Arch linux is niets mis mee, het is iets avontuurlijker dan Ubuntu. Mijn prive laptop draait Manjaro, dat is ook een Arch-afgeleide. Het bevalt zo goed dat ik niet meer terug ga naar Ubuntu. Het grootste verschil qua commando's is het pakketbeheer, dat is bij Debian-achtigen als Ubuntu en Mint met apt en bij Arch afgeleiden met pacman/pamac.
Een ding om op te letten: de standaard commandline shell van Garuda is de Fish shell. Bij de meeste Linux distro's is de standaard shell echter de bash shell. Fish is veel moderner en gebruiksvriendelijker, maar de syntax is bijna, maar net niet helemaal, gelijk aan bash. Je kunt dus niet alle commando's zomaar nadoen in fish. Als je daarmee in de problemen komt moet je gewoon een keer 'bash' in de shell typen. Je shell verandert dan naar de bash shell.
Wat interessant is is dat ze als file systeem btrfs gebruiken i.p.v. het gangbare ext4. Het geeft je de mogelijkheden om snapshots van je systeem te maken. Ben nieuwsgierig hoe btrfs bevalt.
Dragonized zegt me niets, ik neem aan dat dat het thema is? Ik zie dat Garuda heel veel desktops aanbied, namelijk KDE, Xfce, GNOME, LXQt-kwin, Wayfire, Qtile, BSPWM, i3wm en Sway. Daar zitten een paar zeer interessante tussen, zoals een aantal tiling-window managers en enkele wayland-only desktops. Zeer vooruitstrevend, maar zoals gezegd ook een beetje avontuurlijk. Geen 'dragonized' dus

Vooral wayfire is leuk, dat doet dingen die je nog nooit een desktop hebt zien doen, zoals het kantelen van de vensters etc.
Al met al zeker de moeite waard als je niet bang bent voor een beetje experimenteren.

edit: ik zie nu dat 'dragonized' de naam is van de KDE desktop op Garuda, je gebruikt dus KDE.