Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cursor aanpassen in Ubt 20.04  (gelezen 1133 keer)

Offline Titus

• Lid
Cursor aanpassen in Ubt 20.04
« Gepost op: 2022/05/31, 10:30:15 »
Na eerst het forum te hebben gecheckt ivm. de cursor vond ik alleen verouderde gegevens of niet toepasbare info.
Graag had ik mijn cursor van kleur verandert zodat ie sneller opvalt én indien mogelijk ook vergroot of ander lay-out ervan. In Windows is het een fluitje van een cent. Belangrijkste voor mij is wel de kleurverandering . Wie kan me er tips over verschaffen?

Offline Willy3

• Lid
Re: Cursor aanpassen in Ubt 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2022/06/01, 12:41:55 »
Goeiedag,
Ik denk dat je het best eerst gnome-tweaks installeert; Open je terminal en kopieer en plak de volgende regel:
sudo apt install gnome-tweaksOpenen: Je hebt je terminal nu toch open staan dus als volgend commando:
gnome-tweaksLet op; Vanuit een menu heet dit Afstellingen
Daar kun je bij Uiterlijk je muisthema wijzigen. Standaard vind je daar zwart, wit en rood.
Wil je meer kleuren dan dat dan kun je vanuit de software-bronnen een uitgebreider thema installeren, bijvoorbeeld Oxygen;
Ook weer vanuit je terminal:
sudo apt install oxygen-cursor-theme oxygen-cursor-theme-extraZo, nu heb je kleuren zat. ;)

Wil je het formaat wijzigen, open dan je Instellingen (gnome-control-center).
Zoek daar de sectie Toegankelijkheid -> Cursorgrootte -> klik op Standaard. Nu kun je je cursor groter en kleiner maken.

Succes. :)

« Laatst bewerkt op: 2022/06/01, 12:45:56 door Willy3 »
Voorheen bekend als Willy2 en Willy4

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/06/01, 12:43:56 »
instellingen, muis en touchpad. Kijk daar maar eens even.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/06/01, 18:57:58 »
Instellingen, universele toegang, daar kan je de cursorgrootte aanpassen, de lettergrootte en de contrasthoogte. Succes.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Titus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/06/03, 01:11:37 »
Heb de grootte cursor al aangepast. De rest dat zal ik snel laten weten. Alvast bedankt.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/06/03, 14:24:50 »
Hallo Willy3 en Jabuca, ik heb de instructies toegepast en het resultaat was overdonderend .Klasse!
Nu moet ik nog een definitieve kleur kiezen maar that's peanuts.
Dank voor de adviezen. De vraag is opgelost!

Offline Titus

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/07, 15:42:26 »
Ik weet dat ik wat laat reageer maar ik was benieuwd of ik de kleur opnieuw zou kunnen veranderen. Het antwoord zal ongetwijfeld positief zijn maar de vraag is, hoe dat te doen? Ik had Oxygen dwld maar kan het nu niet opnieuw openen ...omdat ik het niet kan vinden. Heeft iemand een tip voor mij?  :'(

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/08, 08:05:55 »
De kleur van de cursor voor de muis wordt bepaald door het gebruikte cursorthema. Je zal misschien eens andere cursorthema's moeten downloaden en proberen.

Aanpassen van de tekstcursor is een ander paar mouwen. Dat hangt af van het soort applicatie (de bibliotheek waarmee de app gemaakt is, GTK3, GTK4, Qt, ...) of en hoe je dat kan veranderen.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/08, 08:10:49 door vanadium »