Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeldscherm dupliceren op tv in full hd met HDMI  (gelezen 1530 keer)

Beeldscherm dupliceren op tv in full hd met HDMI
« Gepost op: 2023/06/18, 15:51:17 »
Ik heb zojuist linux Ubuntu geïnstalleerd op een Toshiba satilite, die ik gebruikte om via HDMI films te kijken op een tv. De laptop gebruikte Windows 8.1. Eerst had ik dual boot met linux mint, maar dit werkte niet voor mij en toen heb ik Ubuntu geïnstalleerd. Na de installatie lukt het niet om het beeld te dupliceren naar de tv in full screen. Of het beeldscherm wordt uitgebreid, of het scherm wordt in de afmetingen van de laptop geprojecteerd. Ik heb al een aantal uur gezocht op YouTube an Google, maar nergens kom ik dit probleem tegen…
Weet iemand hoe ik mijn scherm in full screen kan dupliceren naar de tv via HDMI?
🙏

Alvast bedankt…

Offline peer

• Lid
Re: Beeldscherm dupliceren op tv in full hd met HDMI
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/18, 17:55:48 »
Ik had op mijn pc ook het probleem dat ik het beeld niet kon dupliceren. Dit had te maken met het feit dat de resolutie van monitor en tv niet matchten. Ik heb het opgelost door den scriptje te maken waarmee ik kan switchen van monitor naar tv en andersom. Hier zie je het scriptje:
#!/bin/bash

#This script is ment for the ACER PC
#This script checks which monitor is active (VGA-1 or HDMI-1) and then switches to the other monitor

if xrandr --listmonitors | grep "VGA-1"; then
    xrandr --output "VGA-1" --off --output "HDMI-1" --auto
    pactl set-card-profile 1 output:hdmi-stereo-extra1
else
    if xrandr --listmonitors | grep "HDMI-1"; then
        xrandr --output "HDMI-1" --off --output "VGA-1" --auto
        pactl set-card-profile 1 output:analog-stereo
    fi
fi

Er zit ook een switch van soundcards in om er voor te zorgen dat het geluid ook meegaat.
Dit script is voor mijn specifieke situatie maar het kan wellicht wat inspiratie geven.
Het script start ik met een shortcut
« Laatst bewerkt op: 2023/06/18, 17:58:50 door peer »

« Reactie #2 Gepost op: 2023/06/19, 22:30:05 »
Hoi Peer

Ik ben nog een beetje nieuw met Linux, kan je mij vertellen waar ik deze code moet invoeren?

Alvast bedankt

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/06/20, 08:55:21 »
het script is specifiek voor mijn pc en mijn tv.
Je zal in de terminal eerst moeten uitzoeken wat de namen zijn van de monitor en de tv(hdmi). Dit kun je doen met de opdracht  "xrandr --listmonitors"
Voor de audio zul je de opdracht "pactl info" moeten uitvoeren in de terminal om de audio outputs te determineren.
Dan kun je het script aanpassen, uitvoerbaar maken.
Het script kijkt welke output (video/audio) actief is en switcht naar de andere output.

Dit script heb ik een aantal jaren geleden uitgezocht. Ik vond dat toen best lastig om voor elkaar te krijgen. Als je nog weinig ervaring met linux hebt dan zou ik hier nog niet aan beginnen. In de settings van  ubuntu zou je de optie moeten hebben om te kiezen tussen de monitor óf de tv.  Dus óf de monitor óf de tv! Probeer dat eerst eens.

« Reactie #4 Gepost op: 2023/06/20, 09:41:16 »
Oké, dan voor zover bedankt.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/06/20, 10:47:39 »
Ik heb zojuist linux Ubuntu geïnstalleerd op een Toshiba satilite, die ik gebruikte om via HDMI films te kijken op een tv. De laptop gebruikte Windows 8.1. Eerst had ik dual boot met linux mint, maar dit werkte niet voor mij en toen heb ik Ubuntu geïnstalleerd. Na de installatie lukt het niet om het beeld te dupliceren naar de tv in full screen. Of het beeldscherm wordt uitgebreid, of het scherm wordt in de afmetingen van de laptop geprojecteerd. Ik heb al een aantal uur gezocht op YouTube an Google, maar nergens kom ik dit probleem tegen…
Weet iemand hoe ik mijn scherm in full screen kan dupliceren naar de tv via HDMI?
🙏

Alvast bedankt…
Als je laptop geen fullHD scherm heeft kun je die ook niet fullHD dupliceren naar een TV. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Trouwens, een mooie grafische tool om in Xorg met je schermen te spelen is ARandR. Deze is te installeren via de repo's.

Een ander ding dat je zou kunnen proberen is gebruik maken van de Wayland versie van de desktop. Mijn recente en beperkte ervaring met Wayland is dat het werken met meerdere monitors een stuk beter lijkt te zijn. Ik heb echter geen ervaring met de standaard Gnome desktop hierop, maar maak gebruik van een custom windows manager.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/06/20, 11:36:11 »
Als je laptop geen fullHD scherm heeft kun je die ook niet fullHD dupliceren naar een TV. Of heb ik het verkeerd begrepen?
Dupliceren niet, maar als de beide monitors afzonderlijk aangestuurd worden, dan wel. In "Settings (Instellingen)" - "Display (Beeldscherm)" kies je "Join" in plaats van "Mirror". Dan kan je elk scherm afzonderlijk instellen, en eventueel de laptopmonitor afzetten.