Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hard ware scanner  (gelezen 1679 keer)

Offline miel

• Lid
hard ware scanner
« Gepost op: 2022/06/06, 12:43:12 »
Wat is dat toch met scanners?  Mijn all in one scanner van Canon pixma ts8050 vertikte het. Ik heb een nagelnieuwe Canon Canoscan Lide400 gekocht en ook die scanner vertikt het.
Ik krijg altijd de mededeling dat er geen scanners gevonden zijn. Diverse scan applicaties geïnstalleerd en geprobeerd, geen effect.
Ik heb een maagdelijke desktop met ubuntu 20.04 van mijn vrouw geprobeerd, zelfde resultaat.
Ik heb Canon help desk gebeld en gemailed. Die stellen voor dat ik een andere scanner kabel installeer, ik heb nu drie scanner kabels. 
Ik zou erg blij zijn als ik iemand kan vinden die voor deze uitdaging een oplossing bied.
diepe zucht Miel,

Offline peer

• Lid
Re: hard ware scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2022/06/06, 12:49:25 »
ik heb zelf een oude canon scanner die direct herkend wordt. Met het commando 'scanimage L-' in de terminal zou je de scanner moeten kunnen herkennen. Hier zie je de output van mijn scanner
~$ scanimage -L
device `plustek:libusb:001:005' is a Canon CanoScan LiDE25 flatbed scanner

Je kan met het programma vuescan testen of je scanner gevonden wordt. Vuescan is betaalde software maar er is ook een gratis versie. Vuescan is goed in het herkennen van scanners.

Offline miel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/06/06, 14:19:21 »
Dank voor je reactie
Jammer dat geen van de voorgestelde oplossingen werkt.
Het begint er op te lijken dat Canon een hekel heeft aan Ubuntu.
Ik vind het moeilijk om te begrijpen waarom in deze tijd van digitale automatisering er geen oplossing ia voor het verschijnsel dat een aangesloten scanner niet word gevonden.
Helaas, voorlopig wordt er niet gescanned.
Miel

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/06/06, 16:32:56 »
Je kan een live usb-stick met Ubuntu proberen?
Ik heb de LiDE 110, 200 en 220. Ze werken allemaal out of the box. (Lang leve Marktplaats!)
Bij de LiDE scanners werken de knoppen op de scanner zelf niet. Je moet de scanner bedienen met het scan-programma (bijv Simple Scan).
Volgens SANE zou ook de LiDE 400 gewoon moeten werken.

EDIT:
Aan de onderzijde van de LiDE scanners zit trouwens meestal het vergrendelschuifje. Zie je gauw over het hoofd...
Zie ook nog: http://www.sane-project.org/lists/sane-mfgs-cvs.html#Z-CANON
USB-poort aan de andere kant van de pc proberen?
en zie nog: https://techpulse.be/achtergrond/187966/de-hoofdpijn-van-usb-c/
« Laatst bewerkt op: 2022/06/06, 17:19:31 door Ronaldus »

Offline miel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/06/07, 19:00:14 »
Ik heb al eerder de app skanlite geprobeerd echter zonder gewenst resultaat, ik bleef de message krijgen:  cannot find scanner.
Eergisteren opnieuw skanlite geladen vanaf de site: https://apps.kde.org/nl/skanlite/
Nu werkt het goed, ook de Canon all in one printer scanner  Pixma TS 8050 doet het dus nu zit ik met twee scanners.
In ieder geval ben ik blijj dat ik kan scannen. En ik bedank allen die geprobeerd hebben mij te helpen met het oplossen van mijn probleem. Miel