Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude dokumenten scherper opslaan  (gelezen 962 keer)

Offline rietje

• Lid
oude dokumenten scherper opslaan
« Gepost op: 2023/04/28, 09:31:26 »
Xubuntu 22.04
Ik heb een aantal dokumenten van een stamboon. De tekst is nog wel leesbaar, maar vervaagd (wazig).
Is het mogelijk om de rekst toch nog iets duidelijker (tijdens of na het scannen) te reproduceren?
Heeft iemand hier ervaring mee?
B.v.d. Groet.

Offline DeBaas

• Lid
Re: oude dokumenten scherper opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/28, 09:49:03 »
Met xsane kun je helderheid, contrast en meer aanpassen in het preview venster vóór je de definitieve scan maakt.
Met gimp heb je een bijna onuitputtelijke gereedschapsset om afbeeldingen te bewerken tot je beschikking.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/28, 10:51:53 »
Bedankt DeBaas,
Ik neem aan dat ik op het internet de gebruiksaanwijzingen van beide programma,s kan vinden.
Ik ben op dit gebied een leek nl.
Groetjes.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/28, 11:18:48 »
Ik neem aan dat ik op het internet de gebruiksaanwijzingen van beide programma,s kan vinden.
Gimp zit in de standaard repositories van Ubuntu, evenals de documentatie.
Daarnaast is er op internet heel veel te vinden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/30, 16:51:14 »
Houdt er wel rekening mee dat je de leesbaarheid mogelijk kunt verbeteren, maar dat de originele kwaliteit nooit beter kunt krijgen!
Je kunt niet bijtoveren wat er in beginsel niet is. Een bekend vaststaand feit in de wereld van audio, video en fotobewerking.
Als je een lage kwaliteit afbeelding of video opblaast wordt deze blokkerig. Opgeblazen geluid wordt hakkerig/metaal-ig (ook soort van blokkerig).

(echt verbeteren kan alleen als je nog het originele bewerkingsbestand hebt, welke de huidig gewenste master hoogwaardige kwaliteit data nog volledig bevat)
« Laatst bewerkt op: 2023/04/30, 17:24:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore