Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zorin OS en privacy  (gelezen 1070 keer)

Zorin OS en privacy
« Gepost op: 2024/06/15, 14:50:39 »
Hallo, ik heb een vraagje.

Als test heb ik Zorin OS geïnstalleerd op mijn laptop.
Maar voor het installatieprocess verscheen er ook iets over een volkstelling, waarbij je ook kon kiezen om niet deel te nemen.

Ook kreeg ik, toen ik ‘Meer informatie’ aanklikte, een scherm waarin vermeld stond dat Zorin OS informatie verzameld zoals naam, email, IP adres, paswoord, …

Bij een eerdere installatie van Ubuntu kreeg ik deze melding niet (voor zover ik me herinner).

Dit maakte me toch wel een beetje bezorgd. Vooral vanwege mijn IP adres en paswoord.
Gaat dit dan over specifieke paswoorden? Mijn login op mijn computer? Moet ik me nu zorgen maken over paswoorden van andere forums waar ik geregistreerd ben?

Dit is de link naar de Zorin Privacy Policy:
https://zorin.com/legal/privacy/#cencus

Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #1 Gepost op: 2024/06/18, 15:07:26 »
Ook kreeg ik, toen ik ‘Meer informatie’ aanklikte, een scherm waarin vermeld stond dat Zorin OS informatie verzameld zoals naam, email, IP adres, paswoord, …

Bij een eerdere installatie van Ubuntu kreeg ik deze melding niet (voor zover ik me herinner).

Dit maakte me toch wel een beetje bezorgd. Vooral vanwege mijn IP adres en paswoord.
Gaat dit dan over specifieke paswoorden? Mijn login op mijn computer? Moet ik me nu zorgen maken over paswoorden van andere forums waar ik geregistreerd ben?

Hallo, fijne dataslurpers daar. Dat wachtwoord heeft betrekking op het wachtwoord dat je gebruikt om een account bij Zorin aan te maken, het is dus niet het wachtwoord dat je gebruikt om op je pc in te loggen.

Ik ben overigens nooit een Linux distro tegengekomen die zo veel informatie over je wilt verzamelen, Fedora niet, Ubuntu niet en Xubuntu niet, om er maar een paar te noemen. Rare jongens daar bij Zorin, als je het mij vraagt.

Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #2 Gepost op: 2024/06/19, 13:37:54 »
Hallo, ik heb een vraagje.

Als test heb ik Zorin OS geïnstalleerd op mijn laptop.
Maar voor het installatieprocess verscheen er ook iets over een volkstelling, waarbij je ook kon kiezen om niet deel te nemen.

Ook kreeg ik, toen ik ‘Meer informatie’ aanklikte, een scherm waarin vermeld stond dat Zorin OS informatie verzameld zoals naam, email, IP adres, paswoord, …

Bij een eerdere installatie van Ubuntu kreeg ik deze melding niet (voor zover ik me herinner).

Dit maakte me toch wel een beetje bezorgd. Vooral vanwege mijn IP adres en paswoord.
Gaat dit dan over specifieke paswoorden? Mijn login op mijn computer? Moet ik me nu zorgen maken over paswoorden van andere forums waar ik geregistreerd ben?

Dit is de link naar de Zorin Privacy Policy:
https://zorin.com/legal/privacy/#cencus

Kunt gij eens een foto sturen van wat je precies te zien kreeg onder "meer informatie" ?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #3 Gepost op: 2024/06/19, 14:20:20 »
@Paul Matthijsse
Dankjewel, ik was een beetje bezorgd omdat er echt wel heel veel data verzameld wordt tegenwoordig om de AI te trainen (het nieuwe magische woord in computerland) en dat maakt me steeds wantrouwig.
Althans door Windows toch. Bij Mac OS weet ik het eigenlijk niet zo goed... En van Linux dacht ik dat er niet zo veel data verzameld werd omdat het open source is, maar Zorin wil blijkbaar toch wat meer data.

