Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil proberen een harde schijf te testen .  (gelezen 4149 keer)

Offline harry61

• Lid
Wil proberen een harde schijf te testen .
« Gepost op: 2025/02/16, 11:23:57 »
Hallo leden ,
Ik bezit een Lenovo Thinkpad Windows 10 met SSD geheugenkaart.
Sinds de laatste Up-date werkt de Pc niet meer , en nu had ik gehoord en begrepen dat je buiten Windows om
Met Ubuntu die schijf kunt testen en uitlezen .
Heb een Usb-stick gemaakt met een Iso-bestand van de laatste van Xubuntu , en via F12 van het toetsen bord kan ik
in de Pc . Nu zie ik via Xubuntu via deze computor de schijf waar het omdraait staan. maar wat ik ook probeer ,
Ik kan niet in die schijf. Of heb ik  dan een verkeerde Xubuntu
Wie van jullie kan mij helpen om die schijf te redden

Mvg

Re: Wil proberen een harde schijf te testen .
« Reactie #1 Gepost op: 2025/02/16, 12:09:37 »
hoi,

Je hebt niet de "verkeerde" Xubuntu te pakken, maar Windows10 koppelt zijn schijf niet netjes af bij het afsluiten.
Als je deze pagina even leest, dan vind je er een boel tips & trucs voor het redden van een schijf

Offline harry61

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/16, 13:05:12 »
Heb de link door gespit .
Als ik mijn Xubuntu opstart ,zie ik links boven ( 3 koppelingen ), klik ik op  Home , zie ik  Computer.
klik ik daarop , zie ik ;  File System. Mijn Samsung en een Toshiba en de Usb-stick.
wat moet ik doen ?!

Mvg

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/02/16, 17:05:46 »
Citaat
wat moet ik doen ?!
Je schrijft niet wat je al gedaan hebt om de schijf te bekijken. Maar als je hem in Xubuntu kunt zien, dan moet je met het programma "schijven" de conditie van je schijf kunnen bepalen. In het menu: SMART-gegevens en zelftest

Offline harry61

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/02/16, 17:33:54 »
Wilde wat doen , maar wist niet hoe.
een persoon van een forum heeft mij al geholpen ,maar die raadde mijn aan om mij hier te melden .
Hij sprak over het : file systeem en daar zou het programma gparted in zitten ,en die heb of had ik nodig
En daar bleef het bij.
Uit eindelijk via de zoek functie hem kunnen vinden ,maar wat ik ermee kan ,is mij niet duidelijk.

Mvg

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/02/16, 20:05:00 »
Citaat
Uit eindelijk via de zoek functie hem kunnen vinden ,maar wat ik ermee kan ,is mij niet duidelijk.
Start "schijven". Kies links de gewenste schijf. Klik op de drie puntjes rechtsboven. En dan SMART-gegevens en zelftests. Dan kun je veel gegevens van je schijf uitlezen, en linksonder een zelftest starten.

Offline harry61

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/02/16, 21:02:11 »
Sorry ,maar snap er nog niet veel van (blijkt)
Over welk programma heb je het ,  en waar vind je ( Smart- gegevens)
Kun je het met screen-shots aan geven

Mvg

Offline harry61

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/02/17, 07:14:02 »
Sorry , maar heel veel dingen die Steef 76 beschrijft zie ik niet

Mvg

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/02/17, 09:11:35 »
Citaat
Over welk programma heb je het ...
Dat schreef ik al eerder: "schijven".
En ook schreef ik waar je de SMART-gegevens kunt vinden:  Kies links de gewenste schijf. Klik op de drie puntjes rechtsboven. En dan SMART-gegevens en zelftests. Dan kun je veel gegevens van je schijf uitlezen, en linksonder een zelftest starten.
Duidelijker kan ik het echt niet maken.

Offline harry61

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/02/17, 09:35:54 »
Zodra ik Xubuntu opstart ,zie ik :Home
klik ik daarop zie ik ; Computer
klik ik daarop ; komen het Systeem en mijn schijf en de Usb stick te voor schijn.
maar ik zie rechts boven nergens drie puntjes ,in dat programma

Mvg

Offline harry61

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/02/17, 10:00:43 »
probeer ik een foto te plaatsen ;krijg ik een melding , er is iets fout gegaan.
wordt er een beetje gek van .

