Hoi Allemaal,
Ik heb een Seagate 2 TB portable Drive. Werkt altijd prima. Wordt ook probleemloos gezien in Xubuntu en kan er ook vanuit en naar toe schrijven. Mooi, maar ik wilde er nu ook eens een back-up opzetten vanuit Timeshift. En alleen maar de partitie waar ik mijn Xubuntu 20.04 heb staan van ± 20 GB. Maar ik loop nu tegen een berg van problemen aan. Op mijn pc heb ik een partitie staan met alleen nog Xubuntu 16.04 erop waar ik door Timeshift alle snapshots laat zetten.
Zodat áls ik een prbleem heb op mijn 20.04 partitie, daar in noodgevallen alles kan wissen en vanuit de 16.04 opnieuw kan plaatsen. Uiteraard is alles in ext4 format. Als ik de snapshot van afgelopen week wil kopieren naar mijn Seagate, dan start ik de 16.04 op en maak alles toegankelijk middels sudo thunar. Echter, als eenmaal het kopieren begint dan gaat al heel snel alle snelheid weg en rest alleen nog iets van 100 kb/sec en een tijd van meer dan 125 uur. Vind ik niet echt werken..! Maar aangezien de Seagate een NTFS indeling heeft kan Timeshift daar niet zomaar iets op zetten omdat het daar niet mee kan werken.
Nu dacht ik aan de volgende oplossing maar hoop hier wat begeleidend advies te krijgen vóórdat ik begin. Ik dacht eraan om dan via Gparted een deel van die Seagate om te vormen to een partitie met ext4 ,zodat Timeshift het wel kan gebruiken...! maar ik ben ook bang dat ik daarmee mogelijk die hele Seagate sloop. En dat wil ik absoluut niet. Ik heb daar voor 1 TB aan belangrijke data op staan. Ik zie veel berichten op de het web van mensen bij wie die Seagate dan niet meer te benaderen is enz. Doe ik hier goed aan? En zo niet, hoe kan ik wel slim een backup maken van dat Timeshift ? Alvast dank voor het meedenken.
Groet
Goese Duikertje