Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clonezilla op sd  (gelezen 937 keer)

clonezilla op sd
« Gepost op: 2023/06/25, 15:19:19 »
Beste Mensen
Ik probeer Clonezilla op een bootable SDkaart te krijgen, maar deze wil niet booten.
Zowel clonezilla-live-3.1.0-22-amd64  als clonezilla-live-20230426-lunar-amd64.zip geprobeert met "maak een opstartschijf" van ubuntu  op sd te zetten, maar start niet op
Mijn oude cd met Clonezilla start wel op als ik de bios op USB CD/DVD heb staan.
De Ubuntu versie is 22.04 lts.
De computer is een Medion Ayoka Medion P5305F
Systeem Medion i5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, 8GB, C schijf 1TB, D schijf 2TB.
Ik heb geprobeerd de tutorial van Clonezilla te volgen

Groeten Jan Willem

Offline vanadium

• Lid
Re: clonezilla op sd
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/25, 16:00:26 »
Volg je de juiste handleiding? Je zal stap voor stap moeten controleren of je alle stappen correct hebt uitgevoerd.  Op basis van je informatie kunnen wij zeer weinig toevoegen op dit moment.

Het is belangrijk te weten of je een uEFI boot hebt (waarschijnlijk) dan wel een klassieke boot (MBR, oude methode). Als je in de uitvoer van "findmnt" een "/boot/efi" partitie ziet, dan moet je de methode voor uEFI volgen (eenvoudigst).

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/06/25, 16:07:15 »
Bij clonezilla kun je de files downloaden als zip of als iso.
Je hebt het isobestand nodig.

Als je een zipbestand hebt gedownload dan moet je die eerst uitpakken  zodat je het isobestand hebt.(of gewoon even opnieuw downloaden)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/06/25, 17:13:21 »
Bij clonezilla kun je de files downloaden als zip of als iso.
Je hebt het isobestand nodig.
Volgens de doc dient het iso bestand voor CD/DVD maar misschien werkt dit ook voor USB.

Citaat
Als je een zipbestand hebt gedownload dan moet je die eerst uitpakken  zodat je het isobestand hebt.(of gewoon even opnieuw downloaden)
Zo werkt het niet. Het zip bestand is bedoeld voor USB schijven. Het bevat geen iso, maar bestanden en directories die naar de USB schijf gekopieerd moeten worden. Voor uEFI volstaat enkel het kopiƫren, voor BIOS moet er nog een meegeleverd script worden uitgevoerd dat een bootloader uitschrijft naar de USB schijf.

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/06/26, 09:29:42 »
oeps, dan heb ik iets te snel gereageerd.
Ik download gewoon de iso en zet die met balena-etcher op de usb-stick. De zip-optie heb ik nog nooit gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2023/06/26, 14:18:15 door peer »