Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan niet meer inloggen na updates  (gelezen 1374 keer)

kan niet meer inloggen na updates
« Gepost op: 2022/01/06, 15:27:11 »
OS = Xubuntu  20.04

Op mijn main system kan ik plotseling niet meer inloggen nadat er de nodige updates via 'software updater' zijn geinstalleerd en een herstart heeft plaatsgevonden. Is altijd goed gegaan tot nu toe.
Het inlogscherm met username en daaronder het vak voor het wachtwoord verschijnt, waarna de cursor ongeveer tien keer aan- en uitgaat ('knippert') en daarna zichtbaar in beeld blijft. Het knipperen is opgehouden. Lijkt wel alsof het systeem gelockt is oid. Tijdens zowel het knipperen van de cursor als het steeds in beeld blijven ervan is het niet mogelijk om met het keyboard of muis iets in te voeren of aan te klikken. Systeem reageert nergens op.

Ik kan ook niet naar een vorige kernelversie terug. Bij het opstarten van het systeem reageert het ook nergens op.

Kortom : hellup! Wie weet wat hier aan de hand is en hoe ik de zaak weer draaiende krijg? Thx!

PS : ik weet niet of er gisteren of vandaag een Nvidia driver update is geweest, maar zo ja zou het daarmee te maken kunnen hebben dat het login screen a.h.w. bevriest?? Heb even wat rondgeneusd op internet en zag iets van die strekking voorbij komen. Hoeft er ook niets mee te maken te maken. Zo technisch ben ik helaas niet  ;).
« Laatst bewerkt op: 2022/01/06, 16:50:56 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: kan niet meer inloggen na updates
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/07, 14:58:41 »
Kan iemand mij hier svp mee helpen? Zou heel fijn zijn, want het feit dat ik m'n main system niet in kan, werkt erg lastig op dit moment :(.

Zoals ik al schreef vermoed ik dat het bevriezen van m'n login screen (muisaanwijzer is zichtbaar maar reageert totaal niet en keyboardcursor knippert een keer of tien en blijft dan in beeld. Input is niet mogelijk) te maken heeft met een update van m'n Nvidia driver die daardoor instabiel geworden is. Maar nogmaals, ik vermoed dit. Ben niet onderlegd genoeg om dat daadwerkelijk vast te kunnen stellen.
Indien het de grafische driver zou zijn, dan heb ik op internet gezien dat sommigen alles van Nvidia hebben verwijderd met het volgende commando (dat ze konden invoeren nadat ze het systeem via de recovery mode hadden opgestart) sudo apt purge nvidia*, waarna het probleem verholpen was.
Zou het bypassen van het automisch inloggenscherm ook een oplossing zijn?? Weet alleen niet hoe dat voor elkaar te krijgen; welk commando ik daarvoor moet gebruiken?
Voordat ik dergelijke stappen doe, wil ik hier graag even eea checken via feedback van de experts op dit gebied.

Alvast veel dank voor de hulp!

« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/07, 15:26:34 »
Main system net aangezet en alles werkt plotseling weer :o.

Ergens is mijn achterhoofd zei een stemmetje dat ik dit al eerder had meegemaakt en idd ik heb een soortgelijk topic 1 jaar geleden gepost : https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108797.0.
(Met het stijgen der jaren begint de bovenkamer ook wat gebreken te vertonen geloof ik).
Ik ga eerst dat topic doornemen. Las al dat ik helemaal geen Nvidia kaart in m'n main system heb zitten. Gaat lekker hier...
To be continued ;)

« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/07, 18:04:24 »
Na een paar reboots die goed gingen vertoont mijn main system weer hetzelfde issue.
MB = Asus 1151 prime H310M-A R2.0 met grafische chip (Intel HD Graphics / Integrated Graphics processor).

Bijgaand een foto van het beeld dat ontstond toen ik de pc in recovery mode opstartte. Dit lijkt mij een hardwarematig grafisch  probleem? Kan iemand mij meedelen of deze mening zou kunnen kloppen.

Wanneer ik een aparte grafische kaart in de pc zou plaatsen, zou dit het issue kunnen verhelpen? Moet ik dan de interne grafische chip in het bios disablen?

