Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD (ssd) overplaatsen  (gelezen 2668 keer)

Offline rietje

• Lid
HD (ssd) overplaatsen
« Gepost op: 2022/02/17, 10:50:11 »
Mijn oude PC met xubuntu 20.04 is gesneuveld. Kortsluiting in de stroomvoorziening. De HD (ssd) is in orde en die zou ik willen overplaatsen naar een andere PC. Een Lenovo S500 SFF (16Gb-240 Gb).
Op deze HD staat alles, zoals Linux distro, eigen documenten, enz. natuurlijk. Kan dat allemaal nog gered worden?  En hoe moet ik dit aanpakken?
B.v.d. groetjes.

Offline Titus

• Lid
Re: HD (ssd) overplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/17, 12:07:08 »
Beste Rietje, ik heb een soortgelijke probleem gekend. Mijn raad is:
Ofwel laat je de HD installeren in je nieuwe configuratie als... de hardware past (mag je ook zelf proberen als je het weet!)
Ofwel schaf je jezelf een extern toestel waar je je HD of SSD in kan plaatsen (=best betaalbaar!) en verbindt dit door de USB aansluiting met je nieuwe PC configuratie, waar je al je OS  (Xubuntu) op hebt geïnstalleerd en de kopieert al je bestanden of je gebruikt je HD als extern opslagmedium. Het werkt prima voor mij.
Je kan ook je HD in een  speciale doos voor externe HD installeren en aldus gebruiken maar dit vind ik persoonlijk minder interessant.
Succes ermee.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/17, 12:27:48 »
Enige tijd terug verving ik de HDD in een laptop door een SSD die ik nog had liggen. Op deze SSD was eerder -in een andere laptop- Xubuntu geïnstalleerd. Toen ik de laptop met daarin de SSD opstartte, werkte Xubuntu gewoon. Dus je kunt het overplaatsen zonder meer proberen. Misschien wel nog even laten zoeken naar Extra stuurprogrammas's; je gebruikt nu immers andere hardware.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/17, 12:30:39 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/17, 13:55:27 »
Mooie berichten, ben ik blij mee. Dinsdag a.s. krijg ik de computer binnen van Remarkt.
Ik moet nog even nadenken wat de beste methode voor mij is. Of direct de oude HD erin of met de externe manier werken.
In ieder geval bedankt allemaal en ik meld me nog zodra het klaar is.

Nog één vraag: Moet ik aan het BIOS niet iets aanpassen ?
« Laatst bewerkt op: 2022/02/17, 14:04:27 door rietje »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/18, 08:35:58 »
Aanvulling advies Titus, bij Conrad of Bol https://www.bol.com/nl/nl/p/renkforce-rf-2124108-sata-hdd-behuizing-3-5-inch-usb-3-2-gen-1/9200000125185203/?bltgh=taRNBcgb0VDPAOR6jAlAww.2_36.46.ProductImage. Heb ik ook en werkt perfect.
Aanvulling of deze : https://www.conrad.nl/o/usb-adapters-0410140

Ik heb zelf al jaren een Konig IDE/SATA naar USB (2.0) adapter en die heb ik regelmatig gebruikt, maar volgens mij wordt die niet meer verkocht.
Maar hij lijkt wel heel erg op deze : https://www.conrad.nl/p/logilink-usb-20-aansluitkabel-1x-usb-a-20-stekker-1x-sata-stekker-7-polig-ide-bus-40-polig-ide-bus-44-polig-990636

Houd er wel rekening mee dat dit alleen maar een tijdelijke bedrijf zou kunnen zijn om de gegevens van je HD in veiligheid  te brengen, tenminste
bij een SSD. fstrim wordt nl normaal niet ondersteund via een USB aansluiting.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/18, 09:12:19 door aartje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/02/18, 12:31:33 »
Hallo Aartje,
Bedankt voor de info, maar wat bedoel je precies met het gedeelte over SSD.fstrim ?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/18, 14:34:07 »
Hallo Aartje,
Bedankt voor de info, maar wat bedoel je precies met het gedeelte over SSD.fstrim ?
Hoi Rietje,

Uit https://www.ct.nl/reviews/zeven-externe-ssds-met-usb-en-usb-c-aansluiting-getest/

=========================================================================
Ssd’s weten niet uit zichzelf dat de schijfruimte van een bestand dat verwijderd is, weer klaar is voor gebruik.
Het besturingssysteem moet dat via een trimcommando aangeven. Bijna alle sata-ssd’s ondersteunen trim,
 maar in een externe behuizing moet de usb-sata-converter dat commando ook goed doorgeven.
Dat lukt niet altijd. Zonder trimondersteuning slinkt het aantal vrije blokken op een ssd na verloop van tijd.
 Een ssd wordt bij random-writeacties dan steeds trager. Als je een externe ssd alleen gebruikt om zo nu en
 dan wat bestanden te verplaatsen, dan zul je daar nauwelijks last van hebben – met name omdat je hem dan
 opnieuw kunt formatteren, waarmee je het probleem oplost.

