Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garuda Linux  (gelezen 1910 keer)

Offline DJ93

• Lid
Garuda Linux
« Gepost op: 2021/05/19, 18:54:42 »
Hallo allemaal,
toevalligerwijs kwam ik Garuda Linux tegen. Deze leek mij zo leuk en dus gedownload en geïnstalleerd.
Hij werkt perfect en is ook supermooi.
Alleen weet ik nog niet zoveel omtrent Linux en finetuning; dus misschien dat een van de guru's hier een kijkje kan nemen en zijn bevindingen kenbaar maken.

Voor degenen die hem nog niet kennen: probeer hem eens.
Ben zeer benieuwd.
Grtz.

Offline MKe

• Lid
Re: Garuda Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/19, 19:06:04 »
Ziet er uit dat het op Arch Linux is gebaseerd. Met de Manjaro package manager Pamac. Welke desktop heb je geïnstalleerd?

Arch Linux is vaak bleeding edge en rolling release. Dat is zowel een vloek als een zegen. Een nadeel is dat de stabiliteit iets minder is in de zin van dat er wel eens een software pakket tijdelijk stuk is na een update. Voordeel is dat je, als alles goed gaat je nooit een nieuwe installatie hoeft te doen en je altijd de nieuwste software hebt. En Arch biedt ook meer pakketten aan dan welke distro ook vanwege de AUR.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/19, 21:46:08 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/19, 19:20:35 »
Bedankt voor de reactie, MKe.
Zoals gezegd; ik ben geen kenner, maar Dragonized leek me erg mooi en die is het dus geworden.
Het zijn inderdaad andere commando's die je doorgaans van Linux gewend bent.
Grtz.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/19, 21:44:15 »
Arch linux is niets mis mee, het is iets avontuurlijker dan Ubuntu. Mijn prive laptop draait Manjaro, dat is ook een Arch-afgeleide. Het bevalt zo goed dat ik niet meer terug ga naar Ubuntu. Het grootste verschil qua commando's is het pakketbeheer, dat is bij Debian-achtigen als Ubuntu en Mint met apt en bij Arch afgeleiden met pacman/pamac.

Een ding om op te letten: de standaard commandline shell van Garuda is de Fish shell. Bij de meeste Linux distro's is de standaard shell echter de bash shell. Fish is veel moderner en gebruiksvriendelijker, maar de syntax is bijna, maar net niet helemaal, gelijk aan bash. Je kunt dus niet alle commando's zomaar nadoen in fish. Als je daarmee in de problemen komt moet je gewoon een keer 'bash' in de shell typen. Je shell verandert dan naar de bash shell.

Wat interessant is is dat ze als file systeem btrfs gebruiken i.p.v. het gangbare ext4. Het geeft je de mogelijkheden om snapshots van je systeem te maken. Ben nieuwsgierig hoe btrfs bevalt.

Dragonized zegt me niets, ik neem aan dat dat het thema is? Ik zie dat Garuda heel veel desktops aanbied, namelijk KDE, Xfce, GNOME, LXQt-kwin, Wayfire, Qtile, BSPWM, i3wm en Sway. Daar zitten een paar zeer interessante tussen, zoals een aantal tiling-window managers en enkele wayland-only desktops. Zeer vooruitstrevend, maar zoals gezegd ook een beetje avontuurlijk. Geen 'dragonized' dus ;) Vooral wayfire is leuk, dat doet dingen die je nog nooit een desktop hebt zien doen, zoals het kantelen van de vensters etc.

Al met al zeker de moeite waard als je niet bang bent voor een beetje experimenteren.  O0

edit: ik zie nu dat 'dragonized' de naam is van de KDE desktop op Garuda, je gebruikt dus KDE.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/19, 21:58:21 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/20, 08:40:03 »
Leuk jullie verslagen!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/20, 09:12:24 »
Een groet terug, Just.
Verder geen ervaring mee? Ik ben hongerig naar nieuws en kennis van de experts.

Grtz.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/20, 09:19:40 »
Hoi DJ93,

Nee, geen ervaring mee. Maar de inbreng van MKe ( die is hierin echt thuis) zegt me veel en dus wil ik dat Garuda wel eens zien. Ik ben nu even druk met andere zaken. Daarna wellicht.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/20, 10:20:12 »
Manjaro en dit systeem lijken veel op elkaar. Het nadeel wat ik zie t.o.v. Manjaro is dat zie hier vrijwel direct de Arch repo’s gebruiken. Bij Manjaro zit er een kleine vertraging in om het risico op het breken van de installatie te verminderen. Je loopt net wat meer risico hiermee. Mijn ervaring met puur Arch is dat je een moment krijgt dat je systeem niet opstart. Als dat gebeurt moet je dus weten wat je doet om de boel weer aan de praat te krijgen. Ik denk dat dit Garuda in dit opzicht vergelijkbaar is aan Arch. Minder geschikt voor ‘noobs’ dus. Het is de reden waarom ik van Arch naar Manjaro ben overgestapt voor mijn hoofd computer.

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/12, 17:04:51 »
Bij deze sluit ik dit topic weer af.
MKe heeft in zijn eerste reactie een goede uitleg gegeven omtrent "Arch-Linux".
Het blijft een prachtige distro met veel eye-candy, maar heeft schijnbaar ook z'n nukken.
Hij draaide een hele tijd goed, maar opeens kon ik sommige pictogrammen niet meer werkend krijgen.
Voorbeeld hiervan is dat de "software installeren/verwijderen" niets meer deed. Ik vergeleek dit altijd met Synaptic; maar ja, hij wil het niet meer.
Ook de Garuda-assistent wou niet meer.

Dus . . .  om een heel verhaal beknopt te maken: ik heb hem er weer eraf gedonderd. Blijft wel een beetje jammer, want het was idd een mooie distro.
Een groet aan een ieder die dit leest, en tot de volgende vraag, John.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/12, 17:05:51 »
John, probeer anders Manjaro eens, dat is erg vergelijkbaar maar ik denk een stuk stabieler.