Ze 'jatten' je wachtwoorden niet met malware op je PC, dat is een mythe. Waarschijnlijk is je wachtwoord een keer gelekt op het internet.
Inderdaad :thumbsup:
Ik zie zo vaak mensen (alleen al) in mijn omgeving die overal dezelfde (één vaste) combinatie emailadres-wachtwoord gebruiken, voor alles. En dan maken ze ook nog logins aan op de meest vreemde en onbetrouwbare websites waar dat totaal niet noodzakelijk is.
Want ... in principe zou de beheerder van dit (of elk ander) forum (of webwinkel, of ...) je email en wachtwoord vrij simpel kunnen achterhalen, en dan kunnen ze in alle logins van je.
Als je bij een winkel inlogt met dezelfde combinatie mail-ww kan die winkel simpel in je bank met zelfde mail-ww.
De wachtwoorden staan in eerste instantie wel onleesbaar gescrambled in de sql, maar zijn vrij simpel terug te achterhalen (been there, done that. Getest, research).
Onderschat niet hoe simpel dit is!
Wat MKe zegt, dat is een zeer simpele geeikte manier om logins te achterhalen.
En dan gebruiken ze ook weer diezelfde combi voor hun emailadres, dus ook emails (van gehackte bestellingen en zo?) zijn simpel te ondervangen/verwijderen/verbloemen.
En dan geven die kennissen mij ook nog zonder moeite hun (weer hetzelfde) wachtwoord voor de wifi.

Wetende dat dit hun vaste wachtwoord is en dat ze maar één emailadres gebruiken wat ik ook ken.
En ze delen hun (weer dezelfde) netflix login met iedereen die maar wil ...

Als ik (en met mij nog veel meer) zou willen weet ik zeker dat ik bijna overal bij een stel van ze in kan loggen. Dat doe ik dan uiteraard niet, en ik waarschuw ze er ook altijd voor.
Voor mezelf. Ik heb verschillende emailadressen van 'belangrijk' tot 'spamzooi' niveau, en hetzelfde ook voor wachtwoorden, weer toegepast in wisselende combinaties. Ik denk dat er geen twee logins van mij bestaan met dezelfde combinatie mail-ww.
En om een praktijk voorbeeld te geven. Mijn bank blijft mij maar vragen om mijn emailadres, maar dat voer gewoon ik niet in want hebben ze niet nodig. Ze sturen maar een brief, en als het echt dringend is bellen ze mij maar. Daarmee is voor mij elke email van 'de bank' simpelweg fake, want mijn bank(en) kunnen mij niet emailen
Om dit te voorkomen moet je je aan algemene regels op het internet houden (ongeacht of je Linux, OSX, Windows, Android of iOS gebruikt):
- gebruik eeen wachtworden nooit meer dan 1 keer
- verander je wachtwoorden regelmatig, een keer per half jaar minimaal
- Als je het wachtwoord veranderd, maak het niet een variatie van een al gebruikte wachtwoord (berucht zijn de volgnummers, wachtwoord1, wachtwoord2 etc.)
- Check regelmatig of je wachtwoord ergens is gelekt (https://haveibeenpwned.com/)
:thumbsup: