Een (externe) harde schijf vanuit Ubuntu formatteren kost hoop en al een tiental minuten. Als dat bij u uren kost, betekent dit dat je misschien het systeem hebt opgedragen eerste alle vorige data van de schijf te laten wissen en overschrijven. Dat kost inderdaad heel veel tijd, maar is volgens mij nutteloos.
Dus (voor een schijf die via usb aan je computer hangt):
- in een terminal venster (CTRL T) eerst lsusb typen en in de lijst van usb-apparaten zien of je externe harde schijf herkend wordt
- dat via een schijfprogramma (Gparted of KDE partitiebeheerder) je schijf volledig leeg formatteren als ext4 of als ntfs (ik weet niet zo goed wat het verschil is, maar ntfs is in principe later vlot leesbaar voor niet linux-computers)
Ik weet dat het zo kort loopt, omdat ik zelf gisteren mijn externe Iomega (draaiende) harde schijf van 500 Gb heb moeten leegmaken en formatteren (als ext4). Dat kostte me nog geen 10 minuten.
Wat wél veel meer tijd kost: als je, zoals ik nu, die externe schijf dan terug wil vullen met bestanden (in mijn geval backup van mijn gegevens). Dan duurt het voor 400 Gbyte gegevens enkele uren (met grsync als synchronisatieprogramma).