Omdat ik hoofdzakelijk met Mac OS werk en Linux meer een test is voor mij, probeerde ik Zorin omdat ik in een filmpje zag dat je het eenvoudig de Mac OS interface kon geven, maar daar moet je dan weer 48 euro voor betalen. Dat had ik niet verwacht van Linux en daarom heb ik het maar vervangen met Ubuntu op mijn laptop.

@ZijneBalorigheid
Wanneer je 'meer informatie' selecteerde werd er een scherm geopend met de link die ik in mijn eerste bericht plaatste.

Ik werk nu 26 jaar met Mac OS en de reden dat ik linux test is omdat ik me zorgen maak over de steeds groter wordende data-honger van de andere besturingssystemen. En heel veel wordt gesynchroniseerd met 'de cloud'.

Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #4 Gepost op: 2024/06/19, 15:56:03 »
@Paul Matthijsse
Dankjewel, ik was een beetje bezorgd omdat er echt wel heel veel data verzameld wordt tegenwoordig om de AI te trainen (het nieuwe magische woord in computerland) en dat maakt me steeds wantrouwig.
Althans door Windows toch. Bij Mac OS weet ik het eigenlijk niet zo goed... En van Linux dacht ik dat er niet zo veel data verzameld werd omdat het open source is, maar Zorin wil blijkbaar toch wat meer data.

Omdat ik hoofdzakelijk met Mac OS werk en Linux meer een test is voor mij, probeerde ik Zorin omdat ik in een filmpje zag dat je het eenvoudig de Mac OS interface kon geven, maar daar moet je dan weer 48 euro voor betalen. Dat had ik niet verwacht van Linux en daarom heb ik het maar vervangen met Ubuntu op mijn laptop.

@ZijneBalorigheid
Wanneer je 'meer informatie' selecteerde werd er een scherm geopend met de link die ik in mijn eerste bericht plaatste.

Ik werk nu 26 jaar met Mac OS en de reden dat ik linux test is omdat ik me zorgen maak over de steeds groter wordende data-honger van de andere besturingssystemen. En heel veel wordt gesynchroniseerd met 'de cloud'.

Ah, helder. Ik vermoed zelfs dat ze met hun privacy-policy nog behoorlijk transparant zijn. Dan zint het mij ook nog steeds niet, daar niet van. Zorin doet volgens mij precies hetzelfde als wat bijvoorbeeld een fabrikant van smartphones doet. Android is de basis en open source en daarbovenop bouwt men een schilletje waarvoor geld gevraagd kan en mag worden. Ik durf voorzichtig te stellen dat wanneer je dat bewuste account bij Zorin niet aanmaakt en gewoon installeert met een lokale gebruikersnaam en wachtwoord, dat er verder weinig aan de hand is. In windows kun je ook voor een lokaal account kiezen om in te loggen en dan zit je volgens mij verder ook niet in een cloud oid. Dan blijft vervolgens wel staan dat ik Zorin in dezen ook wel wat verdacht vind. Jammer, want de gratis versies die ik ken, zijn niet slecht.

Anderzijds: Zorin vertelt je tenminste nog dat ze je data willen hebben. Zijn er werkelijk geen linux-distros "out there" die je bespioneren zonder dat aan te kondigen? ... (Of gooi ik nu een spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok?)
« Laatst bewerkt op: 2024/06/19, 16:04:15 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #5 Gepost op: 2024/06/19, 17:37:43 »
Als je zorin os 17 pro pakt moet je ervoor nog betalen 48 euro per jaar, ik werk er  nu mee maar van de weekend ga ik weer over naar ubuntu, gecombineerd met windows11

alle verrichtingen zijn dezelfde als die van ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #6 Gepost op: 2024/06/20, 12:03:02 »
Citaat
Dankjewel, ik was een beetje bezorgd omdat er echt wel heel veel data verzameld wordt tegenwoordig om de AI te trainen (het nieuwe magische woord in computerland) en dat maakt me steeds wantrouwig.

