox.firefox"
name="/home/gebruiker/.local/share/font-manager/Library/.uuid" pid=21387
comm=57656220436F6E74656E74 requested_mask="r" denied_mask="r" fsuid=1001 ouid=1001

En dat in iets minder dan 24 uur, 195 keer.

Ik denk dat ik FF maar ga verwijderen en opnieuw zal instaleren... Is dat geen goed idee ?
Kom ik op terug, is zo gedaan.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/05/27, 11:54:00 »
Is gedaan.. Maar of het wat uitmaakt?

Omdat er over de /home/gebruiker/.local/share/font-manager/Library/.uuid werd geklaagd, is die verwijderd en is er
automagisch en nieuwe aangemaakt met een nieuw uuid erin.. binnen FF kom ik dat nummer niet tegen ( config )
maar kennelijk doet het er wel iets mee.

We gaan het zien. Vooralsnog geen problemen , noch AI, noch de Webcam ...

( n.b. misschien moet ik de kop van deze berichten-keten veranderen ? )

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/05/27, 14:58:11 »
Nee, geen sucess, nu zelfs al tijden een youtube filmpje...

Maar na de kill van firefox krijf ik een update.. naar 139. Zien wat dat doet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/05/28, 03:26:57 »
Die ~/.local/share/font-manager is van een programma "font-manager". Mogelijk zit het probleem daar, Ik zou die eens verwijderen (en dan ook zelf ~/.local/share/font-manager opnieuw verwijderen). Font Manager gebruikt trucks om fontbeheer "gemakkelijk" te maken en maakt onder meer symbolische links aan. Snap programma's  hebben echter geen toegang tot symbolische links naar plaatsen buiten home.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/05/28, 10:57:02 »
Ik wil het nog even laten voor wat het is...

Het bleek dat ik 2 instalaties van firefox op mijn systeen had.
Toen ik firefox verwijderd had inclusief .mozilla directory etc... starte firefox nog op.
Daarna ben ik verder gaan zoeken en begreep dat er ook een snap instalatie van firefox was.
Dus ik was even op het verkeerde been gezet.
De install na de remove had dus helemaal niet de firefox verwijderd en geinstalleerd die ik bedoelde.

Had ik beter meteen kunnen aangeven , maar in de hitte van de strijd....

De snap FF daarna ook verwijderd en geinstaleerd. En ja, toen was ik de bookmarks kwijd, zoals ik verwachtte.
Teruggezet met de restore van voor de remove.

en ik heb nu goede hoop dat FF nu goed zal blijven lopen.

Ik kijk het een paar dagen aan.