Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird mappen en mail kwijt bij opstarten.  (gelezen 1613 keer)

Offline joseph

• Lid
Thunderbird mappen en mail kwijt bij opstarten.
« Gepost op: 2023/05/29, 16:00:16 »
Kom er even niet uit en vind ook geen info online.
Als ik Thunderbird  opstart op mijn laptop krijg ik een compleet lege "startpagina" te zien.
Dwz er worden geen mappen in het mappenpaneel getoond en geen berichten.

Ga ik naar instellingen kijken staan daar gewoon de goede account-instellingen voor de diverse in gebruik zijnde e-mailadressen.
Ook zijn onder de knop "berichten ophalen" alle accounts zichtbaar en als ik dan op een klik krijg ik de melding dat die up-to-date is.
En als ik hem open laat staan op dat lege startscherm krijg ik bericht dat er nieuwe e-mail is.
Kan gewoon een nieuw bericht opstellen en dan vult hij ook de afzender normaal in en vult evt. het bekende aan-e-mailadres aan als het om een contactersoon gaat.
Ook verzend hij dat bericht vervolgens normaal.

Als ik vervolgens via Help > probleemoplossingsmodus heropstart (niets aangevinkt) start hij met alle mappen mail zichtbaar op de "startpagina" en werkt het .

Krijg het zelf  niet hersteld en snap er ff geen jota van .
Heb oa alle extensies al uitgeschakeld (dacht dat het misschien in het donkere thema zat) en bij beeld met de instellingen zitten spelen.

Dus wie o wie weet de oplossing voor deze "onzichtbare inkt" beveiligingsvariant?

Betreft Thunderbird 102.11.0 op een HP Elitebook 8770w met Xubuntu 22.04 LTS

Offline X-E3

• Lid
Re: Thunderbird mappen en mail kwijt bij opstarten.
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/29, 17:31:32 »
 Misschien helpt dit: Bij instellingen bij  algemeen het vinkje bij Startpagina tonen bij opstarten Thunderbird weghalen.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/29, 17:37:30 door X-E3 »

Offline joseph

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/29, 18:11:29 »
Merci voor de reactie maar helaas blijkt het vinkje is niet de oplossing (ook niet met volledig herstarten systeem).

« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/29, 22:12:10 »
Bedoel je dit gedeelte (zie afbeelding).
Die verticale lijn kun je verplaatsen met de muis.
Het zou kunnen dat deze helemaal naar links is geschoven.
Ga helemaal naar links en probeer met de dubbele pijl naar rechts te schuiven.
De mappen komen dan weer te voorschijn.

Offline joseph

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/30, 01:20:10 »
Nee, qua indeling is er niets veranderd, alles is gewoon leeg.
In probleemoplossingsmodus staat alles zoals het hoort (klassiek beeld met mappenpaneel).

zie bijlage
En links onderin zie je dat hij op de achtergrond wel gewoon de mail verwerkt (in dit geval de mail mbt zonneopbrengst naar de map SMA zet).
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 01:23:06 door joseph »

Offline joseph

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/30, 01:53:48 »
En in de probleemoplossingsmode zijn de mappen en mails terug (en dan wel scherp op mijn beeld, dus dat hoeft niet opgelost te worden :rolleyes:)

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/30, 08:22:07 »
Welke add-ons heb je ingeschakeld staan en zet die eens uit > herstarten.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline joseph

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/30, 10:18:08 »
Alle extensies zijn al verwijderd.
Heb alleen bij thema's van "schrijver" mozzila een systeemschema staan die ik niet kan verwijderen.
Kan alleen kiezen voor licht, donker of automatisch.
En als ik laat controleren op udates zijn die er niet.
Bij talen alleen het Nederlandse language pack.

Offline joseph

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/30, 10:37:48 »
Het hernoemen van de huidige .thunderbird en dan thunderbird verwijderen en opnieuw installeren heeft m.i. geen zin want ik neem aan dat hij dan ook deze "corrupte instellingen" weer importeert bij het terugzeggen van de .thunderbirdmap of zit ik mis?

Valt mij nu op dat de verticale balk links mist en het veld rechts de verdeling mist voor berichtenindex en het voorbeeld.
Ook daar krijg ik met mijn kennis geen verandering in.

