Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot errors Ubuntu 22.04?  (gelezen 2002 keer)

Offline MKe

• Lid
Boot errors Ubuntu 22.04?
« Gepost op: 2022/08/29, 19:36:56 »
Hoi, ik heb voor mijn vrouw de nieuwe Ubuntu 22.04.1 geinstalleerd. Het is een verse reinstall, behalve dan dat we de home partitie hebben laten staan. Installatie is soepel verlopen, maar ik heb een paar irritante error meldingen bij het starten. Een paar heb ik weg kunnen werken, zoals de 'vmx is disabled' waarschuwing (blijkbaar wil de kernel tegenwoordig dat vmx aanstaat?

Ik heb er nu nog een paar, zoals:
- mtd device must be supplied (name is empty). Deze heb ik 'gefixed door /etc/systemd/system/systemd-pstore.service aan te passen en overal modprobe@mtpdstore.service te verwijderen. Ik weet niet wat dit tot gevolg zal hebben, maar Ubuntu lijkt nu te booten zonder deze error en verder goed te werken.

- ACPI Error: No handler for Region [RCMO]... (nog meer tekst) Iemand een idee wat dit betekent en hoe ik van die waarschuwing af kan komen? Ik wil ACPI liever niet uitzetten, want dat is volgens mij de powermanagement van de laptop.

Verder krijg ik nog een boel ACPI errors die volgens mij het gevolg zijn van wat ik hierboven heb neergezet. De laptop boot verder goed, dus het is meer een irritatie dan een brekende bug. Het is meer irritatnt en ik vraag me dus af of powermanagement wel goed werkt op deze manier.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/29, 19:54:03 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline MKe

• Lid
Re: Boot errors Ubuntu 22.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/31, 10:43:17 »
Niemand een idee?

« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/31, 10:46:57 »
Helaas niet. Ik heb na de upgrade dezelfde errors (denk ik) maar dat gaat zo snel dat ik niet de tijd krijg om het goed te kunnen lezen. Ik ben vergeten hoe ik het scherm stil kan zetten. Met google gezocht op "boot errors ubuntu 20.04 " en het wemelt van boot errors meldingen maar nergens een antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/31, 11:01:08 door Polleke »
Xubuntu 24.04 LTS

Offline MKe

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/31, 11:31:28 »
Helaas niet. Ik heb na de upgrade dezelfde errors (denk ik) maar dat gaat zo snel dat ik niet de tijd krijg om het goed te kunnen lezen. Ik ben vergeten hoe ik het scherm stil kan zetten. Met google gezocht op "boot errors ubuntu 20.04 " en het wemelt van boot errors meldingen maar nergens een antwoord.
Ik had een filmpje opgenomen van het bootproces met mijn telefoon en daarin op pauze gedrukt  =D

Indedaad ik heb dezelfde problemen. Ik ben over het algemeen best handig met Linux, heb dus al een paar errors weg kunnen werken, maar loop nu toch vast zonder enige houvast waar ik het kan zoeken.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/31, 11:51:21 »
En als je met de live-DVD opstart, heb je dan dezelfde meldingen?
Opstarten met <ESC> om de meldingen te zien, maar dat wist je denk ik al.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/31, 16:19:46 »
Voor wat de eerste error betreft zie ik weinig hoop voor een bug oplossing:
https://askubuntu.com/questions/1423843/mtd-device-must-be-supplied-device-name-is-empty
Xubuntu 24.04 LTS

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/31, 19:05:44 »
Voor wat de eerste error betreft zie ik weinig hoop voor een bug oplossing:
https://askubuntu.com/questions/1423843/mtd-device-must-be-supplied-device-name-is-empty
de truuk was het uitzetten van de mtd module. Geen idee wat die module doet, maar dan heb je geen error meer.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/09/01, 16:31:09 »
Hoi, ik heb voor mijn vrouw de nieuwe Ubuntu 22.04.1 geinstalleerd. Het is een verse reinstall, behalve dan dat we de home partitie hebben laten staan. Installatie is soepel verlopen, maar ik heb een paar irritante error meldingen bij het starten. Een paar heb ik weg kunnen werken, zoals de 'vmx is disabled' waarschuwing (blijkbaar wil de kernel tegenwoordig dat vmx aanstaat?

Ik heb er nu nog een paar, zoals:
- mtd device must be supplied (name is empty). Deze heb ik 'gefixed door /etc/systemd/system/systemd-pstore.service aan te passen en overal modprobe@mtpdstore.service te verwijderen. Ik weet niet wat dit tot gevolg zal hebben, maar Ubuntu lijkt nu te booten zonder deze error en verder goed te werken.

- ACPI Error: No handler for Region [RCMO]... (nog meer tekst) Iemand een idee wat dit betekent en hoe ik van die waarschuwing af kan komen? Ik wil ACPI liever niet uitzetten, want dat is volgens mij de powermanagement van de laptop.

Verder krijg ik nog een boel ACPI errors die volgens mij het gevolg zijn van wat ik hierboven heb neergezet. De laptop boot verder goed, dus het is meer een irritatie dan een brekende bug. Het is meer irritatnt en ik vraag me dus af of powermanagement wel goed werkt op deze manier.

Sinds vandaag heb ik deze 'bug' ook. Mijn systeem stopt dan met booten, en ik krijg een knipperende cursor.
Ik wou (wilde ?) ook proberen om /etc/systemd/system/systemd-pstore.service aan te passen, zoals hieboven beschreven.
Echter: bij mij bestaat de file systemd-pstore.service niet.
De enigste files die met systemd....... beginnen zijn: systemd-hibernate.service.requires en  systemd-suspend.service.requires

Dat wordt weer zoeken om het systeem weer aan de praat te krijgen.    >:(
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline bart85

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/09/01, 17:05:49 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #9 Gepost op: 2022/09/06, 13:27:06 »
Sinds ik 'Secure boot'  heb uitgeschakeld in de BIOS krijg ik deze (fout?, warning?) melding niet meer.

Weet niet of het misschien toeval is.   :|
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/09/06, 15:42:53 »
Sinds ik 'Secure boot'  heb uitgeschakeld in de BIOS krijg ik deze (fout?, warning?) melding niet meer.

Weet niet of het misschien toeval is.   :|
Ik heb secure boot niet aanstaan, dus ik denk niet dat dat bij mij het probleem is.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/10/21, 11:22:14 »
Niemand een idee?
@MKe, ik had  en heb nog steeds heel veel foutmeldingen met de Ubuntu 22.04 maar gisteren de live cd(usb) gedraaid met de Ubuntu 22.10 en geen een fout melding. Ook geen ACPI foutmelding, deze uitgave heeft kernel5.19. Dat geeft mij hoop voor de laptop want daar kan ik Ubuntu 22.04 of LM 21 helemaal niet op installeren. De live usb van Ubuntu 22.10 draait daar wel op. ^-^
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)