Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ssd kapot  (gelezen 2010 keer)

Offline peer

• Lid
ssd kapot
« Gepost op: 2022/08/13, 16:44:48 »
Het zit me niet mee. Ik wilde mijn hp laptop opwaarderen met extra geheugen (zie andere bericht) en een ssd.
Met de ssd gaat het ook niet goed.

Ik heb de ssd via een usb-adapter aan de laptop gekoppeld. Vervolgens heb ik parted-magic gestart op een ander usb-slot. In parted-magic heb ik clonezilla gebruikt om de interne hdd(500gb) te klonen naar de nieuwe ssd(1tb). Dat leek goed te gaan maar na het snelle start ging het steeds langzamer en bij ongeveer 25% bleef het proces hangen.  Nadat die ongeveer een uur op 25% bleef hangen heb ik de boel stop gezet. Gevolg de ssd was daarna niet meer toegankelijk. Met gparted lukt het niet om de ssd weer werkend te krijgen. Uiteindelijk is het met behulp van minitool partition wizard gelukt.

Tijd voor een tweede poging. Nu heb ik de hdd uit de laptop gehaald en samen met de ssd in een pc gezet zodat ik de snelheidsbeperkingen van de usb kwijt was. Nu het dd commando gebruikt om de disk te klonen. Nu kon ik heel goed zien dat de snelheid in het begin hoog was maar heel snel daalde en daalde. Ook nu was er op een gegeven moment geen voortgang meer. Ook nu gestopt en met de minitool de ssd weer toegankelijk gemaakt.

Vanaf het begin waren er heel wat input/output errors. Er is dus echt iets niet goed. Ik heb clonezilla, dd en rescuezilla geprobeerd. Ook heb ik geprobeerd om de hdd met minitool te clonen. In alle gevallen loopt  het proces vast. Een os op de ssd installeren lukt ook niet. Ik heb mint lmde geprobeerd maar ik krijg hier ook een foutmelding dat die kan de ssd niet beschrijven.

Het enige dat me is gelukt is om de ssd met de minitool te formatteren als ntfs. Formatteren als ext4 lukt weer niet. Merkwaardig.

Conclusie: deze ssd is kapot. Nu maar hopen dat aliexpress mijn geld wil terug geven.

Re: ssd kapot
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/13, 16:55:32 »
Tis ook niet de beste leverancier voor dat spul: https://www.kopeninchina.nl/chinese-webwinkel-nieuws/wat-kun-je-beter-niet-kopen-op-aliexpress/

Ik heb een keer een nieuw toetsenbord voor een laptop bij Ali gekocht. Na drie keer computeren vielen er al enkele toetsen af.  >:(
(Gelukkig was het niet duur.)

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/13, 17:25:41 »
Dit was mijn derde ssd van aliexpress. De eerste twee zijn gewoon goed.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/13, 18:03:16 »
Conclusie: deze ssd is kapot. Nu maar hopen dat aliexpress mijn geld wil terug geven.
Ga er maar vanuit dat je je geldterug krijgt. Ondankseen hoop negatieve berichten over Alie is hun service gewoon goed

« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/14, 12:02:29 »
Ga er maar vanuit dat je je geldterug krijgt.
Niet per se. Ik had eens een draadloze muis van 1,68€ besteld die nooit is aangekomen. Dat was precies in de tijd dat die tanker het Suez-kanaal blokkeerde en daardoor de mondiale logistiek zwaar ontregelde. Ik besloot uiteindelijk - uit pure verveling - een klachtenprocedure te starten en na een chat van een minuut of 15 met een uiterst vriendelijke Chinese dame met een westerse voornaam zei ze dat ze even moest overleggen, met Jack neem ik aan. Even later: meneer, ik heb groot nieuws voor u, het bedrag wordt integraal teruggestort op uw rekening! Nou, ik blij, zij blij, goedendag gewenst, etc. Behalve dat ik die 1,68€ nooit heb teruggezien, of ik heb er overheen gekeken, dat kan ook nog eens een keer!  :)

Voor het overige heb ik meermalen een ssd bij Alie besteld (onlangs nog) en nooit enig probleem ondervonden.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/14, 13:34:47 »
Nee je hebt wel ff pech bij elkaar.

Ik heb de ssd via een usb-adapter aan de laptop gekoppeld. Vervolgens heb ik parted-magic gestart op een ander usb-slot. In parted-magic heb ik clonezilla gebruikt om de interne hdd(500gb) te klonen naar de nieuwe ssd(1tb). Dat leek goed te gaan maar na het snelle start ging het steeds langzamer en bij ongeveer 25% bleef het proces hangen.

Klein adviesje.
SSD is flash geheugen. HDD werkt optimaal met koeling (maw slecht op hogere temperaturen, zwakker extern).
Ik ervaar dit ook regelmatig met externe hdd's en usb's, dat ze bij grote data-overdrachten slecht gaan functioneren door warmte (simpel te constateren met je hand),. En weer beter bij koeling (als ik ze afkoel met mijn hand).
En ja, (over-) verhitting kan een keer voor *(onherstelbare) schade zorgen. Heeft mij ook al eens wat datadragers gekost.

Mijn advies. Let hierop! Zeker met temperaturen zoals nu welke totaal geen (externe) koeling bieden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/19, 09:26:44 »
Ga er maar vanuit dat je je geldterug krijgt. Ondankseen hoop negatieve berichten over Alie is hun service gewoon goed
Ik heb het idee dat aliexpress de laatste tijd wat terughoudender is. In het verleden was het inderdaad zo dat je bij een kapot item zonder problemen je geld terug kreeg. Nu heb ik al twee keer gehad dat ik van aliexpress de optie 'full refund and return item' als definitieve oplossing kreeg. Het terugsturen van een product kost via postnl ongeveer €11. En dat is veel als de waarde van het product zelf niet zo hoog is.

Bij de ssd kreeg ik als definiteve oplossing ook 'full refund and return. Ik heb aangekruisd dat ik het niet eens was met deze oplossing maar dat had geen enkele zin. Ik kreeg direct terugstuurinformatie. Nu heb ik weer contact met de verkoper en die heeft aangegeven dat die kosteloos een nieuwe ssd zou versturen. Dit proces loopt nog. dus ik wacht dit maar even af.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/19, 10:03:28 »
Nu heb ik weer contact met de verkoper en die heeft aangegeven dat die kosteloos een nieuwe ssd zou versturen. Dit proces loopt nog. dus ik wacht dit maar even af.

Vraag desnoods zijn paypal en maak nog even €5 of €10 over (wat het jou waard is).
Dat is voor hun een giga bedrag en dan doen ze ineens heel veel uit dankbaarheid. En voor jou is dat niet eens de (retour) verzendkosten en ben je nog steeds best goedkoop uit.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore