Ik ben een laptopgebruiker, 16 jaar linuxervaring (= uitsluitend linux). Ik hield er vroeger ook een aparte /home partitie op na met een 20 GB home partitie. Verder altijd standaard swap. Ik installeerde altijd "vers", en dan vermijdt een aparte /home de noodzaak al je data terug te zetten. Om geen "vervuiling" met oude instellingen te hebben, hernoemde ik mijn home vb naar /home/vanadium_oud en liet een nieuwe /home/vanadium aanmaken. Selectief kon ik dan - heel snel, want het is een verplaatsen - data en geselecteerde configuratie terugplaatsen.
Wellicht uit luiheid

ben ik veel meer met upgrades beginnen werken. In de praktijk liep dat voor mij doorgaans heel goed. Dan valt dat voordeel van een aparte /home grotendeels weg. Voor mij dus tegenwoordig een standaardinstallatie waarbij de ganse harde schijf automatisch geconfigureerd en gepartitioneerd wordt.
Meestal is het voor mij een upgrade, maar het blijft goed om nu en dan eens volledig te resetten. Als ik eens volledig herinstalleer, dan moet ik mijn data terugplaatsen vanaf backup. Dat duurt een tijd, maar tegenwoodig met SSD schijven gaat dat toch minstens 5 keer (als het niet meer is) sneller dan vroeger.
Ik bewaar ook veel meer gebruikersconfiguratie dan vroeger. Dat doe ik in een folder onder mijn "Documenten" (Documents/Configuration/dotfiles/). Die configuratie "activeer" ik dan in mijn account door een symlink ernaar toe te leggen waar het systeem dat verwacht (vb applications -> ../../Documents/Configuration/dotfiles/applications/.local/share/applications). Zo wordt die configuratie steeds mee meegenomen in de backup van "Documents". Ik gebruik een hulpmiddeltje, "stow", om de symbolische link naar mijn configuratie terug te plaatsen: dit gaat dus gemakkelijker dan op het eerste zicht misschien lijkt.
Discipline zoals MKe om direct via een script bij te houden wat extra geïnstalleerd is (heel goed idee, trouwens), en zo heel gemakkelijk alles te kunnen toevoegen, heb ik niet

. Ik heb wel een checklist met mijn aanpassingen die ik afloop. Dan ben ik ook wel al 95% operationeel. Als ik later nog iets mis, is het vlug bijgeïnstalleerd. En soms merk je dat je iets niet meer hebt bijgeïnstalleerd omdat je het niet meer gebruikt.
Backups, van gebruikersdata, zijn van levensbelang. Een besturingssysteem download je en herinstalleer je in minder dan een uur. Je persoonlijke data, eens verloren, zijn voor goed weg. Voor backup heb ik een scriptje dat rsync aanroept. Met rsync kan je er incrementele backups op nahouden, t.t.z., een backup waarbij enkel wijzigingen worden bijgewerkt in de backup. Op het einde van de werkdag koppel ik mijn SSD aan, type "bkup" in de terminal en 10 seconden later zijn de wijzigingen opgeslagen op de externe SSD (12 seconden als ik harder gewerkt heb

).
Het is een backupstrategie die vorige versies behoudt. Stel dat er iets vreemd aan de hand is waardoor bestanden zonder dat je het onmiddellijk beseft corrupt worden. Dan wil je niet dat die corrupte bestanden je goede bestanden in de backup overschrijven. Hiervoor kan je de --link-dest optie gebruiken: bestanden die niet werden gewijzigd, worden gelinked naar het bestand dat al aanwezig was in een vorige backup en nemen dus niet opnieuw schijfruimte in (zie voor het principe
hier of
hier). Misschien, vooraleer zelf te scripten, meteen eens testen of
rsnapshot je bevalt: dat werkt op die manier, maar ik wist er niet van toen ik startte met mijn eigen script.