Beste forumleden,
Eigenlijk situeert mijn vraag op het randje van hardware en software. Met het dd commando lukt het niet een bruikbare copie te maken van een 32GB SD kaartje. Ik gebruik mijn ubuntu pc om een volledige copie te maken van een SD kaartje. Hierop staat een linux die op een ander micro computertje opstart. Alhoewel het doelkaartje de stempel 32 GB draagt toont gparted maar een bereik van 29 GB. De dd instructie eindigt daarom ook met een "onvoldoende geheugen" melding. Het nieuwe kaartje is van een bekend merk gekocht bij een winkel in Nederland.
Van de 32 GB op de kaart is in werkelijkheid nog geen kwart gevuld met bestanden. Is het mogelijk met gparted of een vergelijkbaar programma het werkelijk gebruikt domein in te dijken zoadat de doelkaart steeds wat groter is dan de bronkaart?
Een tweede knelpunt is mijn verouderde USB kaartlezer. Mogelijk is die niet in staat 32GB te behandelen. Toen die kaartlezer werd gekocht hadden de meeste kaarten minder capaciteit.
Mijn kaartlezer is te bekijken via
www.trust.com/15092Linux staat niet in het lijstje van ondersteunde systemen. Tot heden heb ik daarmee geen probleem ondervonden maar waren de SD kaarten steeds kleiner.
Het inlezen van een 32GB kaartje duurt ongeveer 150 minuten. Dat is vervelend lang. Wellicht is het tijd om een nieuwe kaartlezer te kopen. Hebben jullie goede ervaring met een bepaald model?
Vriendelijke groeten,
Eduard