Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten ext4 usb om te schrijven drive ontbreken (20.04)  (gelezen 508 keer)

Rechten ext4 usb om te schrijven drive ontbreken (20.04)
« Gepost op: 2022/02/10, 19:05:33 »
Hallo
heb net een USB drive (1Tb) ext4 geformatteerd.
Nu wil ik van de ene USB drive naar de andere (de nwe) iets schrijven maar dat wordt mij geweigerd omdat ik geen rechten heb. Potverdorie het is toch mijn schijf  =D.
Kortom hoe krijg ik de juiste rechten?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Rechten ext4 usb om te schrijven drive ontbreken (20.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/10, 20:03:55 »
Citaat
Kortom hoe krijg ik de juiste rechten?
Als root je bestandsbeheerder opstarten, dan naar je USB-schijf gaan en daar kun je de rechten wijzigen.

Re: Rechten ext4 usb om te schrijven drive ontbreken (20.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/10, 20:13:47 »
Citaat
Kortom hoe krijg ik de juiste rechten?
Als root je bestandsbeheerder opstarten, dan naar je USB-schijf gaan en daar kun je de rechten wijzigen.
Klink mooi maar ik ken ubuntu (linux) niet m.a.w. wat bedoel je met "Als root je bestandsbeheerder opstarten"?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Rechten ext4 usb om te schrijven drive ontbreken (20.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/10, 20:58:36 »
Citaat
Klink mooi maar ik ken ubuntu (linux) niet m.a.w. wat bedoel je met "Als root je bestandsbeheerder opstarten"?
Nu pas meld je dat je Ubuntu gebruikt. Ik hield het antwoord bewust ruim, want hier verschillen de *buntu-versies van elkaar.
Ik gebruik zelf Xubuntu, en daar wordt het: pkexec thunar. Maar in Ubuntu heet je bestandsbeheerder nautilus, en kun je, naar ik meen pkexec, niet zonder meer gebruiken. Maar je leest er alles over bij Pjotr: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html

Re: Rechten ext4 usb om te schrijven drive ontbreken (20.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/11, 17:05:38 »
Krijg bij het opstarten van nautilus een aantal boodschappen maar wat kan/moet ik hier mee??
Overigens is kopiƫren gelukt. al is de ene schijf niet geheel gelijk aan de andere??

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten ext4 usb om te schrijven drive ontbreken (20.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/14, 15:17:02 »
Dat was de foute manier. Beter jezelf eigenaar maken van die nieuw geformatteerde USB:

Start "Disks" op, selecteer in het linker paneel de USB, zorg ervoor dat rechts de datapartitie geselecteerd is.

Klik nu het tandwieltje. Kies "Take ownership" (in het Nederlands iets als: "Word eigenaar"). Klik "OK" in de dialoog die opkomt - je kan het vinkje aanzetten naast "Enable recursive mode": dan wordt je ook eigenaar van alle folders en bestanden die mogelijk al op de partitie staan.

Vanaf nu ben jij eigenaar van de schijf en kan je zonder meer kopiƫren en plakken.