Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu deinstalleren  (gelezen 3127 keer)

Offline pidiboy

• Lid
ubuntu deinstalleren
« Gepost op: 2022/06/08, 22:30:48 »
bij het installeren van ubuntu heb ik per ongeluk de helehd gebruikt. Dus windows is verdwenen.
Hoe kan ik nu ubuntu verwideren en windows een partitie geven?

Pidiboy

Offline vanadium

• Lid
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2022/06/08, 22:53:41 »
Gemakkelijkst is om éérst Windows opnieuw te installeren, dan Ubuntu (maar opletten, dit maal). Anders kan je met een partitieeditor de Linux partitie verkleinen om een deel van de schijf weer vrij te maken. Dan installeer je Windows in het vrije deel, maar dan moet je wel nog eens handmatig de linux bootloader GRUB herstellen om ook terug naar Ubuntu te kunnen opstarten. De Windows installatie neemt het bootproces immers geheel over, enkel voor zichzelf...

Offline pidiboy

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/06/11, 20:50:52 »
het probleem is dat ik niet zo best begrijp wat ik moet doen om mijn hd opnieuw geformateerd te krijgen zodat ik windows weer kan installeren.

Bedankt.
pidiboy

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/06/11, 22:06:27 »
Citaat
... wat ik moet doen om mijn hd opnieuw geformateerd te krijgen zodat ik windows weer kan installeren.
Het lijkt mij dat je met deze vraag beter op een windows-forum terecht kunt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/06/12, 12:58:06 »
Inderdaad, de vraag was niet zo duidelijk. Gewoon installatie van Windows starten - het is niet nodig afzonderlijk te partitioneren en te formatteren. Op Windows fora weten ze inderdaad alles over de installatie van Windows.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2022/06/12, 13:58:59 »
Een Windows installatie lijkt mij toch erg makkelijk en recht toe recht aan.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/06/12, 17:58:04 »
Ik zou gaan voor 'windows herstellen' (ff cd'tje erin, als de install al niet al op je hdd staat). Vermoedelijk neemt win de pc dan volledig over (in je boot en zo) en kan daarna linux gewoon verwijderd worden. Lijkt me! Zou ik doen! Maar win kennende...  Proberen, want ik heb dit ook nog nooit gedaan! Want waarom?  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline pidiboy

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/06/12, 21:22:54 »
allemaal heel lief van jullie. Maar Windows laat zich niet installeren. ws is de HD niet geformateerd zodat windows kan worden gelezen. Het advies om naar een Windows forum te gaan zal ik dan wel uitvoeren. De kans bestaat dat ik daar het advies gaat krijgen om naar een linux forum te gaan, omdat de problemen na het installeren van Linux zijn ontstaan. Zoals ik het zelf bekijkt door mijn eigen schuld.
Allen in ieder geval bedankt.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/06/13, 22:40:22 »
Maar Windows laat zich niet installeren.

Hoezo niet? Start de install CD niet of zo?
Lijkt me sterk dat dit niet lukt.
Je moet deze wel laten booten. Dan start win altijd vanaf CD. En in die run wordt de HDD geformateerd, en wordt win geinstalleerd. Moet gewoon mogelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 2022/06/13, 22:41:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/06/14, 07:59:06 »

Hoezo niet? Start de install CD niet of zo?
Je moet deze wel laten booten. Dan start win altijd vanaf CD. En in die run wordt de HDD geformateerd, en wordt win geinstalleerd. Moet gewoon mogelijk zijn.
Install CD is van 10 jaar geleden. Tegenwoordig zetten ze de installatie bestanden op een paratitie op de HD. Als die partitie verwijderd is krijg je Windows niet meer geinstalleerd op de normale manier. Overigens hebben de meeste moderne computers geen CD/DVD speler meer.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #10 Gepost op: 2022/06/14, 11:00:48 »
Tegenwoordig zetten ze de installatie bestanden op een paratitie op de HD. Als die partitie verwijderd is krijg je Windows niet meer geinstalleerd op de normale manier. Overigens hebben de meeste moderne computers geen CD/DVD speler meer.
een Windows image is gewoon te downloaden bij Microsoft.
Alleen is het mij nog niet gelukt om deze image op een bruikbare USB stick te zetten met Ubuntu.
Met Windows is het maken van de USB stick simpel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/06/14, 11:14:16 »
Dat kan met WoeUSB (als ik de naam goed heb)

Offline Nero

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/06/14, 11:42:52 »
Start bij mij probleemloos van een Ventoy stick.

« Reactie #13 Gepost op: 2022/06/14, 12:55:02 »
Install CD is van 10 jaar geleden. Tegenwoordig zetten ze de installatie bestanden op een paratitie op de HD. Als die partitie verwijderd is krijg je Windows niet meer geinstalleerd op de normale manier. Overigens hebben de meeste moderne computers geen CD/DVD speler meer.

=D Dat veranderd de diepgang van mijn reactie niet. Dan nog maakt het niet uit rond wat ik bedoel te zeggen.
Hoe dan ook is er sprake van een win-install op een CD drager, die wel geboot moet worden, en dan gewoon zou moeten werken ... en daar doel ik op.

Correctie:
Downloaden dan, en op usb zetten (of op cd als je nog een cd-drive hebt). En dan zeg ik nogmaals ...
Je moet deze wel laten booten. Dan start de win-install altijd vanaf CD de drager. En in die run wordt de HDD geformateerd, en wordt win geinstalleerd. Moet gewoon mogelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 2022/06/14, 12:59:42 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #14 Gepost op: 2022/06/14, 15:07:05 »
Effe een installatie DVD maken is er niet meer bij. De iso is nu groter dan de standaard dvd-grootte... Je hebt een USB-stick nodig van tenminste 8 gb.

Zie https://itsfoss.com/bootable-windows-usb-linux/ (Zelf de usb-stick altijd in Windows gemaakt en niet in Linux.)

Maar het veruit het makkelijkste om een opstartbare usb-stick te maken  in Windows zelf.  Windows 10 is legaal te downloaden (https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 ). Als er al Windows 10 opstond, dan hoef je ook geen sleutel bij de installatie op te geven.
Daarna opstarten vanaf usb-stick en alle aanwezige partities op de harde schijf weggooien en Windows op de ontstane niet gepartitioneerde ruimte installeren. (Of een nieuwe partitie aanmaken van de gewenste grootte.)

Edit: Als je nog geen SSD in je pc/laptop had, dan zou dit een mooi moment zijn om die te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2022/06/14, 15:16:09 door Ronaldus »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/06/14, 19:15:48 »
Start bij mij probleemloos van een Ventoy stick.
Klopt, daarmee kun je zowat alle iso's mee opstarten. Probleemloos! Ik heb op een 128 GB stick twee keer Windows 10, een keer Windows 11 een speciale Windows iso en verscheidene Android en Linux iso's op staan. Op al mijn systemen (en daar zitten een paar zeer kieskeurige tablets tussen) start alles op wat ik wil hebben.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #16 Gepost op: 2022/06/15, 14:40:45 »
Effe een installatie DVD maken is er niet meer bij. De iso is nu groter dan de standaard dvd-grootte... Je hebt een USB-stick nodig van tenminste 8 gb.

Dan nog...  ^-^

Hoezo niet? Start de install CD drager niet of zo?
Je moet deze wel laten booten. Dan start win altijd vanaf de CD drager. En in die run wordt de HDD geformateerd, en wordt win geinstalleerd. Moet gewoon mogelijk zijn.
- I ♥ Linux -