Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegang met remote desktop op Ubuntu PC die is ingesteld op automatic login  (gelezen 833 keer)

Offline Evertb1

• Lid
Ik heb kortgeleden (voor het eerst  in minstens 10 jaar) een Ubuntu machine ingericht. De bedoeling is dat deze machine met JRiver als een headless DNLA server functioneert. Ik ben bepaald geen Linux expert om het voorzichtig uit te drukken maar alle benodigde packages zijn geinstalleerd, ik heb een persistent mount op mijn SMB music share gemaakt en JRiver draait prima. Geen problemen dus tot zo ver.

Ik wil toegang tot de machine hebben met Remote Desktop. Dat lukt op zich prima maar ik loop tegen een logistiek probleempje aan:
Om JRiver te laten draaien (het staat op autostart) moet er een user ingelogd zijn .
Om met Remote Desktop in te loggen mag er geen user ingelogd zijn (dus dan kan ik niet bij de desktop).

Ik heb het volgende bedacht:
Met Putty en SSH kan ik altijd bij de machine (ik heb een SSH server geinstalleerd en het werkt)
Ik kan nu een custom.conf file aanmaken waarin ik de volgende regel opneem:
# Enabling Automatic login
AutomaticLoginEnable= false

Dus als ik op de desktop moet zijn kan ik dat bestandje aanmaken of editen. Als ik nu de machine laat herstarten zou ik via Remote Desktop in moeten kunnen loggen, doen wat ik wil doen en vervolgens als ik klaar ben in de GUI de machine weer op auto login instellen en rebooten.

Ik vindt dit echter een lompe en omslachtige werkwijze en vraag me af of er iemand een beter idee heeft. De machine staat ver van mijn normale werkplek en ik wil er echt geen monitor en keyboard aanhangen. Ik sta open voor suggesties. Bij voorbaat dank.