Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tails wordt niet op usb-stick gezet  (gelezen 786 keer)

Offline jeegee

• Lid
Tails wordt niet op usb-stick gezet
« Gepost op: 2021/11/14, 13:56:58 »
Om Tails op een usb-stick te zetten heb ik de stappen gevolgd van https://tails.boum.org/
Je kunt dan kiezen uit 3 mogelijkheden:
1 installeren van een bestaand Tails-exemplaar
2 installeren van Linux
3 installeren van Debian, Ubuntu of Mint d.m.v. terminal en GNUPG

Ik ben begonnen met 3.
Allereerst: 'Verify the Tails signing key'.
Na het aanmaken van een Open PGP-sleutel (voor het versleutelen van het .img van Tails op de usb-stick) ging ik naar
stap 1: 'Import the Tails signing key...'  Vervolgens
stap 2: 'Install the Debian keyring...'.  Daarna
stap 3: 'Import the OpenPGP key of Chris Lamb...'  en daarop kwam het antwoord 'bestand of map bestaat niet'. Hier kon ik dus niet verder.
Op een mail aan tails-bugs@boum.org ('I put the following command in the terminal: 

gpg --keyring=/usr/share/keyrings/debian-keyring.gpg --export chris@chris-lamb.co.uk | gpg --import

and got the answer

keyblock resource '/fre/share/keyrings/debian-keyring.gpg': Bestand of map bestaat niet (which means: file doesn't exist; 'fre' is my username)

Could I skip this line, is it outdated...?)
heb ik nog geen reactie ontvangen.

------Ik besloot te kiezen voor mogelijkheid 2: 'Installeren van Linux'.
1.1 Download Tails
1.2 Verify download: is prima
1.3 Continue installing --> skip download
2. Gnome Disks is geïnstalleerd, verder naar Super Key -- Disks.
Usb stick erin en we zien hem verschijnen als nieuwe drive. Deze aantikken en dan via het hamburgermenu en knop .iso / .img naar het gedownloade Tails-bestand (1.2 G) dat ik in Downloads had gezet. Met 'toevoegen' komt Tails onder de usb-stick te staan.
De enige knop die --denk ik-- in aanmerking komt voor installatie van Tails op de usb-stick is het pijltje linksonder. Volgens de tekst duurt installatie een paar minuten, maar ik zie niets gebeuren en Tails staat niet op de usb-stick.

Graag een tip!

Offline peer

• Lid
Re: Tails wordt niet op usb-stick gezet
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/14, 14:52:04 »
Volgens mij werkt dit niet. Je koppelt hier het isobestand aan als een nieuwe disk. het isobestand wordt niet op de usb-stick gezet.   
Ik weet niet of (en hoe) je een isobestand naar een usb-stick kan kopieren  mbv disks. Ik gebruik hier of de terminal voor (het dd-commando) of het programma Balena-Etcher. Dit programma kun je als appimage downloaden (wel even uitvoerbaar maken) en daarmee kun je isobestand van Tails gemakkelijk naar de usb-stick kopieren. Ik zijn andere programma;s die hetzelfde doen zoals bv. mintstick en rosa imagewriter.

Als je Tails op de usbstick hebt staan dan start je deze op. In principe werkt het dan. Als je gegevens wil bewaren (persistence) dan kun je vanuit deze usb-stick Tails naar een tweede usb-stick installeren.