Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebruik van loop  (gelezen 581 keer)

Offline Eduard2

• Lid
gebruik van loop
« Gepost op: 2024/11/04, 11:31:24 »
Beste forumleden,

Het begon met een opstartbaar 16GB SD kaartje dat ik op een 8 GB SD wilde wegschrijven.  De gevolgde methode staat hier: https://askubuntu.com/questions/1174487/re-size-the-img-for-smaller-sd-card-how-to-shrink-a-bootable-sd-card-image

De loop partities stellen me voor een probleem.  Als ik het goed begrijp is "loopx" een virtuele partitie waarop je een img bestand kan wegschrijven. Daarna kan gparted loopx comprimeren tot het nuttige deel.

De instructie "lsblk" geeft "loop0, loop1, .. loop23".  loop 24 is de eerstvolgende beschikbare. (zie bijlage)  Verder doorlopen van de procedure levert geen bruikbaar resultaat.

Hierover heb ik 2 vragen:
 1) Waarom staan er zoveel loopx partities op mijn pc?
 2) Kan en mag ik die verwijden in de hoop dat daarna de procedure normaal werkt?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline peer

• Lid
Re: gebruik van loop
« Reactie #1 Gepost op: 2024/11/04, 12:01:51 »
geen antwoord op je vraag maar...
in het verleden heb ik wel eens geprobeerd om een disk te clonen naar een kleinere disk in linux. Maar ik vond het erg lastig.

Met dd kan het officieel niet maar toen ik het toch probeerde kreeg ik een foutmelding (omdat er geen ruimte was) maar de disk was daarna wel gewoon te gebruiken.

In clonezilla kan het ook mits de partities op de source disk samen kleiner zijn dan de target disk èn als je in advansed mode een bepaalde optie selecteert (ik weet niet meer welke). Maar dit vind ik erg lastig.

Je kan ook bv. een iso van minitool starten. Daarmee kan het maar het is wel windows software. Werkt wel gemakkelijk.

Wat ook kan is qemu gebruiken. Hier heb je convert-functies en shrink-functies nodig. Weet niet meer precies hoe maar ik heb het in het verleden wel gedaan. Ik verwacht dat het met virtualbox ook wel lukt.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/11/04, 12:12:38 »
zie bv. : https://linuxconfig.org/why-are-there-so-many-loop-partitions-in-my-ubuntu-linux-system

Een van de redenen waarom ik een hekel aan snap/flatpak oid heb

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/11/04, 13:29:18 »
Dag Aartje en Peer,

snap is dus de dader die klokvast loop partities aanmaakt. Als dat zo doorgaat wordt dat een ellenlange lijst.  Uit de tekst heb ik begrepen dat je die stiekem aangemaakte loops niet zomaar mag verwijderen.  Het lijkt een nieuwe werkwijze die in de plaats komt van de klassieke updates. Wil je zelf met loop aan de slag dan zal je naarmate de computer langer met hetzelfde OS distro draait met hoge nummers moeten leven. Ik was even de kluts kwijt omdat ik voordien steeds lage loopnummers kreeg. Bij deze weet ik hoe dat komt en dat het geen uitleg is waarom het uiteindelijke doel nog niet is bereikt.

De kneep met dd ga ik zeker eens uitproberen. Met wat geluk werkt dat.

Bedankt voor de tips.

Eduard