Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe  (gelezen 1279 keer)

Offline towolf

• Lid
    • Alles over Linux
Hoe
« Gepost op: 2022/08/10, 12:54:09 »
Hallo mijn nickname is towolf en sinds 1995werk ik alleen maar met Linux. . Nu draai ik op ZORIN 16 OS PRO en wil op mijn  nieuwe laptop Ubuntu Jammy Gnome zetten omdat ik dit verkies voor het bouwen van websites, ben webdesigner freelance; Maar tijdens of na de instal die geen problemen oplevert is het onmogelijk om het teveel aan geïnstalleerde software te de-installeren. Ik heb het geprobeerd via de software-shop, waar er een onderdeel geïnstalleerd is en telkens als ik iets wil verwijderen krijg ik de boodschap dat ik de software niet kan  verwijderen in Zorin gaat dat wel. Het is de bedoeling een opgeruimde Gnome te hebben met alleen de programma's die ik wil gebruiken. Kan iemand mij een tip geven hoe ik het teveel aan software kan verwijderen aub. Ik heb de distro van de ubuntu site gedownload en via Balena etcher een flash drive aangemaakt. Dank u.

Offline bart85

• Lid
Re: Hoe
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/10, 13:33:43 »
In de terminal met:

sudo apt remove <packagename>
Output van geinstalleerde packages:
apt list --installed
Bekijken of een bepaalde package is geinstalleerd:
apt list --installed | grep <packagename>
« Laatst bewerkt op: 2022/08/10, 13:36:14 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/10, 13:35:20 »
Dat kun je doen via synaptic. Maar wees voorzichtig, standaard geinstalleerde programma's kunnen deel uitmaken van het besturingsysteem. Je hebt dus kans dat je systeem brak wordt.

Succes Ben

Offline h2o

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/10, 14:08:42 »
Je kunt het ook omgekeerd doen. Ubuntu (en Xubuntu) kun je in een minimale modus installeren. Dan heb je een basissysteem. Daarna Snaps verwijderen en via Synaptic alleen installeren wat je echt nodig hebt.

Zie dit draadje voor wat ik bedoel: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110173.msg1067503#msg1067503
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex