Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gnome shell extension  (gelezen 1835 keer)

Offline rietje

• Lid
gnome shell extension
« Gepost op: 2022/07/15, 15:38:35 »
Xubuntu 22.04
De gnome-shell-extension ge-installeerd, maar krijg geen activiteit te zien. Wel de boodschap:

Alhoewel de extensie Gnome-shell-integratie draait, wordt de platform-eigen hostconnector niet gedetecteerd. Ga naar documentatie voor instructies met betrekking tot het installeren van de connector.

Uit de genoemde documentatie word ik ook niet wijzer.
Kan iemand mij een tip geven?
B.v.d.

Offline M_aD

• Forumteam
Re: gnome shell extension
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/15, 16:50:34 »
Gnome extenties werken enkel in een Gnome desktop omgeving, niet in Xubuntu met de Xfce desktop omgeving of eender welke andere desktop omgeving. Je hebt er dus totaal niets aan om de gnome-shell-extension te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/15, 16:56:42 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/16, 10:31:04 »
Oke, bedankt voor de info. Dit wist ik niet.
Groet.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/09, 10:04:31 »
Ik zit met het zelfde probleem terwijl ik net een nieuwe Ubuntu 22.04  Gnome heb geinstalleerd.
graag wil ik "VITALS" Installeren.

Heb ook de gnome shell uitbreiding voor de browser geinstalleerd

sudo apt-get install chrome-gnome-shell

maar ik kan nog steeds geen extenties installeren.

Heb naast mijn hoofdsysteenmook de rolling release van Ubuntu (Rolling Rhino) geinstalleerd
, om te testen en daar kan ik bv  "Vitals"wel installeren.

Iemand enig idee? 

« Laatst bewerkt op: 2022/09/09, 11:20:31 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Debian 12 Gnome.

Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/09, 12:17:52 »
Los van dat, die connector werkt niet met de snap-versie van Firefox, dus in 22.04 ben je de sjaak.. Alhoewel het handmatig installeren van zo'n gnome-extensie geen rocket science is, is dit toch wel een hele grote blamage voor Ubuntu.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/09, 12:40:16 »
Helpt het dan als ik firefox niet via snap installeer?

Offline markba

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/09/09, 13:06:30 »
In principe wel. Maar weet eerlijk gezegd niet of dat nog kan (ook niet naar gezocht). De default voor FF is sinds 22.04 immers een snap-install

Offline EvC

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/09/09, 13:15:37 »
Inderdaad een hoop gedoe om extensions te installeren.
Ik doe het met deze makkelijke methode:

sudo apt install gnome-shell-extension-manager
Extension Manager

Of met Synaptic:

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 25.04  +  GNOME Boxes

Offline markba

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/09/09, 14:33:45 »
Ja werkt goed. Waarom is dat niet de default?!?!??

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/09/09, 14:47:25 »
De extension manager werd vlug aan de softwarebronnen van Ubuntu 22.04 toegevoegd. Nu zal binnenkort de Gnome Extensions website ook met de snap versie van Firefox werken.

Offline markba

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/09/09, 15:02:06 »
Snap überhau[t niet waarom het installeren van lokale extensie, via een browse-plugin zou moeten gebeuren, kan geen enkele use-case bedenken waarvoor dat zou moeten. Een veel te technische oplossing voor op zich een simpele operatie

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/09/09, 15:09:36 »
Snap überhau[t niet waarom het installeren van lokale extensie, via een browse-plugin zou moeten gebeuren, kan geen enkele use-case bedenken waarvoor dat zou moeten. Een veel te technische oplossing voor op zich een simpele operatie
Die web extensies zijn nu eenmaal "third party" en worden niet officieel door de distributie (en zelfs niet door Gnome Shell) ondersteund.

Offline markba

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/09/09, 15:22:04 »
Dacht dat het de bedoeling was dat alle extensies zo geinstalleerd zouden moeten worden, ook de 'standaard', via dit onding. Maar goed, bij iedereen die 22.04 heeft, werkt dit niet, dus waar praten we over.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/09/09, 16:58:08 »
Dacht dat het de bedoeling was dat alle extensies zo geinstalleerd zouden moeten worden, ook de 'standaard', via dit onding.
De officiële Gnome extensies kan je uit de softwarebronnen installeren: "sudo apt install gnome-shell-extensions", en worden natuurlijk automatisch geinstalleerd en geconfigureerd als je een Flashback sessie installeert. Een beperkt aantal andere extensies zijn ook beschikbaar via Ubuntu software. Je kan zien welke met het commando "apt search gnome-shell-extension".

nome-shell-extension-prefs kan je installeren om extensies te activeren en te configureren - nu is er ook de reeds vermelde extension manager die dat kan. Je ziet, er is één en ander aanwezig binnen standaard Ubuntu, maar het is nogal verborgen.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/09/09, 20:11:06 »

Heb naast mijn hoofdsysteenmook de rolling release van Ubuntu (Rolling Rhino) geinstalleerd , om te testen en daar kan ik bv  "Vitals"wel installeren.

Nog nooit van dat OS gehoord/gelezen. Dank daarvoor.  8-)

Rolling Rhino Remix
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 25.04  +  GNOME Boxes

« Reactie #15 Gepost op: 2022/09/09, 21:05:40 »
De extension manager werd vlug aan de softwarebronnen van Ubuntu 22.04 toegevoegd. Nu zal binnenkort de Gnome Extensions website ook met de snap versie van Firefox werken.

Best slordig dat dit (communicatie met processen buiten de browser) niet direct werkt bij de uitgave van 22.04.1. Firefox als snap werkt nu prima verder maar eigenlijk lijkt die overgang 1 release te vroeg. Ze wilden dat natuurlijk per se in de LTS hebben maar het voelt wat gehaast aan zo.

« Reactie #16 Gepost op: 2022/09/10, 19:12:20 »

Heb naast mijn hoofdsysteenmook de rolling release van Ubuntu (Rolling Rhino) geinstalleerd , om te testen en daar kan ik bv  "Vitals"wel installeren.

Nog nooit van dat OS gehoord/gelezen. Dank daarvoor.  8-)

Rolling Rhino Remix
Graag gedaan.