Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update  (gelezen 1390 keer)

Offline baptist

• Lid
update
« Gepost op: 2024/12/10, 12:26:00 »
Op mijn laptop staat Ubuntu 24.04.1. LTS  Met regelmaat maak ik updates maar sinds kort krijg ik : Niet alle update kunnen worden geïnstalleerd.  Met gedeeltelijke opdate  krijg ik:
An upgrade from 'noble' to 'jammy' is not supported with this tool.   Met ´doorgaan'  kan ik (mogelijk) wel updaten en krijg ik na een update :  software op deze computer is bijgewerkt.

Ook  met   sudo apt update && apt upgrade – y in de terminal krijg ik : 

E: Kon het vergrendelingsbestand /var/lib/dpkg/lock-frontend niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de vergrendeling voor het dpkg-frontend (/var/lib/dpkg/lock-frontend) niet verkrijgen. Heeft u beheerdersrechten?

Weet iemand wat hier aan de hand is ?

Re: update
« Reactie #1 Gepost op: 2024/12/10, 16:04:44 »
Met regelmaat maak ik updates maar sinds kort krijg ik : Niet alle update kunnen worden geïnstalleerd.  Met gedeeltelijke opdate  krijg ik:
An upgrade from 'noble' to 'jammy' is not supported with this tool.   Met ´doorgaan'  kan ik (mogelijk) wel updaten en krijg ik na een update :  software op deze computer is bijgewerkt.

Heb ik geen antwoord op maar wat ik mij wel afvraag: waarom doe je zelf regelmatig updates? Als er een beschikbaar is krijg je toch automatisch een melding op je taakbalk dat er een update beschikbaar is.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2024/12/10, 17:30:31 »
Er moet nog een sudo voor apt upgrade
Dus:
sudo apt update && sudo apt upgrade
« Laatst bewerkt op: 2024/12/10, 17:32:11 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 2024/12/11, 09:31:57 »
En er staat een spatie tussen de - en y

Offline baptist

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/12/15, 10:55:33 »
Bedankt voor de tips maar het probleem blijft.  Als de melding komt voor een update voer ik die uit. Ik krijg door dat niet alle updates kunnen worden geïnstalleerd. Er is de optie gedeeltelijke opwaardering maar dan krijg ik : upgrade from 'nobel' to 'jammy '  is not supported in this tool  of de optie doorgaan, vervolgens updates installeren en dan blijft het 'hangen' met de mededeling  Update beheer reageert niet .
Er is mee te leven door zelf de update/upgrade in de terminal uit te voeren maar er is ergens iets niet goed.