Beste forumleden,
Mijn 4 TB USB drive werkt niet meer door mijn eigen fout. Het is de disk waarop mijn backups staan. Ook files die weinig worden gebruikt verhuizen naar die disk.
Na een backup sessie ging ik iets anders doen. Haast en spoed is zelden goed. Toen ik daarna terug aan de slag ging was mijn eerste actie het dd commando om een image te dumpen op een USB stick. De bestemming was /dev/sdc. Totaal vergeten dat de hard drive nog aangsloten was. Enkele minuten later merkte ik mijn fout. Onmiddellijk werd het schrijven stilgelegd maar het kwaad was geschied. Ik zie niet meer wat er op die hard disk staat.
Als ik de USB kabel verbind ziet de Ubunt pc de disk maar zijn naam is veranderd en onleesbaar. Het commande lsblk ziet de disk met zijn partities. Op deze site staan methodes om files op te halen:
https://linuxhint.com/data_recovery_hard_drive_linux/Om geen risico te nemen met mij dagelijkse pc haalde ik voor deze klus een afgedankte laptop uit de kast en installeerde daarop lubuntu. Het programma foremost werd via hogergenoemde site geïnstalleerd en uitgevoerd. Na uren werken liep foremost vast. Na een chmod 777 verschijnen alle mappen op het scherm. De map jpg bevat honderden foto's, of een link daarheen. Helaas werkt dat niet echt. Properties geeft nul bytes in de map. Wellicht is dat waar. Ik kan geen enkele foto bekijken.
Toen ik die fout maakte op de verkeerde disk te schrijven met het dd commando wilde ik een 8GB stick vullen met een zelfstartend programma. Wellicht heb ik een tabel op de harddisk overschreven. Omdat de stick klein is tov de 4TB harddrive verwacht ik dat de meeste files nog op de schijf staan maar dat de verwijzing ernaar verbroken is.
Heeft iemand een goede tip om zoiets aan te pakken. Gparted ?
Vriendelijke groeten,
Eduard