Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Xubuntu minimale installatie  (gelezen 5036 keer)

Offline Henk14

• Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu minimale installatie
« Reactie #25 Gepost op: 2022/06/05, 16:00:33 »
Ik heb jaren (vanaf 2014) met Lubuntu gewerkt. Op een redelijke oude computer vloog Lubuntu. Omdat ik nog steeds werk met Lubuntu 18.04, moet ik toch aan wat anders gaan denken. Lubuntu met LxQt is voor mij geen optie. Op dit moment werk ik met Linux mint mate. Hele mooie distro, maar werkt duidelijk trager (vooral met opstarten) dan Lubuntu. LibreOffice er af gegooid en vervangen door Abiword en Gnummeric. En bij de opstarttoepassingen een heleboel uitgeschakeld. Resultaat is dat gevoelsmatig de pc sneller opstart en circa 100 mb minder RAM gebruikt.  Nu schijnt Xfce nog beter te zijn voor een oude computer.  Ik wil dus Xubuntu gaan testen. Toen ik las over de minimale installatie dacht ik. Dit gaan we binnenkort proberen.  Dus Peer, bedankt voor je antwoord.

Offline peer

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2022/06/06, 07:10:26 »
let wel op: als je een echt minimale installatie doet dan zul je achteraf waarschijnlijk nog wel wat aanpassingen moeten doen.
bv. Synaptic werkte in debian lxde zonder problemen. Bij mijn minimale installatie was dat niet zo. Het pogramma startte niet met root permissies. Dit kwam doordat de policies nog niet ingesteld waren voor synaptic.
Het is al weer lang geleden dat ik dit gedaan heb dus ik weet niet meer precies hoe in dit toen aangepast heb.
Een voorbeeld van hoe je de installatie kan doen:
1. install Debian netinstall

2. in terminal:
     login als root
    edit /etc/apt/sources.list with nano (contrib non-free)
    apt update && apt dist-upgrade
    apt install sudo
    usermod -a -G sudo <username>

3. apt install network-manager xorg lxde-core lightdm  synaptic
   (network-manager-gnome wireless-tools voor wireless)
    reboot

4. synaptic install: firmware-linux firmware-linux-free firmware-linux-nonfree   
    leafpad lxterminal

5. tuxcmd  build-essential

6. synaptic install: (alsa-base) alsa-utils alsamixergui libalsaplayer0
    sudo alsactl init
    aplay /usr/share/sounds/alsa/*
    remove pulseaudio

stap 5 en 6 kun je weglaten

Offline h2o

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2022/06/06, 10:02:47 »
@Peer, de netinstall.iso van Debian is ook mijn gebruikte methode. Daarmee kun je echt een zo kaal mogelijk systeem opzetten en opbouwen wat je nodig hebt. Ubuntu had dit dis ook met de mini.iso.
De installatiemethode die je nu moet hanteren bij zowel Xubuntu als Ubuntu (heb ik ook geprobeerd) is dat er een soort basis (X)Ubuntu wordt geïnstalleerd die groter is dan met de (voorheen gebruikte )mini.iso van Ubuntu, en uiteraard ook van Debian via de netinstall.iso.
Desalniettemin een goede, stabiele en snelle installatie en systeem. Alleen nog wat extra sloopwerk, bijvoorbeeld Snap en Libreoffice als je dat wilt gebruiken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Henk14

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2022/06/06, 10:15:18 »
Wederom dank voor jullie reacties. Ik ga het proberen met Xubuntu. Lukt het niet (ik ben niet zo deskundig als jullie), dan is er geen man overboord. Zet ik gewoon de volledige Xubuntu er op. Het zal wel enige tijd gaan duren, want de komende tijd zit ik in het buitenland. En mijn desktop laat ik thuis.

Offline Henk14

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2022/06/06, 15:01:42 »
Er bestaat ook nog Ubuntu-core, maar dat is wel heel basic. Zie: https://unit193.net/xubuntu/ en https://unit193.net/xubuntu/core/. Lijkt me voor mij te hoog gegrepen, maar de minimale installatie met Firefox, Thunderbird en LibreOffice (Libre Office zal ik dan verwijderen) lijkt mij wel te doen.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2022/06/06, 16:31:35 »
Wat voor een Google shit bedoeld U ,ik ben heel tevreden met Google chrome  ,werkt zelf sneller als FF en minder vervuilend ook nog !
Chrome zit vol met Google spyware, zoals Edge ook vol zit met hetzelfde voor Microsoft. Chromium is de opensource variant van Chrome, werkt vrijwel hetzelfde, zonder al die Google meuk zoals aangegeven.

Citaat
As an open-source platform, Chromium is better for advanced users and web developers. Many users like how the browser does not track browsing data or provide Google with information about user history and behavior.
(https://www.lifewire.com/chromium-and-chrome-differences-4172101)
« Laatst bewerkt op: 2022/06/06, 16:34:14 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/