Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: database files exporteren naar Ubuntu  (gelezen 730 keer)

Offline Eduard2

• Lid
database files exporteren naar Ubuntu
« Gepost op: 2022/11/07, 09:14:20 »
Beste forumleden,

Onze vereniging van radio amateurs telt ongeveer 300 leden. Lang geleden werd het ledenbestand bewaard in een spreadsheet. Iemand die les gaf in computergebruik heeft dat achteraf veranderd naar een Access database onder Windows.  Helaas is die onmisbare medewerker enkele maanden geleden overleden. Sinds mijn pensioen, 10 jaar geleden, volgde ik geen opleiding meer in de Microsoft producten. Daardoor is mijn kennis en vaardigheid met die steeds vernieuwende dingen nu ongeveer waardeloos.

Is het haalbaar op één of andere manier de tabellen van Access om te zetten naar .csv of iets vergelijkbaars en op die manier in Libre Office Calc te importeren. Uiteraard is een rekenblad niet het beste gereedschap om grote data tabellen te hanteren. In onze vereniging zit het grote voordeel in de eenvoud waardoor haast iedereen met de lijst aan de slag kan. Wellicht zijn we niet de eersten die met deze wens geconfronteerd worden. Goede tips zijn welkom.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline vanadium

• Lid
Re: database files exporteren naar Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2022/11/07, 10:06:36 »
Haalbaar? Zeker. Met linux software? Wellicht wel, maar ik heb geen ervaring. Het zou alvast moeten kunnen met de statistische software R (https://www.roelpeters.be/solved-importing-microsoft-access-files-accdb-mdb-in-r/). Ook dbeaver  https://dbeaver.io/ zou Access moeten kunnen lezen, en als je even zoekt, vind je wellicht meer mogelijkheden.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/11/08, 16:31:23 »
Het is wat experimenteren met imports net zo lang tot het goed is gegaan. In calc openen en dan vraag calc zelf wel hoe en met welke opmaak je het wilt importeren.
Experimenteer wel met een kopie bestand wat je eerst maakt. Gebruik hiervoor niet het originele bronbestand (want je weet maar nooit).

Mocht je er helemaal niet meer uit komen...

Ik heb zo in het verleden meer dan eens databases herkenbaar gekregen door ze gewoon eerst in een simpele tekstwriter aan te passen.
Denk hierbij aan het "Zoeken en vervangen" van bepaalde scheidingstekens naar (voor calc) herkenbare tekens. Denk in , en ; bijvoorbeeld (afhankelijk van het bronbestand).
Dit ging mij om het onderling inlezen van spreadsheets (xls, diverse opmaken csv), acces databases, SQL databases, database van boekhoudsoftware, enz, om al deze databases onderling te combineren/gebruiken binnen administratie, webshop en div sql toepassingen. Dus behoorlijk vergaand.

Troost je. Het is mij nog nooit niet gelukt.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2022/11/08, 16:32:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #3 Gepost op: 2022/11/09, 09:15:43 »
Probeer dit eens:
Rechtse klik op Access-bestand, bvb tabel (niet openen)
Kopiëren
Werkblad openen
Plakken