Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ophalen files uit beschadigde harddisk  (gelezen 1394 keer)

Offline Eduard2

• Lid
ophalen files uit beschadigde harddisk
« Gepost op: 2023/03/19, 11:58:27 »
Beste forumleden,

Mijn 4 TB USB drive werkt niet meer door mijn eigen fout.  Het is de disk waarop mijn backups staan. Ook files die weinig worden gebruikt verhuizen naar die disk.
Na een backup sessie ging ik iets anders doen. Haast en spoed is zelden goed. Toen ik daarna terug aan de slag ging was mijn eerste actie het dd commando om een image te dumpen op een USB stick. De bestemming was /dev/sdc.  Totaal vergeten dat de hard drive nog aangsloten was.  Enkele minuten later merkte ik mijn fout. Onmiddellijk werd het schrijven stilgelegd maar het kwaad was geschied.  Ik zie niet meer wat er op die hard disk staat.

Als ik de USB kabel verbind ziet de Ubunt pc de disk maar zijn naam is veranderd en onleesbaar. Het commande lsblk ziet de disk met zijn partities. Op deze site staan methodes om files op te halen:  https://linuxhint.com/data_recovery_hard_drive_linux/

Om geen risico te nemen met mij dagelijkse pc haalde ik voor deze klus een afgedankte laptop uit de kast en installeerde daarop lubuntu. Het programma foremost werd via hogergenoemde site geïnstalleerd en uitgevoerd. Na uren werken liep foremost vast. Na een chmod 777 verschijnen alle mappen op het scherm. De map jpg bevat honderden foto's, of een link daarheen.  Helaas werkt dat niet echt. Properties geeft nul bytes in de map. Wellicht is dat waar. Ik kan geen enkele foto bekijken.

Toen ik die fout maakte op de verkeerde disk te schrijven met het dd commando wilde ik een 8GB stick vullen met een zelfstartend programma. Wellicht heb ik een tabel op de harddisk overschreven. Omdat de stick klein is tov de 4TB harddrive verwacht ik dat de meeste files nog op de schijf staan maar dat de verwijzing ernaar verbroken is.

Heeft iemand een goede tip om zoiets aan te pakken. Gparted ?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline vanadium

• Lid
Re: ophalen files uit beschadigde harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/19, 15:55:11 »
Het wordt niet eenvoudig. De programma's testdisk and photorec zijn twee programma's die helpen gewiste gegevens terug te halen.

testdisk kan verloren partities terughalen. Als dat lukt, dan ga je terug toegang krijgen tot je bestanden. Afhankelijk van hoeveel dd heeft overschreven, kan de inhoud van een deel van de bestanden corrupt zijn.

photorec kan zich een weg banen door de digitale ruwe data op de schijf. Staan daar bestandsheaders op van een zeker bestandsformaat (jpeg, PDF, mp3, ...) dan probeert photorec de daaropvolgende informatie te kopiëren naar een geldig bestand.

Verwacht hier niet te veel: de bestanden krijgen een willekeurige naam en komen terecht in eenzelfde folder. Sommige van die bestanden zullen corrupt zijn. Het komt er dan op aan die vele duizenden bestanden te controleren,  en terug te organizeren (naam geven, in een folder plaatsen).

Mocht ik jou zijn:

• Ik koop direct een nieuwe schijf en plaats daar reservekopieën op van alle bestanden die ik wel nog heb. Of misschien heb je elders nog schijfruimte (niet op je PC, maar op afzonderlijke harde schijven) om dit te doen.
  • Ga eerst met testdisk aan de slag.  Anders wordt het photorec. Eigenlijk is het aangewezen vooraleer je aan de slag gaat, een ISO bestand te maken van de harde schijf, en de recovery te doen op dat ISO bestand. Gaat het mis of maak je een fout, dan kan je herproberen. Dat is de theorie. Het is niet evident er nog een tweede 4 TB schijf bij te halen (bovenop deze die ik je al liet kopen) om dit te doen, maar weerom, als de gegevens waardevol genoeg zijn... 
« Laatst bewerkt op: 2023/03/19, 16:00:55 door vanadium »

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2023/03/19, 18:26:09 »
Bedankt voor uw antwoord. Intussen draait hier photorec al een uurtje.  Er werden 27 mappen gevuld met opgehaalde files. Totaal is dat nu 4GB.  De meeste files zijn voor mij zinloze informatie.  Mag ik die verwijderen terwijl het programma loopt? Op die manier kan ik af en toe uitdunnen en de hoeveelheid beheersbaar houden. De disk van de laptop is maar 160 GB groot.  Toch heb ik al nuttige files kunnen herkennen. Selecteren op extentie kan al een eerste uitdunning geven.

Vriendelijke groten,

Eduard

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/03/19, 19:36:11 »
Het lijkt me wel dat je al kan wissen terwijl het programma nog loopt.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/03/21, 21:27:35 »
Gezien je eerdere problemen met het tegelijk uitvoeren van verschillende processen zou ik zelf NOOIT terwijl een programma loopt (waarmee je hoopt verloren of kapotte bestanden terug te halen) al bepaalde bestanden beginnen verwijderen. Dat is echt vragen om problemen.

Dus als het is misgelopen, even héél gedisciplineerd stapje voor stapje te werk gaan en niet tegelijk processen op elkaar stapelen.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/04/08, 09:08:41 »
Beste forumleden,

Enkel photorec was in staat de bestanden van de disk op te halen. Daarbij krijgen de files een niets zeggende naam met daarbij de juiste file extentie. Mijn eerste poging liep vast omdat standaard alle filetypes worden opgehaald. In no time zat de interne drive van mijn laptop vol. Daarom heb ik meermaals photorec laten werken. Iedere keer met opgave van 1 file type. jpg, pdf en doc files werden afzonderlijk opgehaald. Zo'n enkele run duurde 2 à 3 dagen. De opgehaalde files zijn nu in veiligheid.

Iedereen bedankt voor de geboden hulp.
Vriendelijke groeten,
Eduard