« Reactie #11 Gepost op: 2025/02/17, 11:23:47 »
Hallo leden ,
Sinds de laatste Up-date werkt de Pc niet meer , en nu had ik gehoord en begrepen dat je buiten Windows om
Heb een Usb-stick gemaakt met een Iso-bestand van de laatste van Xubuntu , en via F12 van het toetsen bord kan ik
in de Pc . Nu zie ik via Xubuntu via deze computor de schijf waar het omdraait staan. maar wat ik ook probeer ,

Mvg

Situatie: na update W10 werkt de PC niet meer / Er wordt opgestart met Xubuntu-Live-USB.
Te weten:
1- Als in W10 de snelle opstart ingeschakeld stond, wordt de schijf niet volledig afgesloten, en kan je met om het even welke extern OS niets doen op de aanwezige schijf.
2- Xubuntu-Live-USB is engelstalig
Al hetgeen in deze topic beschreven werd over programma "Schijven" vind je hier: het menu onder het muisje bovenaan links / je zoekt naar het programma "Disks"
3- Je zal er waarschijnlijk een nieuwe W11 moeten op installeren.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/17, 11:27:23 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline harry61

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/02/17, 11:46:31 »
Oke.
probeer het morgen of overmorgen  met een Sata naar Usb kabel.( is besteld)

Mvg

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/02/17, 12:30:43 »
Hallo leden ,

Mvg

Wat je hier allemaal neerpent moet mogelijk zijn , behalve wanneer die schijf met Bitlocker versleuteld werd .
Dat kun je rap te weten komen als er maar 0 bytes vrij zijn .
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/apparaatversleuteling-in-windows-cf7e2b6f-3e70-4882-9532-18633605b7df

« Reactie #14 Gepost op: 2025/02/20, 11:20:14 »
Citaat
Sorry ,maar snap er nog niet veel van (blijkt)

Dat geeft niet, uit eindelijk zijn we hier allemaal om te leren
Ik bedenk me nu net iets... (ook leermoment voor mij)
U zit natuurlijk met een "live" versie te werken, en daar staat niet alles in het Nederlands vertaald.
Voor het Programma "Schijven", die we hier eerder benoemd hebben, moet u zoeken naar de Engelse benaming van het programma, en dat is: "Disks".

Steven

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/02/20, 11:32:51 »
Als het bestandssysteem van die Windows harde schijf niet "consistent" is, dan zal Linux inderdaad standaard weigeren die partitie te openen, om verdere beschadiging te vermijden. In principe kan het hulpgereedschap "ntfsfix"  een windows partitie op elementair niveau herstellen, zodat je er met Linux op kan. Een andere mogelijkheid is "geforceerd aankoppelen", maar dan verhoog je enkel de kans dat de partitie verder beschadigd wodt.

Als echter ook Windows zelf van die harde schijf niet meer wil starten, dan heb je te maken met een grote beschadiging, ook ter hoogte van de Windows systeembestanden. Ik deel dus de diagnose van de anderen, dat je dit systeem zal moeten opnieuw installeren.

Lukt een herinstallatie van Windows, maar heb je binnen korte tijd weer problemen, dan moet je ervan uitgaan dat je harde schijf (of de controller) begint te falen en vervangen zal moeten worden.

« Reactie #16 Gepost op: 2025/02/20, 11:58:06 »
Citaat
3- Je zal er waarschijnlijk een nieuwe W11 moeten op installeren.

@Emvedeesje, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. W10 is bijna end-of-life, Maar we zijn hier een Ubuntu forum, dus kunnen we beter adviseren om er Ubuntu op te installeren.
En het liefste op een nieuwe verse ssd, (gelukkig zijn ssd's niet zo heel duur meer...)

Maar de opener van dit draadje wilt natuurlijk wel eerst de inhoud van zijn ssd veiligstellen voor het gewist & geformatteerd word voor een nieuwe (ubuntu) installatie.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2025/02/21, 08:58:03 »
Maar de opener van dit draadje wilt natuurlijk wel eerst de inhoud van zijn ssd veiligstellen voor het gewist & geformatteerd word voor een nieuwe (ubuntu) installatie.
Dat het Windows systeem op die harde schijf niet opstart, laat het ergste vermoeden. De schijf proberen toegankelijk maken onder Linux met ntfsfix kan geprobeerd worden, maar houdt risico's in voor verdere beschadiging van het bestandssysteem. Het veiligste zou zijn die harde schijf aan te koppelen aan een ander Windows systeem (schijf installeren in een andere Windows computer, of schijf bij installeren en daarop een nieuwe Windows installatie doen).

Als je het risico wil nemen, kan je het altijd proberen. Met de commandolijn is het ietwat technisch, maar ook met "Disks" kan je schijfcontrole doen.

• Open "Disks" ("Schijven")
  • Selecteer links de harde schijf
  • Klik in de "map" van de schijf op de partitie
  • Klik nu het knopje met de tandwieltjes en kies "Repair filesystem…" ("Herstel bestandssysteem")

Lukt dat, dan kan je de schijf aankoppelen door, links van het knopje met de tandwieltjes, op het knopje met het "Play" (▶) pijltje te klikken.

Lukt dat, dan zal je de inhoud van de schijf kunnen zien, en dan moet je éérst en voor alles je eigen data overkopiëren naar een externe USB schijf of andere harde schijf.

moderator edit: quote gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 2025/02/21, 09:43:58 door Ron »