============================================================================

Offline rietje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/22, 15:53:01 »
Zojuist de nieuwe pc ontvangen.
Lenovo S500 SFF-Core i3-4130-HDMI
Het type heeft maar plaats voor 1 Harde schijf, die er natuurlijk ook inzit. Ik wil nu deze HD eruit halen om m,n eigen HD er in de plaats te zetten. Waar kan ik nu op internet vinden hoe je deze HD eruit haalt ? Het ziet er naar uit alsof hij vastgelijmd zit in de houder.
Graag advies.   

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/23, 09:29:44 »
Je ambities zijn wel heel hoog. Tenzij je echt risico's wil nemen, raad ik je aan, zoals hiervoor trouwens al gebeurd is, Ubuntu vers te installeren op die nieuwe PC en dan je data vanuit je backup terug te plaatsen. Die eigen HD van je kan je nog gebruiken als externe schijf (extra backup?) door een externe USB behuizing aan te schaffen. Iets wat vastgelijmt is, kan je natuurlijk proberen loswrikken, waarbij voorzichtig verhitten kan helpen. De kans dat je daarna een andere PC aanschaft, is echter niet onbestaande...

Offline rietje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/23, 12:21:41 »
Ik heb de HD al los gekregen. Was een plakbandje i.p.v. lijm. Helaas kan de oude HD er toch niet in.
Ik wilde nu de oude HD in een behuizing zetten en ben op zoek naar een beetje betaalbare behuizing. Als iemand mij daar een tip voor kan geven ? Moet wel mijn oude HD met ssd ingang kunnen verbinden.
Tot zover bedankt voor het advies.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/24, 12:25:58 »
Ga eerst xubuntu (dezelfde als op de oude HD) op de nieuwe HD zetten.
Daarna ga ik de 2 HD,s d.m.v. een splitter met elkaar koppelen.
Daarna heb ik hulp nodig hoe de juiste opdrachten te geven om te kopieeren, resp. clonen.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/02/25, 16:28:23 »
Xubuntu staat nu op de nieuwe HD. Aangezien de computer opstartte met een oude windows 7 heb ik langs die weg eerst deze windows eraf gegooid. Op de lege schijf heb ik xubuntu erop gezet, die draait prima.  Nu de 2 HD,s omgewisseld, maar de oude start wel op maar geeft de volgende mededeling:
Checking Media Presence.......
Media Present............
Start PXE over IPv4.................
Wat betekent dit ? Ik vermoed nu dat de oude HD geen verbinding maakt met de computer.
Wat is hier de beste oplossing voor ?
« Laatst bewerkt op: 2022/02/26, 09:28:40 door rietje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/02/27, 19:27:56 »
In BIOS ingesteld: Boot=Legacy
De oude HD aangekoppeld en start gewoon op met alles in orde.  Afgesloten.
Dus AJJP had gelijk.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/28, 09:44:17 door rietje »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/02/28, 12:08:05 »
In BIOS ingesteld: Boot=Legacy
De oude HD aangekoppeld en start gewoon op met alles in orde.  Afgesloten.
Dus AJJP had gelijk.
@rietje Bedankt dat je dit alles gemeld hebt. Anderen hebben er dan misschien ook nog wat aan

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/02/28, 13:34:58 »
Ik heb de HD al los gekregen. Was een plakbandje i.p.v. lijm. Helaas kan de oude HD er toch niet in.
Ik wilde nu de oude HD in een behuizing zetten en ben op zoek naar een beetje betaalbare behuizing. Als iemand mij daar een tip voor kan geven ? Moet wel mijn oude HD met ssd ingang kunnen verbinden.
Tot zover bedankt voor het advies.

Ik heb zo'n oude behuizing liggen, is wel voor een HDD, dus met stroomvoorziening. Maar die kan je negeren denk ik, het gaat alleen om de stekker toch? Kan hem opsturen.

Ow ik zie dat het al opgelost is? Maar mss is het toch handig, een externe schijf er aan hangen. Is wel USB 2.0.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline rietje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2022/03/01, 10:40:31 »
Nieuwbie, bedankt voor je aanbod. Maar bij mij is alles opgelost, misschien heeft een ander iets aan je aanbod.
Het enige bij mij dat ik nog geen geluid krijg. Zal eerst even in het BIOS kijken, anders maak ik daar een nieuwe thread voor.
Bedankt allemaal.