Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update naar ubuntu 22.04.5 keyboard/mouse dead  (gelezen 2167 keer)

Offline kuifje09

• Lid
update naar ubuntu 22.04.5 keyboard/mouse dead
« Gepost op: 2025/02/21, 20:47:49 »
Zojuist een update uitgevoerd op een systeem ubuntu 22.04  naar ubuntu 22.04.5

Nu is mijn keyboard dood en de muis ook. Ook de klok in de panel-balk is grijs....

Hoe kan ik dat herstellen? meer mensen met dat probleem ?

[update]
Vond een andere post elders met soortgelijk issue, leek met iets op de USB van doen te hebben.
Ik mijn enige usb device verwijderd, en het systeen bootte.... maar daar  blijft het ook bij

Na enige tijd bevries het systeem.  Enige optie is een power reset.

Een roll-back is dus ook geen optie. Kans dat hij bevries tijdens de rollback is te groot.

Wat nu te doen? ...

Kan ik een herinstall van ubuntu 22.04 doen om zo terug te keren naar de stabiele versie. Boot van een usb-stick
voor de installatie... ?

Ik vrees dat dit een van de vervelende problemen is die niet anders oplosbaar zijn? Maar...

Misschien heeft iemand een gouden tip? Ik hoor het graag. Kan gauw een heleboel werk schelen.

p.s. Update kwam uit de US...archive/ubuntu .... of iets dergelijks.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/23, 19:03:53 door kuifje09 »

Offline kuifje09

• Lid
Re: update naar ubuntu 22.04.5 keyboard/mouse dead
« Reactie #1 Gepost op: 2025/02/21, 21:25:02 »
My Goodness. Nu ik wat verder kijk zie ik wel heeeel veeeel problemen met ubuntu 22.04 freezes.

[update]
zelfde geld voor 24.04
is dit het einde van ubuntu ?
[/update]

Wat is daar ineens aan de hand ?

Trug naar ubuntu 20.4 dan maar, maar dan is er geen support meer....

( zit rusland hier achter ? )
« Laatst bewerkt op: 2025/02/21, 21:35:10 door kuifje09 »

Offline rico70

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/22, 08:40:10 »

( zit rusland hier achter ? )
Uiteraard, van alles wat fout gaat geven we Rusland de schuld  :| :|

« Reactie #3 Gepost op: 2025/02/22, 09:55:43 »
Zojuist een update uitgevoerd op een systeem ubuntu 22.04  naar ubuntu 22.04.5

Nu is mijn keyboard dood en de muis ook. Ook de klok in de panel-balk is grijs....

Hoe kan ik dat herstellen? meer mensen met dat probleem ?

[update]
Vond een andere post elders met soortgelijk issue, leek met iets op de USB van doen te hebben.
Ik mijn enige usb device verwijderd, en het systeen bootte.... maar daar  blijft het ook bij

Na enige tijd bevries het systeem.  Enige optie is een power reset.

Een roll-back is dus ook geen optie. Kans dat hij bevries tijdens de rollback is te groot.

Wat nu te doen? ...

Kan ik een herinstall van ubuntu 22.04 doen om zo terug te keren naar de stabiele versie. Boot van een usb-stick
voor de installatie... ?

Ik vrees dat dit een van de vervelende problemen is die niet anders oplosbaar zijn? Maar...

Misschien heeft iemand een gouden tip? Ik hoor het graag. Kan gauw een heleboel werk schelen.

p.s. Update kwam uit de US...archive/ubuntu .... of iets dergelijks.

Gewoon in een keer de sprong maken naar Ubuntu 24.04?
Mijn Kubuntu 22.04 heeft ook nog maar 54 dagen voordat ik moet vernieuwen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/02/22, 10:30:33 »
Ik heb het idee nu dat het met de powermanager te maken heeft.

Als het systeem Freezes, staat echt alles stil. alles stopt, HD Muis keyboard, USB-plugin/uit geen reaktie...  vandaar de powermanager.

Ben er ng niet helemaal zeker van, maar in de bios heb ik de os-powermanagero.i.d. uitgezet, dat lijkt iets te doen...
de Hardware power-manager.. staat nog aan.

