Ik sluit me erbij aan om niet hier een onnodige discussie te starten. En de gekozen oplossing is mij ook een gruwel.
Mocht je je nog eens een half uurtje vervelen: ik houd me aanbevolen voor hoe het dan wel zou moeten/kunnen. Ik zie zelf echter niet hoe het anders zou moeten/kunnen, maar ik ben dan ook geen programmeur (al ben ik in een grijs verleden nog wel "opgevoed" met ALGOL 60).
Okay, met hlookup werkt het prima. Ik heb wel de engelse versie van Libre Office, dus je zult de nerderlandse vertaling ff moeten opzoeken.
Ik ga proberen het uit te leggen. Het kan vast nog beter, maar dit kon ik zo in 5 minuten verzinnen.
Ik begin met waarden in rij 2, rij 1 gebruik ik voor de kolom labels.
Rij | Waarde | 0 | 825.46 | 891.48 | 893.98 | 1687.18 | Resultaat
- Je ziet een kolom 'Rij', hier ga ik de rijnummer inzetten. Die heb ik nodig om dynamisch HLOOKUP te kunnen gebruiken. Dit is vast ook anders op te lossen, maar dit is nu ff simpel.
- Kolom B (waarde) bevat voor de demo ff het bedrag waarmee gerekend moet worden.
- Kolom C t/m G zijn de inkomstcategorieen, steeds aangegeven met hun ondergrens, dit is belangrijk voor HLOOKUP. De eerste categorie heet dus 0 (uitgaande dat er geen negatieve bedragen in B2 terecht komen

)
- De laatste kolom bevat het resultaat.
Vervolgens begin ik in rij 2 dus met de rijnummer Onder de verschillende categorieen zet ik de berekenings formule, dus voor C2 is dat '=0.08*B2', voor D2 is dat '=0.057*B2' enzovoort.
Nu de truuk. In H2 komt de volgende formule (Engelse versie!) '=HLOOKUP(B2,$C$1:$G2,A2)'. Deze gebruikt de eerste rij als index, gaat de kolommen af en stopt bij de laatste kolom die lager is dan de waarde in B2. Vervolgens kijkt hij in de rij aangegeven in A2 (rij 2) in dezelfde kolom welke waarde daar staat.
Het voordeel van dit systeem is naar mijn mening best groot. Als de grenzen van de categorieen moeten veranderen, hoef je alleen de waarden in C1:G1 aan te passen. Verandert de berekening voor een categorie is dat gemakkelijk in de betreffende kolom te doen etc.
Heb je last van de tussenwaarden dan zet je ze ergens anders, een ander tabblad of je verbergt simpelweg kolom A, C:G.
Hoop dat het duidelijk is? Als het moet kan ik je het bestand sturen. Moet natuurlijk wel aangepast worden aan jouw situatie.
Ff als disclaimer, dit is hoe
ik het zou doen. Vind je het niets, dan even goede vrienden

Waarschijnlijk kan het simpeler, ik werk al jaren niet meer met spreadsheets, ik geef de voorkeur aan eigen scripts voor berekeningen, dus ik ben een beetje roestig.