Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van externe SSD OS verwijderen.  (gelezen 2049 keer)

Van externe SSD OS verwijderen.
« Gepost op: 2022/09/10, 11:34:27 »
Op een externe SSD - Linux encrypted - heb ik wat met Mint gespeeld, leuk en leerzaam.
Nu raakt de SSD vol en ik zou graag het OS wissen voor meer ruimte.
Kom ik dan nog probleemloos via Ubuntu in die encrypte SSD?

Re: Van externe SSD OS verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/10, 11:57:52 »
De situatie is me niet 100% duidelijk.

Wil je echt nog het versleutelde systeem in om bestanden te bekijken / kopiëren? Zo nee dan zou je volgens mij gewoon bij de installatie van Ubuntu moeten kunnen aangeven dat je die hele schijf wil pakken en herformatteren.

Wil je er wel in kijken dan kan dat ook vanuit de live-sessie als je Ubuntu opstart van USB. Je zou die schijf moeten zien en bij het aankoppelen wordt er dan vanzelf gevraagd om het wachtwoord om te ontsleutelen.

Of heb je die schijf extra aan je systeem gehangen en wil je er vanuit reeds geïnstalleerde Ubuntu bij? Dan geldt ook dat je wachtwoord moet kunnen geven bij aankoppelen. Je zou ook moeten kunnen herformatteren vanuit GNOME disks of dergelijke toepassing.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/10, 13:23:26 »
Aanvulling:
Van Linux encrypted kom je niet eenvoudig naar Windows met bitlocker.
In mijn Ubuntu partitie heb ik onvoldoende ruimte voor al de bestanden van de externe Linux SSD
Ik wil alleen het OS van de externe SSD wissen uitsluitend voor ruimte en dus beslist NIET formatteren.
Via USB wil ik dan met gebruik van Ubuntu de bestanden op de Linux externe SSD kunnen benaderen.
Kom ik dan nog probleemloos via Ubuntu in die encrypte SSD?
« Laatst bewerkt op: 2022/09/10, 17:31:24 door hkevers »

« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/10, 23:39:31 »
Sorry maar snap nog steeds niet helemaal wat het probleem is. Je hebt het nu opeens over Windows en Bitlocker, wil je er Windows op zetten? Volgens mij moet Windows ook gewoon zo'n versleutelde partitie kunnen overschrijven / formatteren. Wil je vanuit Windows de bestanden lezen? Kan me voorstellen dat het lastig is omdat Windows standaard niet met LUKS en ext4 overweg kan.

Hoe is die SSD-schijf nu verdeeld in partities?

Nogmaals, in Ubuntu moet je partities op die SSD gewoon aan kunnen koppelen, Ubuntu kan prima overweg met LUKS.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/12, 09:58:14 »
Het "OS van de externe SSD" staat zonder enige twijfel op een afzonderlijke systeempartitie. Die partitie kan je weghalen met een partitieeditor ("Disks" in standaard Ubuntu).

Vergewis je er eerst van Grub geinstalleerd is op je resterende Ubuntu. Zie deze bijdrage van emvedeesje: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110263.msg1067993#msg1067993 Achteraf grub herinstalleren kan ook, maar dan wordt het een stuk moeilijker.

Na verwijderen van de partitie van het OS moet Grub bijgewerkt worden zodat de keuze om dat OS op te starten, weggenomen wordt.

Wat je dan met de vrijgekomen ruimte doet en kan doen, hangt af van de layout van de resterende partities op die harde schijf.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/12, 10:05:08 door vanadium »

« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/22, 16:26:22 »
Het is me gelukt kom nog prima in de SSD de ruimte toename is heel beperkt.
Dank voor de reacties.