En add-ons debugen geeft voor mij een berg accacadabra teksten en velden.
Als ik die systeemschema-automatisch laat inspecteren geeft die iig geen fouten voor compatibiliteit ed.
Maar daar ea boven mijn pet gaat ga ik buiten kijken er maar niet in zitten pielen.

En als ik juist een ander thema (suave) uit aanbevelingen installeer en verandert idd het thema maar niets aan de weergave/indeling van het scherm.
Bijzonder vervelend en omslachtig om steeds te moeten herstarten in de probleemoplossingsmodus om mail te kunnen lezen cq te mailen, zucht.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2023/05/30, 11:21:45 »
Bij Instellingen > Taal en vormgeving al ge-experimenteerd met de kleuren? Al of niet instellen van Systeemkleuren?

De Thunderbird afbeelding doet denken aan het verkeerd afwerken van video driver info, de nouveau driver voor Nvidia geeft op sommige kaarten /chips van die rare effecten.
Evenzo de hardware versnelling bij oudere Intel drivers.
Geef eventueel eens een overzicht van je grafische instellingen a.u.b.
Terminal (Ctrl+Alt+T)
inxi -Gxx
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 11:31:46 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline joseph

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2023/05/30, 11:36:42 »
Bij deze

Offline joseph

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/05/30, 11:50:42 »
Citaat
Bij Instellingen > Taal en vormgeving al ge-experimenteerd met de kleuren? Al of niet instellen van Systeemkleuren?

De meest schreeuwende kleuren onder gekozen, systeemkleuren gebruiken aan- en uitgevinkt, thema gewisseld maar er verandert niets aan de kleuren/vormgeving
(Alleen bij veranderen thema suave en "licht" verandert de weergave, alleen qua achtergrondkleur/logo in bovenbalk).

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2023/05/30, 11:51:43 »
Heb je je machine al laten zoeken naar alternatieve drivers?
Je hebt inderdaad de nouveau driver in gebruik.
Mogelijk geeft onderstaand wat meer resultaat:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110330.msg1068512#msg1068512
Daarna je machine laten zoeken naar alternatieve drivers.
(Stuurprogramma's)
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 11:58:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline joseph

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2023/05/30, 13:08:27 »
Helaas, respectievelijk NVIDIA 340, 390 en 418 geprobeerd met volledig opnieuw opstarten.
Geen enkel verschil voor thunderbird.......

Wel is het beeld m.i. een stuk beter dan met die ¨nouveau" dus dat is winst...
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 13:16:07 door joseph »

Offline joseph

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2023/05/30, 13:15:47 »
In de probleemoplossingsmodus geeft hij nu wel die "schreeuwende kleuren" die ik had ingesteld, wie o wie snapt dit nog...

In mijn beleving zit er een bug in het ophalen van de mappen bij het "normaal starten".
Is er niet zo'n verborgen instellingenmenu als bij Firefox waar dan iets niet of verkeerd staat aangevinkt?
Bij instellingen "startpagina thunderbird" kan ik de locatie van
Citaat
https://live.thunderbird.net/%APP%/start?locale=%LOCALE%&version=%VERSION%&channel=%CHANNEL%&os=%OS%&buildid=%APPBUILDID%
veranderen naar bv een van de inbox-mappen maar dat helpt ook geen zier en geeft ook geen foutmelding.
Wat die vooringevulde locatie wel geeft als ik hem in firefox plak (400 Bad Request)
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 13:23:15 door joseph »

« Reactie #15 Gepost op: 2023/05/30, 13:22:19 »
Is je verwijzing nog wel juist zodat de maildata ook gevonden kan worden?
Controleer dit in elk geval even in je .Thunderbird map of het bestand installs.ini wel verwijst naar de juiste (enige!?) ******.default map (map en .ini staan allebei in .Thunderbird).

Zo niet, dan in installs.ini aanpassen naar de juiste map (-naam).
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 13:25:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline joseph

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2023/05/30, 13:44:26 »
Edit:
Ben wat druzig, en heb de waarde op 0 gezet en uitgeprobeerd.
Mag dan een gebruikersprofiel gaan kiezen of maken dus weet het antwoord op onderstaande inmiddels...

