Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: flatpak  (gelezen 961 keer)

flatpak
« Gepost op: 2022/04/06, 07:48:21 »
goedemorgen
wie wan jullie gebruikt wel eens Flatpak?.
en wat is juliie ervaring hiermee,en jullie mening?

nog een fijne dag allemaal
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline vanadium

• Lid
Re: flatpak
« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/06, 09:08:58 »
Doorgaans zeer goede ervaringen - ik moet nu en dan checken of een applicatie als flatpak geïnstalleerd is, want ik weet het niet altijd zeker: zo goed gaat het. Ondermeer LibreOffice en Gimp heb ik via flathub: beide worden daar rechtstreeks door de makers aangebracht.

Problemen, echter, in 21.10 met Mozilla producten (FIrefox en Thunderbird), Chromium en sommige applicaties (Foliate). Als je in die programmas een bestand opent, dan gaat het de eerste keer goed. De volgende keer dat je de bestandsdialoog opent, verliest die onmiddellijk de focus. Als je de bestandsnaam typt, dan gaat dat niet naar de dialoog.

Dat probleem doet zich niet enkel met Flatpak voor, maar met alle containerformaten: ook Snap en AppImage. Het probleem is hier gemeld. In Ubuntu 22.04 en Fedora 36 blijkt het probleem zich niet meer voor te doen.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/06, 10:32:55 »
Doorgaans zeer goede ervaringen - ik moet nu en dan checken of een applicatie als flatpak geïnstalleerd is, want ik weet het niet altijd zeker: zo goed gaat het. Ondermeer LibreOffice en Gimp heb ik via flathub: beide worden daar rechtstreeks door de makers aangebracht.

Problemen, echter, in 21.10 met Mozilla producten (FIrefox en Thunderbird), Chromium en sommige applicaties (Foliate). Als je in die programmas een bestand opent, dan gaat het de eerste keer goed. De volgende keer dat je de bestandsdialoog opent, verliest die onmiddellijk de focus. Als je de bestandsnaam typt, dan gaat dat niet naar de dialoog.

Dat probleem doet zich niet enkel met Flatpak voor, maar met alle containerformaten: ook Snap en AppImage. Het probleem is hier gemeld. In Ubuntu 22.04 en Fedora 36 blijkt het probleem zich niet meer voor te doen.
deze vraag stel in eigenlijk omdat ik snap store nog steeds niet goed vindt werken. en lang niet alles er tussen staat wat wel gewoon in de software centrum stond van Ubuntu. en dus een alternatief moest zoeken.

Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/04/06, 11:01:27 »
Goede ervaringen met Gimp maar houdt er rekening mee dat het zeer veel ruimte op H.D. of S.S.D. kaart in neemt

Gr. Ben

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/04/06, 11:06:41 »
Snap verwijder ik als volgt:

sudo apt-get autopurge snapd
Dat zal alle snap applicaties verwijderen, en de snap daemon verwijderen.

cat <<EOF | sudo tee /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
# To prevent repository packages from triggering the installation of Snap,
# this file forbids snapd from being installed by APT.
# For more information: https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.html

Package: snapd
Pin: release a=*
Pin-Priority: -10
EOF
Dit maakt een configuratiebestand aan dat APT belet snapd opnieuw te installeren - zoals Mint doet.

Als je een alternatief wil voor de software store, installeer dan Gnome Software met de flatpak plugin:

sudo apt install gnome-software gnome-software-plugin-flatpak
Deze configuratie zorgt ervoor dat ook flatpaks automatisch bijgewerkt worden.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/04/07, 17:36:54 »
Hier ook goede ervaringen met Flatpak!

Goede ervaringen met Gimp maar houdt er rekening mee dat het zeer veel ruimte op H.D. of S.S.D. kaart in neemt
Mijn persoonlijke ervaring is dat dat eigenlijk weinig tot geen issue (meer) is, gelet op de schijfgroottes annu nu.
Een boek doet het altijd...