Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multi user vragen  (gelezen 1219 keer)

Guus

• Gast
multi user vragen
« Gepost op: 2007/05/28, 18:20:35 »
Ik heb een vraag overaccounts.

Mijn vader will  binnenkort (binnenkort: vanavond tot over 1 jaar) overschakelen naar Ubuntu.

Is het mogelijk om emailaccounts te delen onder emerdere useraccounts?
Hoef je OpenOffice spellingscontrole maar 1 keer te installeren vppr iedereen. Geldt datzelfde voor alle software?

Alvast bedankt,

~Guus

Guus

• Gast
multi user vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/28, 19:38:49 »
Kan iemand me ook vertellen wat de verschillen zijn tussen de gebruikersprofielen "Desktop User" en "Unprivileged User?"

Guus

• Gast
multi user vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/29, 14:11:37 »
niemand?

Offline xpired

• Lid
multi user vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/29, 14:46:55 »
Citaat van: Guus
Ik heb een vraag overaccounts.

Mijn vader will  binnenkort (binnenkort: vanavond tot over 1 jaar) overschakelen naar Ubuntu.

Is het mogelijk om emailaccounts te delen onder emerdere useraccounts?
Hoef je OpenOffice spellingscontrole maar 1 keer te installeren vppr iedereen. Geldt datzelfde voor alle software?

Alvast bedankt,

~Guus
Je bedoelt met meerder accounts 1 en de zelfde mailbox benaderen? en dan daar ook alle mail van zien ook die de andere al gelezen heeft? Dan lijkt me het makkelijkste als je je mail via IMAP leest zodat de mail op de mailserver blijft staan.

Over je spellingscontrole heb ik niet echt een idee... maar het kan best mogelijk zijn denk ik. Misschien moet je effe zoeken met Google... of zelf wat gaan vogelen en een HowTo schijven zodat je je kennis kan delen met ons :)

Guus

• Gast
multi user vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/29, 15:15:42 »
Citaat van: xpired
Je bedoelt met meerder accounts 1 en de zelfde mailbox benaderen? en dan daar ook alle mail van zien ook die de andere al gelezen heeft? Dan lijkt me het makkelijkste als je je mail via IMAP leest zodat de mail op de mailserver blijft staan.
Het gat o, het importeren van gmailaccounts. Hoe activeer ik IMAP?

Citaat van: xpired
Over je spellingscontrole heb ik niet echt een idee... maar het kan best mogelijk zijn denk ik. Misschien moet je effe zoeken met Google... of zelf wat gaan vogelen en een HowTo schijven zodat je je kennis kan delen met ons :)
Vandaag een ander account gemaakt (ivm schoolproject). Applicaties waren hetzelfde. ik neem aan dat dat dan ook voor de spellingscontrole geldt :)

Offline vanadium

• Lid
multi user vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/30, 11:17:34 »
Ik denk dat je best voor één probleem één draadje opent. Bovendien moet je voldoende informatie meegeven.

Met gmail heb je pop toegang. Hierbij worden de berichten gedownload naar je computer. Die worden opgeslagen in een directory van de ingelogde gebruiker. Ik zie nu evenwel de noodzaak niet om een gmail account te delen met meerdere gebruikers: maak gewoon voor iedere gebruiker een gmail account aan, en laat iedere gebruiker de mail van zijn eigen account downloaden.

Voor wat openoffice spelling betreft: het lijkt me dat dictionaries standaard per gebruiker geïnstalleerd zijn (zo is het hier bij mij, maar ben enige gebruiker...) . Wellicht is het mogelijk van ook "globale" dictionaries te installeren. Voor vele zaken is het zo dat er items voor iedereen zichtbaar kunnen zijn, of zichtbaar enkel voor de gebruiker. Zo kunnen er bijvoorbeeld globale templates zijn, en andere 'privé' templates van de gebruiker.

Hoe dergelijke zaken afgehandeld worden, hangt uiteindelijk af van de software. Normaal heeft iedere gebruiker zijn eigen instellingen, die typisch als een verborgen bestand of directory in de home directory van de gebruiker opgeslagen worden.

Offline siegi

• Lid
multi user vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/30, 11:42:16 »
De spellingscontrole voor openoffice is worden gewoon met het package systeem geinstalleerd dus zijn altijd voor iedereen beschikbaar.

Het lijkt me ook beter om gewoon voor iedereen een apparte email account aan te maken.
En anders zou je evengoed bijde gebruikers kunnen laten inloggen onder dezelfde username.