-----
installs.ini verwijst naar de goede *****.default map
ook in profiles.ini is de juiste .defult
Zag daar alleen iets staan wat een vraagteken voor mij is, wordt daarin wel goed verwezen mbt het opstarten?
Nu heb ik de b.. verstand van programmeren want sinds het laten lopen van een tekst over een beeld mbv basic op een Sanyo met gepiggypackt verdubbeld geheugen en enkelzijdige 5.25 floppy's heb ik daar niks meer mee gedaan.... ;)
Dus zou die 1 wat mij betreft net zo goed naar "de default" kunnen verwijzen of simpelweg de ja/nee optiekeuze kunnen zijn...
Citaat
[InstallFD***********EB]
Default=*******.default

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=*******.default
Default=1

[General]
StartWithLastProfile=1
Version=2
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 13:55:56 door joseph »

« Reactie #17 Gepost op: 2023/05/30, 14:15:41 »
Dat staat er bij mij allemaal niet in.

Bij mij staat simpel
[<SLEUTELCODE-VERWIJDERD-DOOR-MIJ>]
Default=*****.default (verwijzend naar de juiste map)

Meer niet. ^-^

Sla de installs.ini eens op onder een oude naam. BV oudinstalls.ini.
Start thunderbird daarna op. Hierdoor onstaat een nieuwe installs.ini. In deze nieuwe kun je de ***.default map aanpassen naar de juist.
En dan kijken of het werkt.

Zo niet, net aangemaakte/aangepaste installs.ini verwijderen en oudinstalls.ini terug hernoemen naar installs.ini en je bent weer waar je nu bent.

PS: Met alle probeersels zou ik in elk geval wel eerst even je .Thunderbird map BACKUPPEN! Kun je altijd nog terug mocht er iets mis gaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline joseph

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2023/05/30, 14:23:22 »
Sorry, ws niet duidelijk geweest dat het citaat de profiles.ini betrof.

installs.ini is inderdaad maar die 2 regels.

Overigens al geprobeerd om bv oude prefs-x.js bestanden even als prefs.js te laten fungeren.
Idemdito met diverse json.backups, helaas nog zonder resultaat.

Wat schakelt die probleemoplossingsmodus in hemelsnaam uit (vink niets aan mbt uitschakelen, alleen herstarten ja en continue in tro..), want dan werkt alles zoals het moet....
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 14:30:10 door joseph »

Offline joseph

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2023/05/30, 15:48:46 »
Hmm thunderbird met synaptic volledig verwijderd (na veiligstellen .thunderbird map).
Vers geïnstalleerd waarna tb werkte.

Deze verse versie even gekopieerd en hernoemd.
Vervolgens in de werkende versie de  ******.default map uit de back-up overgezet maar zoals ik al dacht heb ik dan weer "zwart beeld" zonder inhoud.
Zit m.i. dus een bug gekropen in een van de opgeslagen instellingmapjes en niet in mijn laptop of thunderbird zelf.

Nu weet ik wel hoe ik alleen de mail/imapmail over kan zetten in een verse installatie.
Maar is er ook een methode om de accountinstellingen (alleen) over te zetten of wordt dat noeste handarbeid om de instellingen voor alle aparte accounts in te kloppen?

Offline joseph

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2023/05/30, 16:10:44 »
Hieperdepiep, heb t eindelijk gevonden.
Min of meer per ongeluk (na lezen x-aantal berichten en ug aantal zoekvragen/slagen) in een stokoud (8jaar) bericht op het supportforum van Mozzila:
https://support.mozilla.org/bm/questions/1037869

En dit was de oplossing voor mij:
Citaat

another guess,  but hopefully a good one for once.

open your profile folder
There in a button in the troubleshooting information on the help menu.
Close Thunderbird
Delete localstore.rdf and xulstore.json
Restart Thunderbird

I have just learned that XULstore replaces localstore and there was a conversion.  I am guessing as it is a cache of user interface stuff that it went badly.  Deleting both will force a fresh build and perhaps a fix.

« Reactie #21 Gepost op: 2023/05/30, 16:40:36 »
Mooi dat je het gevonden hebt.

Ik wilde net nog op je reageren dat je ook in de instellingen van Thunderbird de fabrieksinstellingen kunt terug zetten om soort van te resetten ^-^

Menubalk. Bewerken -> Instellingen.
Start op tabblad Algemeen. En daar staat het helemaal bovenaan. Knop Standaardinstellingen herstellen.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 21:37:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -