Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 24 LTS installatie Satelite  (gelezen 2341 keer)

Offline Peterke

• Lid
Ubuntu 24 LTS installatie Satelite
« Gepost op: 2025/02/16, 15:52:06 »
Ik had problemen met het installeren van Ubuntu 24. Eerdere topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=111872.msg1080110#msg1080110

Uiteindelijk geprobeerd om nog een keer het hele proces opnieuw te doen door onder debian een download en opstartusb te maken.
Deze opstartusb was via de bios weer niet op te starten. Selecteren als opstart, even een zwart scherm, en weer terug naar het bios selectie scherm.

Nu ben ik Ubuntu 24 op een andere laptop (Latitude i3) aan het intalleren. Met dezelfde stick als waarmee het op de Satelite niet lukt.
En warempel. HET LUKT! Hij is nu aan het updaten.
Dit geeft me goede hoop dat het op onze desktop ook nog gaat lukken.

Zit ik alleen nog met de Satelite i3 waarop het nog steeds niet lukt.
Ik heb de bios al nagekeken voor de secure boot, maar kan hiervan niets vinden. Misschien kijk ik er overheen?
Nou draait debian hier op zich prima op, maar liefst houdt ik het toch bij Ubuntu.

Iemand nog ideeen om Ubuntu 24 op deze Satelite i3 geinstalleerd te krijgen?

Re: Ubuntu 24 LTS installatie Satelite
« Reactie #1 Gepost op: 2025/02/16, 16:01:51 »
Wellicht met de safe graphics optie. (Ik heb nog een Toshiba laptop waarbij dat nodig is...) Is iets wat eenvoudig te proberen is.

Waarschijnlijk gaat het met Linux Mint wel direct goed.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/16, 16:10:01 door Ronaldus »

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/16, 16:43:13 »
Dat is het probleem. Bij dat (eerste) scherm kom ik in de Satelite niet eens.
Ik kom niet verder dan de bios selectie, waar ik hem kan selecteren en enteren, en dan gaat hij na een kort zwart scherm vrijwel meteen weer terug naar de bios selectie.

« Reactie #3 Gepost op: 2025/02/17, 12:01:23 »
Staat in de BIOS Legacy support AF en Secure boot AF ?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/02/17, 14:29:29 »
Staat in de BIOS Legacy support AF en Secure boot AF ?

Secure boot heb ik nog niet kunnen vinden bij meerdere zoektochten. Misschien kijk ik er overheen?
Legacy support? Daar heb ik nog nooit van gehoord, dus dat zou zomaar kunnen.
Dat zal ik snel nog eens goed door kijken. Weer wat stapjes om verder proberen te komen.  =D