Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Display Port probleem  (gelezen 248 keer)

Offline JohnVC

  • Lid
Display Port probleem
« Gepost op: 2024/05/14, 15:05:25 »
Hallo iedereen,

Mijn 2 jaar en 2 maanden oude monitor MSI Optix G241V E2 ging plots stuk, dus maar een nieuwe gekocht.
Ditmaal gekozen voor een AOC Q24P2Q, maar ik krijg de DP met geen mogelijkheid aan de praat, terwijl er geen probleem was met de MSI.
- Er is ook geen probleem wanneer aangesloten via HDMI, doch via DP aangesloten geeft de monitor "No Signal" , ook niet wanneer ik handmatig de input selecteer.
- De pc lijkt ook vast te lopen bij het starten met de DP aangesloten. (SSD activiteit led blijft constant aan zonder knipperen)
- De meegeleverde DP kabel vervangen door mijn vorige kabel, met hetzelfde resultaat.
- De pc starten met HDMI werkt dus normaal en wanneer ik de DP kabel "hot plug" in de monitor krijg ik het beeld van een tweede aangesloten monitor (bureaublad zonder iconen), dus er komt wel signaal uit de DP.
- Contact genomen met AOC en de verkoper, doch geen verklaring of oplossing.
Desktop Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 met BIOS F15  -  AMD Ryzen 5700G met ingebouwde Radeon Graphics  -  Ubuntu 22.04.6
De Radeon GPU heeft een DP 1.4 en de AOC een DP 1.2 (net hetzelfde als de MSI voordien)

Alle suggesties zijn welkom!

Offline peer

  • Lid
Re: Display Port probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2024/05/15, 09:34:47 »
ik zou de menuinstellingen van de monitor eens goed bekijken. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een monitor. Alleen de hdmi aansluiting werd geaccepteerd door mijn pc. Het bleek dat ik in het menu van de monitor ergens een instelling moest aanpassen. 

Offline JohnVC

  • Lid
Re: Display Port probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2024/05/15, 13:59:59 »
Dank voor de suggestie Peer.

Ik had het monitormenu al tot 3x toe uitgevlooid om zeker te zijn dat ik niets over hoofd gezien had, instellingen gewijzigd, getest  en weer terug gezet ...
maar hij bleef koppig weigeren.
Ik heb hem vandaag maar teruggestuurd, met spijt want hij had een scherp beeld, was zeer degelijk gebouwd, veelzijdig met tal van mogelijkheden.

Ik markeer dit topic dus als "opgelost".

Offline peer

  • Lid
Re: Display Port probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2024/05/15, 14:45:48 »
ik heb net een paar weken geleden een iiyama monitor GB2445HSU)  aangeschaft. Draait prima op displayport. Het beeld was te scherp voor mij (kreeg er hoofdpijn van) met de standaard instellingen dus de helderheid en contrast wat aangepast.
Verder is het een 100hz monitor en ik ontdekte dat mijn oude pc hier wat moeite mee heeft. Af en toe zat de hele pc vast. Nadat ik de frequentie teruggezet heb naar 85hz geen vastlopers meer. 

Offline JohnVC

  • Lid
Re: Display Port probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2024/05/17, 17:08:31 »
Hallo peer,
Sorry voor de late reactie, notificaties niet aangevinkt :|.

 IIyama is ook al in mijn vizier verschenen, het lijkt me een toffe monitor die je gekozen hebt en minder prijzig dan AOC.
Ik ben nog altijd zoekende, want door dat probleem met AOC begin ik aan alles te twijfelen.
Voor die MSI had ik een AOC, die na meer dan 10j nog altijd prima werkt, de MSI was na iets meer dan 2j kapot, daarom had ik een AOC gekozen.

Bedankt voor je tips, ik kijk eens rond bij IIyama nu ik weet dat de DP niet moeilijk doet.

PS: Ik had een mail gestuurd naar MSI Taiwan om hun te laten weten dat ik niet tevreden was omdat hun monitor abnormaal rap kapot was.
Ze antwoordden dat ik de monitor mocht laten herstellen in NL, met verzendinstructies er bij, alles op hun kosten.
Na een paar dagen kreeg ik de melding dat de monitor onherstelbaar was en ze geen nieuwe meer hadden om me toe te sturen.
Ze hebben mijn rekeningnr. gevraagd en het volledige bedrag teruggestort. Na meer dan 2j  wel goede service van MSI, maar ik ga me toch geen kopen ;)