Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee disks, elk met UEFI grub; kan dat?  (gelezen 957 keer)

Offline peer

• Lid
twee disks, elk met UEFI grub; kan dat?
« Gepost op: 2025/02/22, 10:36:16 »
pc: asus desktop met bios-instelling uefi only
os: debian 12 kde plasma (wayland, encrypted) op sda, Uefi grub

Ik heb op een usb-stick een tweede os geïnstalleerd: debian 12 xfce, uefi grub. Ik heb dit os geïnstalleerd terwijl ik sda (tijdelijk) had losgekoppeld.

Nu heb ik de volgende situatie:
sda: debian 12 kde met uefi grub
sdb: debian 12 xfce met uefi grub
Het idee was dat ik tijdens het booten in het bootmenu (F8) kies voor één van de twee versies. Maar dit gaat fout. Ik kan maar voor één versie kiezen de ander wil niet booten. Als ik debian kde kan booten dan kan ik niet debian xfce booten en andersom.

situatie: kde boot maar xfce niet.
Met behulp van de supergrubdisk kan ik debian xfce wel booten. Daarin installeer ik grub opnieuw op de eigen disk en wordt debian xfce bootable. Maar als ik dan in het bootmenu kies voor debian kde dan is deze niet meer bootable. De situatie is omgedraaid en zo kan ik doorgaan.

Dus elke disk heeft zijn eigen uefi grubmenu maar er kan er maar één actief zijn. Is dit een eigenschap van UEFI of heeft dit iets te maken met mijn asus moederbord?????

Inmiddels heb ik de bios-instellingen van UEFI only veranderd naar both UEFI and LEGACY en debian xfce geïnstalleerd met een legacy grub en kan ik in het bootmenu kiezen voor zowel debian kde (UEFI) als debian xfce (LEGACY)