Thx!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/08, 11:32:08 »
Bijgaand een foto van het beeld dat ontstond toen ik de pc in recovery mode opstartte. Dit lijkt mij een hardwarematig grafisch  probleem? Kan iemand mij meedelen of deze mening zou kunnen kloppen.
Neen, dit is geen hardwarematig probleem. Het is een configuratieprobleempje met dat grafische scherm waar nog kernelberichten ook doorkomen. We hebben het er hier ooit nog over gehad in een draadje. Heb jij geluk, ik heb dat zelfs genoteerd: gewoon Esc drukken bij dat scherm, en je krijgt het goed te zien.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/08, 17:37:44 »
Neen, dit is geen hardwarematig probleem. Het is een configuratieprobleempje met dat grafische scherm waar nog kernelberichten ook doorkomen. We hebben het er hier ooit nog over gehad in een draadje. Heb jij geluk, ik heb dat zelfs genoteerd: gewoon Esc drukken bij dat scherm, en je krijgt het goed te zien.
Top!

Even het vervolg op mijn eerdere schrijfsels.
Ik had vergeten te melden dat bij het opstarten de biosroutine dan de ene keer normaal verloopt (waarna het systeem ook naar behoren opstart), maar soms ook een seconde of 30 ahw pauzeert. Daarna ontstaat het probleem waarmee ik dit topic ben gestart. Plotseling realiseerde ik me dat het mogelijk te maken zou kunnen hebben met de cmos battery die al een aardig aantal jaartjes in het systeem zit. Vandaag een nieuwe cmos battery gehaald en geplaatst. Systeem start nu naar behoren op. Maar dat deed het gisteren ook in eerste instantie en na een paar reboots trad hetzelfde issue toch weer op. Ik juich dus niet te vroeg.

Dan nog even deze vraag mocht het issue zich toch weer voordoen. Wanneer ik via recovery mode opstart (en op esc heb gedrukt na het verschijnen van het rommelscherm ;)  ;mijn grafische chip is ook Intel overigens) welk commando kan ik dan gebruiken om mijn systeem normaal opgestart te krijgen? Voor mij is deze 'workaround' dan voorlopig mijn redding om in elk geval met mijn main system te kunnen werken.   

« Laatst bewerkt op: 2022/01/08, 17:40:04 door kfboerne »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/19, 09:29:37 »
Is dit niet een geval waarbij System Rescue gebruikt kan worden?
Ik lees heel weinig over het gebruik van System Rescue. Is daar een reden voor ?
Zou iedereen die Linux gebruikt niet standaard een DVD of Memorystick met daarop System Rescue moeten hebben.?

Graag jullie mening, M.vr.gr.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/19, 10:17:00 »
Vandaag een nieuwe cmos battery gehaald en geplaatst. Systeem start nu naar behoren op. Maar dat deed het gisteren ook in eerste instantie en na een paar reboots trad hetzelfde issue toch weer op. Ik juich dus niet te vroeg.
Zulke batterijen hebben de eigenschap als ze een tijd met rust gelaten worden, ze zich soms wat "herpakken" (ik kan het niet anders omschrijven) zodat ze "in eerste instantie" tijdelijk wat meer kracht hebben en dan gebeurt alles normaal.
Doch de volgende keer kan de batterij het net niet aan, en lukt het niet.
Dat heb ik ook al meegemaakt met de afstandsbediening van de garagepoort: soms werkt ze, soms niet. Je twijfelt wat er aan de hand is. Vervang de batterij toch maar, en het is weer in orde.
Ook de zapper voor de TV weet het: je drukt herhaalde keren op een toets, doch er komt geen reactie, ff wachten en dan reageert ze toch, en daarna weer niet meer.  Vervang de batterijen en alles is weer normaal.

Het is die zone tussen "leeg" en "ok" die ons parten speelt waarin het soms lukt en soms niet. In zo'n geval: vervangen.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/19, 10:24:16 »
Gisteren ook (voor de eerste keer) onverwacht een "busybox" gehad. Oorzaak onduidelijk, maar de BIOS was gereset. Daardoor staat de hardeschijfaansturing op RAID in plaats van AHCI. Toch kan Ubuntu booten, maar vindt dan geen systeempartitie -> busybox. Even schrikken (en natuurlijk net op die dag geen backup gemaakt, natuurlijk)! In de BIOS de schijfaansturing weer op AHCI zetten maakte het systeem weer opstartbaar.

Mogelijk heb ik hier inderdaad te maken met een (beginnend) falende CMOS batterij. Het bakje is echter amper drie jaar oud - zien hoe het de komende tijd gaat: voorlopig uitgaan van een éénmalige uitschuiver.