AI of Artificiele inteligentie is robotica en geen informatica  en bestaat al heel lang . Hoe denk je dat ze de apollo's ooit op de maan gekregen hebben . Maar hedendaags word AI ook toegepast in de autoindustrie ,militaire doeleinden (drones)  in het huishouden enz en worden de verzamelde gegevens doorgestuurd naar de computer om zo te bestuderen . Dus niet denken dat AI iets helemaal nieuw is .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmatige_intelligentie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Robotica


Offline Oesje

  • Lid
Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #7 Gepost op: 2024/06/20, 12:07:35 »
Citaat
Als je zorin os 17 pro pakt moet je ervoor nog betalen 48 euro per jaar, ik werk er  nu mee maar van de weekend ga ik weer over naar ubuntu, gecombineerd met windows11

alle verrichtingen zijn dezelfde als die van ubuntu

Zorin Pro is voor zakelijke gebruikers , net zoals Ubuntu pro . Je betaalt voor een dienstverlening/support .

Offline Oesje

  • Lid
Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #8 Gepost op: 2024/06/20, 12:21:11 »

Citaat
Dit maakte me toch wel een beetje bezorgd. Vooral vanwege mijn IP adres en paswoord.
Gaat dit dan over specifieke paswoorden? Mijn login op mijn computer? Moet ik me nu zorgen maken over paswoorden van andere forums waar ik geregistreerd ben?

Overal waar je jou registreert met een paswoord word dit versleutelt op de server opgeslagen .Heb je toch te lezen gekregen en hiermee akkoord gegaan bent toen je hier een gebruikersaccount aanmaakte .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=6sm75jgoag9okgmdmhgslt69ct&action=register

Je moet je zorgen maken als je een Windows computer gebruikt . Voor cybercriminelen is het maar kinderspel om via een besmette bijlage trojaanse paarden op je windows PC te installeren en vanop afstand je PC volledig kunnen overnemen .

Offline peer

  • Lid
Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #9 Gepost op: 2024/06/20, 15:03:21 »
Bij het downloaden vraagt zorin om een email in te geven. Dit hoeft echter niet. Als je goed kijkt dan zie je dat je zorin ook rechtstreeks kan downloaden. Heb ik gedaan. Daarna wilde ik zorin in qemu/kvm installeren maar dat lukte niet. Zelfs in de safe graphics mode kreeg ik alleen maar een zwart scherm.

Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #10 Gepost op: 2024/06/20, 17:22:28 »
Omdat ik hoofdzakelijk met Mac OS werk en Linux meer een test is voor mij, probeerde ik Zorin omdat ik in een filmpje zag dat je het eenvoudig de Mac OS interface kon geven, maar daar moet je dan weer 48 euro voor betalen. Dat had ik niet verwacht van Linux en daarom heb ik het maar vervangen met Ubuntu op mijn laptop.

Hallo, kijk eens naar Cairo Dock, daarmee kun je het OSX dock nabootsen. Dat ding zit in Synaptic. Er is ook de Avant Window Navigator, maar die moet je klonen van Github en vervolgens zelf compileren.

In dit artikel zie je screenshots van beide programma's.
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/top-best-linux-docks-2020

Opmerking: links in dat artikel die naar Launchpad verwijzen, werken niet (meer).
« Laatst bewerkt op: 2024/06/20, 17:41:01 door Paul Matthijsse »

Re: Zorin OS en privacy
« Reactie #11 Gepost op: 2024/06/20, 21:35:13 »
@Oesje:
Ja dat is waar. AI is niet nieuw, maar nu wordt het gebruikt om allerlei producten te promoten. Siri spraakassisent, dat nieuwe Windows-systeem dat elke paar seconden een afbeelding maakt van je scherm, enz...

Ps: Ik heb notificaties aanstaan voor deze topic, maar krijg toch niets in mijn email of spambox. Waaraan kan dit liggen?