Het is op een HP. Op mijn Dell loopt dezelfde OS zelfde versie, prima ! ( andere CPU's )

Kom er nog op terug.

Ik ben er niet zo zeker van dat 24.04 beter is... als ik zoek naar vastlopers....
« Laatst bewerkt op: 2025/02/22, 10:33:59 door kuifje09 »

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/02/22, 16:08:49 »
Ik ben druk bezig met upgraden naar 24. Nu op 1 laptop gelukt en daar draait alles prima op.
Van de eerdere mislukte poging zit het ook niet in ubuntu maar in de laptop. Hier verder nog geen tijd voor gehad.

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij flink meegevallen is en dat het prima draait. Geen problemen terwijl ik daar wel een beetje op gerekend had. Niets mis met 24.
Hopelijk geeft dit je weer wat hoop?

Heb je vanuit je bestaande OS geupdate? Of opnieuw geinstalleerd? Dat eerste wil nog wel eens vaker verkeerd gaan, terwijl een volledig nieuw installatie toch meestal gewoon goed gaat.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/02/23, 12:26:04 »
Systemupdate is gedaan als Rolling update, zoals het hoort te lukken...
Maar ik kan een sysinstall doen alsof het een nieuwe install is.
Dan mik ik alles in usr lib bin etc weg... Dan is het alsof het k=leeg is, maar dan heb ik bakken werk om alles weer te krijgen zoals het was...
Niet echt veel trek in.

Ik vind het wel raar dat ik in geen enkele logfile een aanwijzing krijg over wat er gebeurd waardoor het systeem stopt....
Ik zal alle power manager dingen in de bios eens uitzetten...

Het gaat om een model 37 : intel i5 650 3200Mhz  als dat wat zegt ?

[update] Test gedaan, no luck. Nauwelijks de kans om in te loggen... als het al lukt, meteen daarna dood.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/23, 12:40:36 door kuifje09 »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/02/23, 13:09:33 »
Citaat
Systemupdate is gedaan als Rolling update, zoals het hoort te lukken...
Tja ... "hoort". Het is bij mij nog nooit gelukt. En afgaande op dit forum, lukt het bij veel anderen ook niet.
Nooit problemen met een schone installatie.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/02/23, 13:24:04 »

Je bent wel heel summier met je gegevens over je systeem. Wat is een "model 37" ?
Je zou met "inxi" wat meer duidelijkheid over je systeem kunnen geven.
Hoe is je schijfindeling ? etc.etc.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/02/23, 15:22:47 »
Als het systeem niet stabiel is en hooguit 30 seconden werkt.
Is er geen tijd voor wat dan ook.

Wel raar dat het alleen fout gaat in normale run-modus.

Als ik in resque modus opstart kan ik zelfs DPKG draaien die dan ook een paar extra "dingen" ophaalde.
kan langer tijd rondneuzen... maar na een reboot naar normale modus loopt het meteen weer vast.

Soort desktop maakt niet uit... 
Bios reset, geen verschil...

Wat ik wel een paar keer gezien heb, maar dat is niet echt reproduceerbaar, is een DMAR error.
Dat is een kennelijk oude error die nu ineens bij mij de kop weer opsteekt? Geen idee waar dat over gaat.
Maar alleen nu met UB 22.04 heb ik dat probleem.

Wat me wel opvalt is dat voordat het systeem vastloopt, er even disk aktiviteit is, alsof het systeem naar hibernate gaat.
Ik doe wat disk knippert, doe niks is stil... dan knipperdeknipper en alles staat vast.
Misschien heeft dat er wat mee te  maken ?

Heeft iemand nog een suggestie, anders doe ik een verse install naar xubuntu.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/02/23, 17:29:17 »

Je bent wel heel summier met je gegevens over je systeem. Wat is een "model 37" ?
Je zou met "inxi" wat meer duidelijkheid over je systeem kunnen geven.
Hoe is je schijfindeling ? etc.etc.
Dan maar niet meer gegevens, ik hoef er niet meer op te reageren.

Maar mijn beste gok (met zo weinig gegevens.....) zou zijn, een corrupt en/of vol root-filesysteem.
Dat kan je controleren met een vanaf CD/DVDROM of USB-memory-stick opgestart
live-ubuntu-systeem.
Anders een hardware-probleem...
« Laatst bewerkt op: 2025/02/23, 17:40:25 door aartje »

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/02/23, 19:02:39 »
Allemaal dank voor het meedenken.

En Nee geen filesysteem probleem !, geen idee wat dan welll

Ook geen Bios probleem...

Inmiddels Xubuntu ernaast draaien , op basis van de ubuntu 22.04.5 , dat wekt dan wel
Ik gok erop dat er in een configuratir iets is omgevallen. Daarom even diskaktiviteit en dan alles op slot.
Geen error of andere logging. niks , nada.

Kennelijk hier weer een uniek probleem. Jammer....

( Maar denkend aan kapitein Trago, er was dit, nu dat, en nu heb ik een probleem.... dan zit het in de verandering!
  helaas veranderd en met een dist-upgrade wel erg veel. )

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/02/24, 11:28:35 »
Je zou eens een herinstallatie van  22.04.5 "ter plaatse"  kunnen proberen, een herinstallatie waarbij je de harde schijf niet formatteert. Dan blijven al je gebruikersdata en -configuratie staan, maar worden de systeembestanden eens volledig herschreven. Dat doe je door in het installatieprogramma "iets anders"  te kiezen, dan zelf je partities aan te duiden, terwijl je er goed op let dat het vinkje bij "herformatteren" afstaat.

Aangezien je Xubuntu 22.04.05 op dezelfde hardware wel draait, denk ik dat de kans groot is dat dit lukt. Lukt het niet, dan kan je op dezelfde wijze proberen  22.04.0 of beter 22.04.01 terug te plaatsen. Als je dan dat systeem bijwerkt, dan wordt de "hardware stack"  niet bijgewerkt, wel alle gebruikersprogramma's.

Door de juiste pakketten te verwijderen en te installeren, kan je ook de hardware-enablement stack verwijderen, maar dat wordt nogal technisch (voorbeeld).

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/02/27, 13:29:40 »
Ik zal de laatste tip nog een kans geven, want het is wel vreemd dat 22.04 wel op al mijn andere systemen draait , alleen hier niet.
Als ik tijd heb ga ik het proberen, zal ergens volgende week worden..

Kom ik op terug.

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/03/02, 17:27:10 »
Inmiddels de test gedaan door boot etc var bin lib* etcetera weg te mikken. een bijna leeg systeem dus.

Na installatie van ubuntu 22.04 zelfde probleem, een hoop geklaag en niet starten.
( afgezien van de ACPI error melding , wat niet goed is maar geen kwaad kan ? )

Hele trajekt weer gedaan met XUbuntu 22.04 evenzo gaat dat fout.

Wat me wel telkend vreemd voorkomt, de installer en life-versie lopen goed.
Pas na de install geet het fout. Heb ik al meer meegemaakt. ( mijn vorige pentium heb ik daarvoor kunnen wegmikken )

Nu maar xubuntu 20.04 geinstalleerd, daar wile ik toch naar toe i.p.v. ubuntu.

Enige konklusie die ik kan trekken , er is een probleem tussen mijn systeem en de 6.xx kernel.
Helaas, geen pindakaas.

<off topic>
Zit nog te denken aan een herinstallatie van de bios, misschien is er in de chip wat omgevallen ? maar ik kom er niet uit
hoe ik de bios van een HP moet flashen... heb geen floppy aan de usb of in het systeem, en ik begrijp er geen snars van
hoe ik een sticky moet maken met een bootable dos med de exe (bin) voor de bios-flash...

Dus.. volgende keen maar weer lekker een DELL. die HP maakt ook meer heerie dan een DELL .
Als iemand wel een duidelijke handleiding heeft  hoe ik dat tegenwoordig aanpak...
HP gaat ervanuit dat je een dos of windows systeem hebt, lekker bijdehand dus....
</off topic>